סגור
יצרני הרכבים הסיניים
(צילום: אוראל כהן)

הדרך להשתלטות על המערב ארוכה - ולא כל יצרני הרכב הסינים ישרדו אותה

יצרניות רכב שרק לפני שנה הצהירו שיכבשו את העולם כבר מדווחות כי לא יוכלו לשלם משכורות, אחרות נעלמו. מה הסיבות לכך?

שוק הרכב הסיני עובר בימים אלה תקופה לא קלה. לפי דיווחים בסין, היקף המכירות של מכוניות חדשות נמצא בשנת 2024 בירידה, מכמה סיבות: החל בחג שגרם לסינים לא לעבוד כמה ימים וכלה בשינוי במבנה הסובסידיות הממשלתי. אבל הבעיה האמיתית היא שתנודות יחסית קלות גורמות לצונאמי.
יצרניות רכב שרק לפני שנה הצהירו שיכבשו את העולם - כמו HIPJI הסינית - כבר מדווחות כי לא יוכלו לשלם משכורות. יצרני רכב שהצהירו על כוונות גדולות לגבי שוק הרכב הישראלי, כמו WM MOTOR - כבר לא קיימות, ויצרניות כמו AIWAYS שעשו חיל בישראל כבר כמעט ולא מופיעות בכלל בפרסומים.
לקריסות אלה שלל סיבות: הממשל הסיני מעודד את יצרני הרכב לייצר חשמליות - פיתוחן עולה הון, ואז מגיעים יצרני הרכב הסינים הגדולים והמבוססים ויוצאים למלחמות הוזלות מחירים שמצמצמות למינימום את שולי הרווח של היצרניות הסיניות שהשקיעו במו"פ.
בשורה התחתונה, גם בקרב יצרני הרכב הסינים הגדולים כבר נשמעים קולות שקוראים לקונסולידציה של יצרני רכב, חיסול יצרנים חלשים ול"טיהור" יצרנים שעצם קריסתם עלולה לפגוע במאמצים הסינים להשתלט על שווקי המערב. אין ספק שיצרני הרכב הסינים מהווים כיום איום משמעותי וסביר להניח שרובם גם יצליחו לכבוש נתחי שוק משמעותיים במערב, בדיוק כפי שכבשו בישראל, אבל חלקם לא ישרוד את המהפכה הנוכחית שעוברת על שוק הרכב הסיני.