סגור
פולקסווגן רכב חשמלי תערוכת רכב גואנז'ו סין
תערוכת רכבים חשמליים בגואנז'ו סין (צילום: תומר הדר)

מכוניות מעופפות, התנתקות מספקים במערב ושוק פחמן אחיד: מה מתכננים היצרנים הסיניים

בימים האחרונים מתרחשת בסין הוועידה הפוליטית השמרנית של העם הסיני, במסגרתה ניתן ייעוץ בנושאים פוליטיים וחברתיים לגופי הממשל. ההצעות שמתקבלות באירוע אינן מחייבות, והשנה נשמע בה קול יצרני הרכב הסינים ביתר שאת - הצעותיהם מגוונות, חדשניות ומאוד מעניינות

השבוע התקיים בסין הקונגרס הלאומי העממי (CPPCC). האירוע מתקיים בחסות ובפיקוח הממשל, ומטרתו בין השאר לגבש הצעות בנושאים שונים לגופי הממשלה. השנה היה לאירוע משקל מיוחד בגלל השתתפות נציגי יצרני הרכב הסינים.
במערב אירועים כאלה נדירים. כלומר, המפלגה השלטת לא אוספת את יצרני הרכב כדי לשמוע דעתם על מה צריך לעשות כדי לקדם השתלטות עולמית. ליצרנים במערב יש השפעה על קובעי המדיניות, אבל היקף הרוח הגבית שהיצרנים מקבלים מהממשל הסיני מרשים.
אפשר להבין מדוע היצרנים הסיניים תפסו לא מעט זמן ומקום באירוע שכן הממשל הסיני קבע לעצמו מטרה: יצרני הרכב הסיניים חייבים לכבוש נתח שוק משמעותי בשוק הרכב העולמי. בינתיים, היצרנים הסינים מתמודדים עם לא מעט בעיות: מכסים וחקירות יבוא באירופה, מכשולים שמציב הממשל האמריקאי ועוד "צרות" שעומדות בדרכם של הסינים להשתלט על העולם - לכן בכנס הותר ליצרנים להעלות הצעות, כאלה שלא מן הנמנע שהממשל יפעל לקדם במישור הגלובלי.
חשוב לציין, למרות שמדובר בהצעות בלבד - משקלן אדיר. כיום הממשל הסיני רואה ביצרני הרכב הסינים "חוד החנית" במלחמה על שוק הרכב העולמי ויש להם משקל אדיר בתהליכי קבלת ההחלטות. אלה ההצעות הבולטות ולא מן הנמנע שהשפעתן תורגש גם בשוק הישראלי.

ג'ילי: שוק פחמן אחיד

לי שופו, יושב ראש ג'ילי אחזקות: לפי הצעתו נדרש ביסוס של "שוק פחמן לאומי". כלומר, קביעת סטנדרט סיני אחיד שיקבע כמה זיהום יכול כל יצרן רכב סיני לפלוט בתהליך הייצור. בעתיד כשליצרני הרכב הסינים תהיה טביעת רגל פחמנית נמוכה ולא רק יכולת לייצר רכב חשמלי, הסטנדרט הסיני יקודם כסטנדרט עולמי. כלומר, הייצור הסיני יהיה יעיל יותר בגלל הטמעה אפשרית של שיטה בה בעתיד יצרני הרכב יקנסו בכל העולם בגין הזיהום שהם פולטים בתהליך הייצור. יצרני הרכב הסינים כבר יהיו מוכנים למהלך.

צ'אנגאן: התנתקות מספקים מערביים

ז'ו הוארונג, יו"ר צ'אנגאן: לפיו קיימת בסין תלות מוגזמת בספקים מערביים בתחומי התחבורה החכמה, בעיקר בתחומי התוכנה. כלומר, סין צריכה להשתלט על התחום. כדי לעשות זאת הוארונג מציע פלטפורמה סינית משותפת לתעשייה ולאקדמיה שתפתח פלטפורמות, תוכנות ומחקר אקדמי לקראת מעבר לרכב אוטונומי.

GAC: החלפת סוללות אחידה

פנג שינגיה מנכ"ל GAC: הצגתו מעניינת במיוחד מכיוון שהיא נוגעת לטעינה. לפי שינגיה נדרשת סטנדרטיזציה אחידה ומלאה של טעינה מהירה והחלפת סוללות. באשר להחלפת הסוללות - המטרה היא שלכל יצרני הרכב הסינים תהיה מערכת החלפה זהה, כלומר סוללות זהות ויצרנים רבים שיוכלו להשתמש בהן. אבל נושא הטעינה מעניין יותר: כיום כבר יש סטנדרטים עולמיים אחידים לטעינה, אבל שינגיה מציע פיתוח של סטנדרט דווקא עבור מי שרוצה להוציא חשמל מהרכב לרשת הביתית. הסטנדרט כולל ביסוס מנגנון אחיד של תמחור לחשמל ש"יוצא" מהרכב לרשת הביתית או הציבורית.

אקספנג: סטנדרט למכוניות מעופפות

חא שיאופנג, מנכ"ל אקספנג: הצעתו כוללת את אחת ההתייחסויות החשובות ביותר שמופיעות בדברי יצרני הרכב הסינים: סטנדרטיזציה בינלאומית למכוניות מעופפות, כלומר מכלול החוקים והתקנות לשימוש במכונית מעופפת. ההצעה כוללת כמה נדבכים שיהפכו את הסטנדרט הסיני לבינלאומי ויאפשרו הובלה של השוק: סטנדרטיזציה של לימודי ה"נהיגה", תקנות הטיסה למכוניות מעופפות ועוד.

SERES: הטמעת ספקים חלשים

ז'אנג שינחאי יושב ראש SERES: לצד התואר הרשמי של שינחאי ב-SERES הוא גם חבר בוועדה הלאומית. והצעתו אינה מפתיעה. לאור הצורך להישאר ראשונים במירוץ הפיתוח הטכנולוגי, נדרש סיוע ממשלתי בקידום רכישה של ספקים ליצרני הרכב על ידי ספקים גדולים יותר. כלומר, אם חברה סינית קטנה המציאה טכנולוגיה שמועילה לענף הרכב, חברה סינית גדולה צריכה להיות מסוגלת לרכוש אותה למקרה שתיקלע לקשיים לאור חוסר יציבות השוק - כך לא יתאפשר מצב בו הטכנולוגיה הסינית "תאבד".

שיאומי: חינוך מחדש

לאי ג'ון, מנכ"ל שיאומי: שיאומי הציגה לאחרונה מכונית מרשימה ועמוסת טכנולוגיה והצעתו נוגעת לקביעת סטנדרט אחיד לחנייה אוטונומית, אבל יותר מעניין – הצעתו קובעת כי נדרשים קורסי "חובה" במוסדות חינוך בסין ללימודי AI - בינה מלאכותית.