סגור
מייקל שו, מנכ"ל BYD אירופה
מייקל שו, מנכ"ל BYD אירופה (צילום: BYD)

BYD: בשנה הבאה 5% משוק הרכב החשמלי באירופה יהיו שלנו

שוק הרכב האירופי נמצא במלחמה נגד יצרני הרכב הסינים, שכוללת תחקירים על מניעי היצרנים, הטלת מכסות יבוא ומכסי מגן - אך מסתבר שב-BYD לא מוטרדים מכל אלה. בראיון של מייקל שו, מנכ"ל BYD אירופה הוא סיפר על תוכניות היצרנית ביבשת, בחינת דגמים קיימים וכמובן על התחרות עם טסלה

שוק הרכב האירופי נמצא בימים אלה בעיצומה של מלחמה ביצרני הרכב הסינים. המלחמה כוללת תחקירים על מניעי היצרנים, הטלת מכסות יבוא ומכסי מגן, אך מסתבר שב-BYD לא מוטרדים מכל אלה. בראיון שהעניק לאחרונה מייקל שו, מנכ"ל BYD אירופה ציין כי היצרנית שואפת לנתח שוק משמעותי של 5% משוק הרכב החשמלי באירופה - והיעד הוא בשנה הבאה. לצד תפקידו כמנכ"ל BYD אירופה, שו גם מכהן כ"מנכ"ל חטיבת שיתוף הפעולה הבינלאומי" של BYD.
אטו 3 של BYD אמנם היתה המכונית הנמכרת ביותר בישראל אשתקד - עם מעל 14 אלף מסירות, אך באירופה המצב שונה: לפי נתוני היצרנית, בכל אירופה נמכרו בשנה שעברה 12,363 אטו 3, בעוד הדולפין של BYD נמצאת במקום השני בטבלת המכירות האירופית של היצרנית במרחק גדול, עם 1,079 מסירות בלבד.
היצרנית נערכת גם לייצור מכוניות על אדמת אירופה, כאלה שעשויות להגיע גם לישראל - בדרך ימית קצרה יחסית וממדינה אירופית, אך המפעל טרם הוקם במלואו והייצור לא יתחיל ככל הנראה בשנה הבאה. בראיון שו מתווה את קווי המדיניות של BYD לגבי שוק הרכב האירופי, שוק שמשפיע ישירות על ישראל מכיוון שזו פועלת לפי כללי התקינה האירופית - מכלול החוקים והתקנות שמקובלים באירופה לגבי יצור מכוניות. בין היתר ציין שו בראיון כי (בדומה לישראל) אחד הקשיים עמם מתמודדת BYD הוא ריבוי ערוצי שיווק, כלומר חברות ליסינג, חברות השכרה, גופי מכירה קמעונאיים וכמובן - גם לקוחות פרטיים.
שו ציין כי מבחינה מיצובית BYD רואה עצמה כ"יצרנית פרמיום עם מחיר עממי". בנוסף, היצרנית עדיין בוחנת את תגובת השוק לשיווק מותג היוקרה של BYD – "דנזה". לדבריו, "אנו בוחנים את תגובת השוק אך החלטה טרם התקבלה. הלקוחות האירופים אוהבים מותגים עם היסטוריה ועלינו לייצר היסטוריה משלנו מהר ככל האפשר". במידה ו-BYD תחליט שלא לייצא את מכוניות דנזה לאירופה, לא תהיה להן תקינה אירופית ולא יהיה אפשרי לשווקן בישראל.
באופן מעניין, דברי שו מחזקים את גישת היבואנית הישראלית "שלמה מוטורס" לפיה למרות שלפחות בחלק מן הדגמים היצרנית הסינית מכוונת ללקוחות טסלה, היצרנית מסרבת לדבוק במודל של מכירה אינטרנטית בלבד. טסלה עצמה הודיעה השבוע על חנוכת סוכנות פיזית ראשונה בישראל, בה המכוניות מוצגות במבנה קבע - אך לשלמה מוטורס מספר סוכנויות שהוקמו עם כניסת המותג לארץ. לדברי שו: "אנו אוהבים את הסוכנים ואיננו סבורים שמודל של מכירת רכב עובד אם אתה נמצא רק בדיגיטל. בשוק נדרשת מודעות וחלק מזה היא הצגה של המכוניות בסוכנויות פיזיות".
ואכן, לא ניתן להתייחס ל-BYD בלי להתייחס לטסלה, אך לדברי שו, היצרניות אינן דומות בהשקפותיהן. "BYD אינה הטסלה של סין. אני חושב שאמירה כזאת מגיעה מאנשים שאינם מבינים את BYD ואינם מבינים את טסלה. נכון שהמכוניות מתחרות ברמת המוצר, למשל ה-SEL שלנו מול טסלה 3, אך החברות שונות מאוד. ל-BYD יש היצע נרחב של מותגים וטכנולוגיות, כולל רכבי פלאג אין הייבריד, בעוד שטסלה חשמלית בלבד. מדובר בחיות שונות".