סגור
מגרש מכירות רכב של חברת אלדן ליסינג
מגרש ליסינג של חברת אלדן (צילום: תומר הדר)

בדיקת כלכליסט
אלה הדגמים שנמכרים כמעט בבלעדיות לציי הרכב

מפורת'ינג פריידיי ועד גרסת הפלאג אין הייבריד של קיה נירו פלוס: יבואנים מוכרים לציי רכב מכוניות ספציפיות תוך מתן הנחות, אפשרויות מימון ואחריות - בעוד שלקוחות פרטיים לא נהנים מכך

בשנות התשעים והאלפיים התרחש בשוק הרכב הישראלי מצב מעניין: הליסינג תפס נתח משמעותי בעוגת המכירות של יבואני הרכב וכתוצאה מכך היבואנים החלו לייבא ארצה מכוניות שבפועל כמעט ולא נמכרו ללקוחות פרטיים. המשותף לאלה היה בדרך כלל אבזור מופחת, בהיבטי בטיחות ופינוקים, והמטרה היתה להחזיק את מחיר המכוניות מתחת לגבולות של מה שאז נודע כ"קבוצות שווי השימוש" (בעבר חושב שווי השימוש לרכב צמוד בישראל לפי קבוצות מחיר ולא כאחוז שנגזר מערך הרכב). בדרך כלל, כשהציבור הרחב ביקש לרכוש את המכוניות המוזלות בסוכנויות ליבואנים היו שלל תרוצים, החל בזמני אספקה ממושכים מאוד וכלה באי זמינות של צבעים במלאי, כי המכוניות האלה נשמרו לחברות הליסינג.
מאז שוק הרכב הישראלי עבר לא מעט שינויים משמעותיים: חשמליות נכנסו לשוק, המשפחתיות פינו מקומן לרכבי כביש שטח אבל ציי הרכב עדיין נמצאים ומחזיקים בנתח נאה מעוגת המכירות. חשוב לציין ש"ציי רכב" אינם בהכרח רק חברות ליסינג, לעתים מדובר בגופי סחר גדולים, חברות השכרה או כל מכירה ללקוח שאינו פרטי – אבל עובדה אחת מעניינת היא שבשנים האחרונות מכוניות "ספיישל לציי רכב" חזרו לשוק הרכב הישראלי- ובגדול.
נתוני מסירות יבואני הרכב שהגיעו לידי "כלכליסט" לא משקרים: כיום יש מכוניות שיבואנים משקיעים בלפרסם ומקדמים בפלטפורמות המכירותיות שלהם, אבל בפועל מוכרים לציי רכב- כשבחלק מן המקרים אפילו מכונית אחת לא נמכרה ללקוחות פרטיים.
מדוע זה משנה כמה מכוניות נמכרו לציי הרכב? מכיוון שאף אחד לא רוצה להיות בעמדת מיעוט כשהוא רוכש מכונית או כהוא מעוניין למכור. כאשר ציי רכב רוכשים מכונית, הם עושים זאת בהנחות יפות, לאחר מכן הם מעמידים את המכוניות ישר למכירה או לסירוגין עושים בהן שימוש ומוכרים אותן אחרי כמה שנים. בכל מקרה זו תהיה מכירה מאוד מקודמת. כלומר, המכוניות יעברו תהליכי השבחה - יוצע עליהן מימון, תוצע עליהן אחריות. מכירתם תקודם באינספור מדיומים – כלומר מדובר במכונת שיווק משומנת של משומשות בהנחות נאות, ולקוח פרטי שירכוש רכב מדגם מסוים שכמעט ולא נמכר ללקוחות פרטיים- יגלה שבכל רגע נתון בו הוא רוצה למכור את מכוניתו הוא נאלץ להתמודד מול מאות מכוניות שמגיעות מציי הרכב בהנחה, עם מימון ואחריות ובפרסום נרחב. מדובר במשימה כמעט בלתי אפשרית.
מהן "מכוניות ציי רכב"? בעבר היה מדובר בגרסאות מופחתות אבזור שהיבואן ייעד מראש למכירה לליסינג, כיום הכללים עדיין די דומים אך ההבדל אינו מתבטא רק באבזור: יש גם ענייני גיול (רכב שעוד מעט חוגג שנה ממועד היצור ולכן חייב להימכר כיד שנייה), פופולאריות וחדשנות. כך, בבואנו לבדוק את הנתונים של יבואני הרכב אנו מגלים שיש כיום בישראל מכוניות שלקוחות פרטיים מיעטו לרכוש- ובחלק מהמקרים לא רכשו כלל.
הדוגמה המעניינת ביותר היא החשמלית הסינית פורת'ינג פריידיי שהיבואנית החלה לשווק ממש בשבוע שעבר באתר רשמי. רישומי היבואנית מראים כי בישראל נמכרו כבר 75 מכוניות פריידיי - אף לא אחת מהן ללקוח פרטי. הפריידיי עולה בערך כמו אטו 3 של BYD אך אינה מצוידת באביזרי בטיחות אקטיביים. התחלה כזאת, בה כל המכוניות שנמכרו ב 2024 הגיעו לציי רכב עשויה לרמוז על מצב בו היבואן נתקע עם מכוניות בנות שנה שדורשות גיול, או העברה מסיבית של מכוניות לציי הרכב. מכוניות כאלה כבר מוצעות למכירה בעסקאות "יד ראשונה אפס קילומטר" מה שאינו מבשר טובות לערכו העתידי של הרכב בשוק המשומשות.
לצד פורת'ינג פריידיי מופיעה ברישומים גם גרסת הפלאג אין הייבריד של קיה נירו פלוס, גרסת הסטיישן המגודלת של קיה נירו. לפי הרישומים רק שני לקוחות פרטיים רכשו את הנירו פלוס - זאת לעומת 1,085 רישומים של הדגם על ציי הרכב. חשוב להבדיל בין קיה נירו החדשה לנירו פלוס שלפי קיה כבר אינה מיוצרת - מה שהופך את המלאים שלה ל"ספיישל ציי רכב", שקיבלו מכונית שמעניקה הטבת מס בשווי השימוש אבל כמעט ולא שווקה ללקוחות פרטיים.
גם במקרה של נירו פלוס, קשה לחזות כיצד רכב כזה שיוצע למכירה רק על ידי חברות ליסינג וגופי סחר יתנהג בשוק המשומשות עוד כמה שנים – אבל מה שבטוח הוא שהקונים הפרטיים הספורים שרכשו אותו יגלו שהם מתמודדים בבוא יום המכירה מול עוצמת המנגנונים של חברות הליסינג. גם במקרה של קיה נירו פלוס בגרסתו החשמלית - 606 יחידות נמכרו לציי הרכב מול 9 יחידות ללקוחות פרטיים.
במקרה של דגמים אחרים, ההטיה לכיוון המכירות ללקוחות מוסדיים פחות קיצונית אבל בהחלט קיימת. רכב הכביש שטח של רנו, הקולאוס, רק 3 יחידות ממנו נמכרו ללקוחות פרטיים, זאת בזמן ש-124 נרשמו על שם ציי הרכב. קיה ריו, המשפחתית הקטנה של היצרנית הקוריאנית רשמה 4 מכירות ללקוחות פרטיים מול 220 מכירות לציי רכב. השנה נמצאו בישראל רק 14 לקוחות פרטיים שקנו פורד פוקוס לעומת 198 מכירות לציי הרכב. ניסאן סנטרה המשפחתית נמכרה ל-40 לקוחות פרטיים – אבל ל-238 לקוחות מוסדיים, ואילו רכב הפלאג אין הייבריד לינק אנד קו 01 נמכר ל-35 לקוחות פרטיים מול 218 לקוחות מוסדיים.