סגור
יונדאי קונה EV רכב חשמלי עמדת טעינה ל רכב חשמלי
יונדאי קונה EV רכב חשמלי עמדת טעינה ל רכב חשמלי (צילום: תומר הדר)

בלעדי
המכוניות הירוקות זינקו במסירות, המזהמות צנחו

רק המכוניות החשמליות ופלאג אין הייבריד רשמו עלייה במסירות במחצית הראשונה של 2022 בהשוואה לתקופה המקבילה. מסירות מכוניות בנזין ודיזל רשמו צניחה של כ־30%, ואילו ההיברידיות שמרו על נתחן בשוק

מסירות הרכבים החשמליים (חשמלי טהור ופלאג אין הייבריד) הן היחידות שרשמו עליות במחצית הראשונה של 2022 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, כך עולה מנתוני משרד התחבורה שהגיעו לידי "כלכליסט". מהנתונים עולה כי מסירות רכבים חשמליים זינקו ב־84%, ומסירות פלאג אין הייבריד עלו ב־17%. לעומת זאת מסירות רכבי בנזין רשמו צניחה של 28%, ומסירות רכבי דיזל צנחו ב־29%.
מדובר בנתונים שמפלחים את המסירות לפי סוג הנעה, כלומר בנזין, דיזל, הייבריד, פלאג אין הייבריד ורכב חשמלי. מכיוון שהמחצית הראשונה תסתיים רק מחר – נתוני 2022 אינם כוללים את היומיים האחרונים של יוני, בהם צפויות להימסר רק כמה עשרות מכוניות לפי יבואני הרכב. נתוני המכירות לפי סוג הנעה כוללים את המכוניות שיובאו על ידי יבואני הרכב הוותיקים וגם מכוניות ביבוא מקביל ויבוא אישי.
במחצית הראשונה של 2022 נמסרו בישראל 156.3 אלף מכוניות חדשות – ירידה של 20% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, שהיתה שנת שיא בענף הרכב. ישנה ירידה גלובלית במסירות רכב, שנובעת מקשיי ייצור של יצרני הרכב, שנוגעים הן למחסור בשבבים בעבר והן לקשיים בהווה שנובעים ממחסור בחומרי גלם כתוצאה מהמלחמה באוקראינה.
במחצית הראשונה השנה נמסרו 9,046 מכוניות חשמליות, והן מהוות 5.7% מכלל המסירות בתקופה זו. במחצית הראשונה של 2021 נמסרו 4,897 מכוניות חשמליות שהיוו 2.5% מכלל המסירות. ואילו בשנת הקורונה נמסרו רק 879 מכוניות חשמליות, שהיוו פחות מ־1% מהמסירות. לצד זאת, נמסרו במחצית הראשונה של 2022 גם 9,422 מכוניות פלאג אין הייבריד, המהוות 6% מהמסירות. בתקופה המקבילה אשתקד נמסרו 8,068 מכוניות פלאג אין הייבריד שהיוו 4.1% מהמסירות.
בתחילת השנה הנוכחית עלה מס הקנייה על ההיברידיות מ־50% ל־83% וזאת מתוקף חוק. ואולם, בגלל הזינוק במחירי הדלק חלקן היחסי של המכוניות ההיברידיות בתמהיל המסירות לא נפגע. כך, במחצית השנה הנוכחית נמכרו 34,034 מכוניות היברידיות שהיוו 21% מכלל המסירות. לעומת זאת, בשנה שעברה, לפני עליית מס הקנייה על ההיברידיות, נמסרו במחצית הראשונה 38,378 מכוניות היברידיות שהיוו 19.6% מכלל המסירות.