סגור
העיתון הדיגיטלי
27.03.25
קטנוע קטנועים אופנוע אופנועים דו גלגלי 2
קטנועים בתל אביב (צילום: ריאן פרויס)

משרד התחבורה מתכנן: הגדלת היבוא הזעיר של מכוניות ושיפור השירות לאופנועים

המשרד נערך להצגת נוסח מעודכן של חוק רישוי רכב; מספר המכוניות שכל יבואן זעיר יכול להביא ארצה צפוי לגדול מ-20 ל-60 בשנה; כמו כן יבואן ישיר של רכב דו גלגלי יהיה מחויב להעניק שירות גם לאופנועים ולקטנועים שהגיעו ביבוא עקיף

משרד התחבורה נערך להצגת נוסח מעודכן של חוק רישוי רכב, החוק המגדיר הלכה למעשה את כל ההיבטים הקשורים בשיווק, שירות וטיפול ברכב.
לאחרונה פרסם המשרד טיוטה ל"צו רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב" (כלומר חוק רישוי רכב) שלפיה תוקפן של הוראות השעה המעגנות את חוק רישוי רכב יפוג בעוד פחות משלושה שבועות, וביקש את הארכתן בחצי שנה לנוכח "תיקון משמעותי" שצפוי המשרד להכניס.
בפועל, כך נודע ל"כלכליסט", עיקר השינוי צפוי להיות בכללים הנוגעים למתן שירות לאופנועים ובתקנות הנוגעות ליבוא זעיר. כיום ניתן לייבא רכבים לישראל בשלוש דרכים: יבוא ישיר, כלומר היבואן רוכש את הרכב ישירות מהיצרן; יבוא עקיף - היבואן רוכש את הרכב מסוכן בחו"ל; ויבוא זעיר שבמסגרתו כל יבואן יכול להביא ארצה עד 20 מכוניות בשנה - בדרך כלל דגמי יוקרה.
היבוא הזעיר הוא ענף היבוא היחיד שהיקפו מוגבל. בתיקון החדש של חוק רישוי רכב, צפוי מספר המכוניות שכל יבואן זעיר יכול להביא ארצה לגדול מ-20 ל-60 בשנה; מעבר לכך, כיום לפי חוק רישוי רכב, יבואן של רכב דו גלגלי אינו מחויב להעניק שירות לכלים שהגיעו ארצה ביבוא עקיף. השינוי החדש בחוק רישוי רכב צפוי לבטל את ההיתר האמור, כך שיבואן ישיר יהיה חייב להעניק שירות גם לאופנועים ולקטנועים שהגיעו ביבוא עקיף.
יתר השינויים שיחולו בחוק רישוי רכב הם שינויים טכניים, כאלה שנוגעים למשל להפעלת מוסכים; ואולם הנוסח החדש של חוק רישוי רכב שיוצג בקרוב אינו כולל צעדים אפקטיביים להגברת התחרות. לפני כחצי שנה התקיים בוועדת הכלכלה דיון בנושא התחרות בענף הרכב בו סוכם כי צוות של משרד התחבורה, רשות התחרות והאוצר יציג מסקנות בנושא. ואולם עד עתה לא הוצגו מסקנות כאלה.