סגור

גרמניה נגד סין: אאודי תובעת את NIO על שמות הדגמים שלה

לטענת יצרנית הרכב הגרמנית, דגמי NIO הסינית - ES6 ו-ES8 - מהווים הפרה של זכויות רישום של דגמי ספורט מוכרים שלה, S8 ו-S6. אאודי טוענת כי השמות של NIO רומזים כי מדובר בגרסאות חשמליות של אותם דגמים. NIO עצמה נמצאת בתהליך של חדירה לשוק האירופי וניסתה לאחרונה לחדור מספר פעמים לשוק בישראל

אאודי הגרמנית הגישה השבוע תביעה נגד יצרנית הרכב הסינית NIO בטענה להפרה של זכויות רישום של שמות דגם. כך מפרסמים אמצעי תקשורת בגרמניה. לפי אותם פרסומים, אאודי טוענת כי שמותיהם של דגמים של NIO - ה-ES6 וה-ES8 - מהווים הפרה של זכויות רישום של דגמים מוכרים למדי של אאודי: ה-S8 וה-S6.
בפועל, אאודי משתמשת בשילובים של אותיות ומספרים זה עשרות שנים כדי לבדל ולסמל את דגמיה השונים (פרט לסדרות האיטרון שיש להן שם נפרד), כאשר כפי שיעידו חובבי המותג, שמם של דגמים עממיים מתחיל באות A (למשל אאודי A4), שם הגרסאות הספורטיביות מתחיל באות S (למשל S8) וגרסאות הקיצון הספורטיביות ביותר נקראות RS (אגב, קיצור של רנספורט בגרמנית, או ראלי ספורט, תלוי את מי שואלים).
מבחינת אאודי העובדה ש-NIO מכנה את דגמיה ES מהווה הפרה של זכויות הרישום שלה, מכיוון שהשם רומז כביכול כי מדובר בגרסה חשמלית של דגם אאודי ספורטיבי. NIO עצמה נמצאת בתהליך של חדירה לשוק האירופי וכבר משווקת מכוניות בנורווגיה, וגם ניסתה באחרונה מספר פעמים לחדור לישראל, אך דרישות הכניסה שהציבה היצרנית אשר כללו גם הקמה של תשתית טעינה והחלפת סוללה לא אפשרו התקשרות עם נציג מקומי.
שלא במפתיע, מקרה כזה בו יצרן רכב מאיים בתביעה על יצרן אחר מחשש לפגיעה בסמל דגם מוכר אינו נדיר, ולפעמים שכרו של התובע יוצא בהפסדו. כך, בספטמבר 1963 הציגה פורשה מכונית חדשה, יורשת ל-356 האגדית, וקראה למכונית "פורשה 901" בגלל סיבות שהיו טכניות לחלוטין ונגעו לקודים של קבוצות דגם (פורשה הציגה קודם סדרת מכוניות מרוץ שנשאו את קוד הדגם 8) ואפילו הספיקה לייצר 82 מכוניות פורשה 901 חדשות עד שלמשרדי פורשה הקטנה הגיע איום מעורכי דינה של פיג'ו, אחת מיצרניות הרכב הגדולות באירופה.
לטענת פיג'ו, היצרנית הצרפתית היתה זו שהחזיקה בזכות לייצר מכוניות ששם הדגם שלהן כולל את הספרה 0 באמצע (פיג'ו 205, פיג'ו 304, פיג'ו 607) ופורשה החליטה להחליף את האפס בשמו של הדגם ולקרוא למכונית שלה "פורשה 911"- מה שיצר כמעט בין לילה אגדה. עובדתית, דגמי פורשה 911 מיוצרים עד היום.