סגור

וולוו מודה: ייצור רכב חשמלי הרבה יותר מזהם לעומת מכונית רגילה

לפי היצרנית השוודית, יידרשו תשע שנים של נסיעה עד שהרכב החשמלי ישתווה לרכב בעל מנוע בנזין ברמת פליטת המזהמים הכוללת; הסיבה העיקרית: זיהום שנפלט במהלך ייצור הסוללה

מכוניות חשמליות פולטות פחות זיהום ממכוניות בעלות מנועי בעירה פנימית, על כך אין עוררין. אבל כעת, כאשר רוב יצרני הרכב המערביים מייצרים מכוניות חשמליות ונדרשים לבצע חשבון כלכלי פשוט של מאזן פליטות מזהמים לא רק מן האגזוז אלא גם ברמת הייצור, מתברר כי התדמית הירוקה פחות ירוקה מכפי שניתן לחשוב.

כך, השבוע פרסמה וולוו מחקר שלפיו ייצור רכב חשמלי מזהם הרבה יותר מייצור רכב רגיל. למעשה, לפי וולוו, יידרשו עד תשע שנים של נסיעה בכביש עד שהרכב החשמלי ישתווה לרכב בעל מנוע בנזין ברמת פליטת המזהמים הכוללת, כלומר לא רק מה שנפלט מן האגזוז אלא גם מה שנפלט בתהליך הייצור.
חשוב לציין: וולוו היא יצרנית הרכב האחרונה בה ניתן לחשוד בהיותה "אנטי סביבתית". מדובר באחת מיצרניות הרכב הראשונות בעולם שהצהירו על גמילה מנפט בעשור הנוכחי. וולוו גם ביצעה בשנים האחרונות שורה של מהלכים כדי לצמצם את פליטת המזהמים בהליכי הייצור, שלא לדבר על שימוש נרחב בחומרים מתכלים ואפילו הגבלה של מהירותן המרבית של מכוניותיה ל-180 קמ"ש כדי לחסוך באנרגיה ולהגדיל את בטיחות יושבי הרכב.


2 צפייה בגלריה
מכונית חשמלית של וולוו XC40
מכונית חשמלית של וולוו XC40
מכונית חשמלית של וולוו, XC40
(יצרן)

ואולם המחקר שוולוו פרסמה בסמוך לוועידת האקלים בגלזגו, המתבסס על נתונים שנאספו במתקני הייצור של החברה, מצביע באופן חד משמעי על החסרונות בייצור של רכב חשמלי. כך, היקף פליטת המזהמים בהליך הייצור של רכב חשמלי של וולוו גבוה ב-70% מהיקף פליטת המזהמים בהליך הייצור של רכב זהה בעל מנוע בנזין, עקב זיהום שנפלט במהלך ייצור הסוללה.
בנוסף הדגישה וולוו מידע שרוב יצרני הרכב אינם ממהרים לחשוף, שלא לדבר על ספקיות האנרגיה: טעינה של מכונית חשמלית באמצעים קונבנציונאליים, כלומר באמצעות רשת חשמל המבוססת על דלק, גורמת למכונית חשמלית אחת להיות אחראית במהלך מחזור חייה לעשרות טונות של זיהום אוויר, אשר נפלטות מארובות תחנות הכוח במקום מהאגזוז של המכונית החשמלית.
המהלך של וולוו עשוי להיראות כ"ירייה ברגל" של היצרנית השוודית, אבל הוא נועד לייצר מודעות לצורך בהקמת תחנות כוח שאינן פולטות זיהום אוויר.

2 צפייה בגלריה
מפעל מכוניות וולוו שבדיה  2
מפעל מכוניות וולוו שבדיה  2
מפעל של וולוו
(צילום: Volvo)