סגור
BYD SEAL
BYD SEAL. תיתן פייט לטסלה (צילום: BYD)

החל שיווק SEAL: החשמלית הראשונה שבאמת רוצה להתחרות בטסלה בישראל

הדגם המשפחתי החדש של BYD מגיע לישראל בשתי גרסאות, ומחירו מתחיל ב-216,990 שקל. אמנם SEAL לא צפוי לכבוש את פסגת המכירות השנה, אבל חשיבותו לענף הרכב הישראלי גדולה. מדוע?

היום (שלישי) התרחש בענף הרכב הישראלי מהלך חשוב: החל שיווקה של SEAL, המשפחתית החשמלית של BYD.
ה-SEAL מגיעה לישראל בשתי גרסאות. מחיר גרסת הבסיס שמצוידת במנוע שמפיק 312 כוחות סוס ומסוגלת לנסוע לטווח רשמי של 570 קילומטרים הוא 216,990 שקל. ואילו מחירה של גרסת ההנעה הכפולה שמצוידת במנועים שמפיקים 530 כוחות סוס ומסוגלת לנסוע לטווח רשמי של 520 קילומטרים הוא 233,990 שקל.
מדוע דווקא הגעתה של מכונית משפחתית, חשמלית, סינית, שמחירה רחוק מעממיות, כל כך חשובה? אחרי הכל, עד לפני כשנתיים מכוניות בתצורת סדאן נחשבו לנחלתם של מחזיקי רכבי הליסינג בלבד.
התשובה מורכבת, אך מזכירה בעיקרון את אותם עקרונות ששוק הרכב הישראלי חווה בעשרות השנים האחרונות - המלכת מלכת מכירות שבדרך כלל אינה שונה משמעותית מקודמתה ברמת התצורה (כלומר המרכב), אבל כן משדרגת את הקיים; למשל מיצובישי שהחליפה את סובארו בשנות ה-80.
מדוע SEAL היא מכונית כה חשובה לשוק הרכב הישראלי למרות שלא מדובר במכונית שתכבוש את כתר המכירות השנה? התשובה בקצרה - זו המכונית הראשונה שבאמת מיועדת להתחרות בטסלה 3 בכל העוצמה.
אבל התשובה בפועל יותר מורכבת. קודם כל כי BYD היא המכונית הנמכרת ביותר בישראל ברמת הדגם; כלומר, יונדאי היא המותג הכי נמכר, אבל אטו 3 של BYD הוא הדגם הכי נמכר. מבחינת ישראלים רבים, כך מוכיחה המציאות בשטח, העובדה שדגם מסוים הוא הכי נמכר היא בבחינת "פתיחת דלת" לדגמים נוספים.
אבל עובדתית, דגמים אחרים של BYD אינם זוכים בישראל להצלחה היסטרית: הדולפין הקטנה אינה רבת מכר, בטח שלא ההאן והטאנג. אבל SEAL היא עניין אחר, מכיוון שהיא ממוצבת ישירות מול המכונית שלקוחות רבים רואים בה את אבן הבוחן האולטימטיבית: טסלה 3.
טסלה 3 היא סיפור הצלחה מדהים. זו המכונית שהגדירה את שוק הרכב הישראלי מחדש, העבירה את הישראלים למכוניות סדאן, הכתיבה מדיניות תמחור אגרסיבית כשצריך (לטוב ולרע) והפכה למחזה נפוץ בשכונות אמידות ובערי פיתוח.
כאן חשוב לציין שבישראל משווקים עוד דגמים של יצרני רכב סיניים שניתן לומר עליהם שהם מקבילים לטסלה 3, למשל ה-7 P של אקספנג, אבל מדובר בסוג של "השוואה שרירותית" שנובעת מהחלטה של אנשי השיווק ושל הלקוחות שמדובר במכוניות מתחרות בגלל מחיר קרוב ותצורת סדאן. ואולם ההבדל הגדול בין האקספנג ודומותיה לבין ה-SEAL הוא שהן לא ממוצבות מבחינה טכנולוגית מול טסלה 3 – והדגש הוא על "ממוצבות טכנולוגית"; כלומר הן מיועדות לפנות לאותו קהל ולא רק לקהל ש"רוצה מכונית משפחתית חשמלית". אם כבר, בחלק מהמקרים אפשר לומר שמדובר במכוניות שאפילו מעניקות ללקוחות הרבה יותר במונחים של מימדים וביצועים, אבל מוגבלות במחירן לרמת הטסלה 3 מכיוון שהיבואן יודע שכוחו של המותג טסלה יכול לגרום ללקוחות לוותר על המכונית שלו גם אם היא יותר גדולה או חזקה.
אגב, זהו גם המקרה של יונדאי איוניק 6, מכונית שקשה שלא לחוש שנדחקה בעל כורחה להשוואות מול טסלה 3, אף שהיא בנויה אחרת, מספקת חוויית נהיגה אחרת ובנויה במישור האינטואטיבי באופן שונה מאוד מהדגם האמור של היצרנית האמריקאית.
כאמור, ה-SEAL היא המכונית הכי קרובה לטסלה 3 וזה אומר שהיא צריכה להילחם בשחקנית מאוד משמעותית. טסלה 3 קוסמת לכמה עשירונים - כלומר היא סמל סטטוס למעמד הביניים וגם כלי תחבורה יום-יומי חביב לעשירון העליון. במקרה של BYD, מדובר במיתוג עממי יותר שהיבואנית תצטרך לשנות אם ברצונה לפנות לכמה שיותר קהלים.
ל-BYD יש מערך שירות שמאחוריו עומדת יבואנית גדולה. לטסלה, נכון להיום, יש מוסך אחד ולפעמים הזמנת תור לוקחת לא מעט זמן. ליצרנית האמריקאית יש מערך תמיכה טכנולוגית מוכח, כלומר היכולת לקבל תוך דקות את השדרוגים החמים ביותר בעולם. ליצרנית הסינית אין עדיין את היכולות האלה, וסביר להניח שעל קהילות BYD בארה"ב לא נשמע בעתיד הקרוב. לשלמה מוטורס, יבואנית BYD, יש דריסת רגל בחברות הליסינג ובציי הרכב. לטסלה יש אחוזי הצלחה מאוד מצומצמים בחברות הליסינג.
עוד נקודה חשובה: ל-BYD חשוב מאוד להצליח בישראל, שנחשבת כיום לאחד השווקים בהם יש לה אחוזי חדירה נאים – וטסלה נמצאת במאבק קשה עימה בשווקים הללו. לכן, לא תהיה זו טעות להניח ש-BYD נערכת למלחמה על השוק הישראלי ברמה שלא חוותה עם הכניסה של אטו 3 לארץ. זה אומר הקצאות מאסיביות ומדיניות שיווק אגרסיבית (כולל גם אפשרות להיערכות למצב בו טסלה תוזיל את המוצר שלה) – לא רק כדי לומר ש-BYD "הביסה את טסלה" אלא גם כי SEAL עשויה להיות המכונית שתאפשר ל-BYD להיכנס (יחד עם יתר דגמי החברה) לפוזיציה בקרב שלושת מובילי שוק הרכב הישראלי בסוף 2024.
כניסתה של BYD לשוק תייצר כנראה אפקט נוסף: בימים אלה, היבואנים שרואים עצמם כמתחרים של טסלה מאחר שגם להם יש משפחתית חשמלית, מחכים על הגדר לתמחור של ה-SEAL דווקא כי מדובר ברכב שיש לו פוטנציאל להתמודד מול בכירים ממנו. לדוגמה : ה-5 ET של NIO עולה כמעט 350 אלף שקל בגרסת הבסיס - מחיר שיהפוך אותה כנראה לחיה נדירה בישראל. לעומת זאת, סביר להניח שה-7 P של אקספנג שכיום עולה כ-200 אלף שקל תתייקר בקרוב – כמובן בשל עליית מס הקנייה אבל גם בגלל שכאשר יש מלכת כיתה חדשה שעולה 216,990 שקל - מחיר נמוך כבר אינו מהווה פקטור בתמחור של המתמודדת השנייה על הכתר.