סגור

הבטחות ומציאות לחוד: כמה הצהרות יבואני המכוניות הסיניות באמת הצליחו לקיים?

יבואני רכבים סינים מציפים את הלקוחות בארץ בשלל הצהרות על מותגים חדשים שאוטוטו יגיעו ארצה, אולם נתוני המסירות שפורסמו השבוע בכלכליסט מוכיחים שהצהרות לחוד ומציאות לחוד. מהשקות נוצצות עם כוכבים הוליוודים ועד לדגם חדש שהיה אמור להגיע במאי - הבטחות היבואנים שלא התקיימו

בימים אלה יבואני רכבים סינים מציפים את הלקוחות בישראל בשלל הצהרות על מותגים חדשים שאוטוטו יגיעו ארצה: חשמליות מהפכניות ודגמים ש"יבצעו מהפכה" בשוק הרכב הישראלי, אולם כפי שפורסם השבוע ב"כלכליסט" - הצהרות לחוד ומציאות לחוד.
חלק גדול מהמותגים הסינים מוצאים עצמם מדשדשים בתחתית טבלת המסירות, מה שלפעמים מעמיד את קיומם וכדאיות יבואם בסימן שאלה, או במילים אחרות: נוצר מצב בו לקוחות רוכשים לעתים מכונית נדירה מאוד בישראל. לעתים יצרן הרכב אשם במצב, לפעמים היבואן ולפעמים כורח הנסיבות. מכיוון שיבואני הרכב רוצים למכור והרבה, הם רגילים להשמיע לא מעט הצהרות, חלקן לא עומדות כלל במבחן הזמן והלקוחות, למרבה הצער, שוכחים.
מבדיקת טבלת המסירות של יבואני הרכב עולה שכבר כעת יש סיניות שהיקף הייבוא שלהן זעום במיוחד, אבל ליבואנים זה לא הפריע להבטיח לא מעט.
ליפמוטור: "דגם משודרג יגיע במאי"
המכונית הקטנה של ליפמוטור שנקראת T03 משווקת בישראל זה זמן מה במסגרת נוהל "תקינת סדרה קטנה", כלומר מדובר במכוניות שניתן לייבא לישראל בהיקף מצומצם של 400 יחידות לשנה. כשמדובר במכונית קטנה במחיר זול, אף אחד לא רוצה לדעת שרכש מכונית שמוכרים במספרים קטנים מאוד בגלל שהיבוא מוגבל על ידי המדינה, אך בהשקת הרכב הסבירו נציגי היבואנית מטרו כי ליפמוטור עמלה על הצגת גרסה משודרגת של ה-T03 ולזו כבר תהיה תקינה אירופית. יותר מכך: יהיו לה מערכות בטיחות מקיפות. ממאי חלפו חודשיים וביבואנית ליפמוטור עדיין מוכרים את המכוניות מהדור הנוכחי, לפחות עד שיגמרו.
ממטרו יבואנית ליפמוטור נמסר: "ליפמוטור, מיצרניות הרכב החשמלי המובילות בסין הנסחרת בשווי של כ-7 מיליארד דולר, רואה בישראל שוק אסטרטגי והיא מחויבת אליו בקשר ארוך טווח. ה-T03 נמצא בהליכים לקבלת תקינה אירופית, הליך בו חל עיכוב אך הוא צפוי להסתיים ברבעון הראשון בשנה הבאה. מיד עם קבלת התקינה ייובא ה-T03 החדש. עד אז תימשך מכירת הדגם בישראל, בהיקפים המותאמים לתקינה המוגבלת. בספטמבר השנה במהלך תערוכת מינכן יציג היצרן את המשך תכניותיו לשוק האירופי".
3 צפייה בגלריה
מבחן רכב ליפמוטור טי 3
מבחן רכב ליפמוטור טי 3
ליפמוטור T03. מאי עבר ועדיין מוכרים את המכוניות מהדור הנוכחי
(צילום: דור מנואל)
WM MOTOR: כוכבים הוליוודיים ישיקו את הרכב בישראל
לפי פרסומים בסין WM MOTOR אינה קיימת, למעשה לפי נתוני CAAM, ארגון הגג של יצרני הרכב הסינים היא לא משווקת מכוניות בסין זמן רב. עם זאת במרץ 2022 הודיעה EV MOTORS היבואנית שהמכוניות של WM נמצאות בדרכן ארצה ויגיעו תוך כמה שבועות - בפועל הדבר לא התרחש.
ממרץ 2022 הדיווחים בסין אודות WM MOTOR הלכו והחמירו עד שלבסוף פסקו. אזכורים לקיומה של WM MOTOR ניתן למצוא בימים אלה בסין רק בהקשר של יצרנית רכב שכבר אינה קיימת. אגב, הודעתה לתקשורת של WM שהופצה בשעתו דיברה על שישה מרכזי מכירה בישראל והשקה בנוכחות כוכבים הוליוודיים. שש סוכנויות אין, גם לא כוכבים הוליוודיים.
לפני מעל שלושה חודשים מסרה יבואנית WM ל"כלכליסט" כי "במהלך השבועות הקרובים צפויה להגיע ארצה הזמנה ראשונה של מאות רכבי WM הנמצאים בייצור, מתוך אלפי רכבים שהוזמנו ושולמו". בפועל מאות רכבים (מתוך אותם אלפים) לא הגיעו לארץ. רישומי מדינת ישראל מראים רישום של שלוש מכוניות השנה.
מיבואנית WM נמסר: "באונייה הקרובה של NYK, אשר יוצאת משנחאי בעוד כשבוע וחצי, יועמס משלוח ראשון של רכבי WM. לאחר מכן שוריינו אוניות בחודשים ספטמבר, אוקטובר ונובמבר בהם יועמסו מאות רכבי WM שיגיעו ארצה לפני סוף שנת 2023". נחיה ונראה.
3 צפייה בגלריה
WM MOTOR
WM MOTOR
WM MOTOR. לא שישה סניפים בארץ ולא השקה נוצצת עם כוכבים הוליוודים
(צילום: יצרן)
AIWAYS U5: "מצדיק את ההמתנה להשקתו"
הסיפור של AIWAYS לא שגרתי מכיוון שמדובר ברכב מוצלח למדי שזכה להצלחה נאה בישראל והיה אחד מרכבי הכביש שטח החשמליים הראשונים ששווקו בארץ, אבל השנה המכירות האטו ל-368 יחידות ויש לכך סיבה: בסין הולכים ומתרבים פרסומים אודות קריסה אפשרית של היצרנית.
לפי חלק מהפרסומים, AIWAYS מחזיקה בכאלף הזמנות OVERSEAS - מלקוחות מחוץ לסין, אך אינה יכולה לספק אותן בגלל שהמפעל סגור. היבואנית בישראל החלה כבר להחזיר ללקוחות מקדמות ולפי משרד התחבורה בוצעה בדיקה מול היבואן למקרה של קריסה אפשרית של היצרנית, כולל בדיקה של משרד התחבורה של-AIWAYS יהיה מערך שירות וחלפים גם במקרה שבו היצרן יחדול מלהתקיים.
לפני פחות מחמישה חודשים - כאשר פרסומים בסין אודות קשייה של AIWAYS כבר היו נפוצים, ציינו בכירים בחברה עם השקתו של ה-U6 החדש כי הרכב "מצדיק את ההמתנה להשקתו". לעת עתה חמישה רכבים כאלה עלו על כבישי ישראל, יתכן שהם יהיו היחידים.
מ-AIWAYS נמסר: "ככל הידוע לנו Aiways בתהליך החלפת משקיעים, המשא ומתן עם הממשלה, בין היתר, מתארך, דבר שמוביל לעיכוב. Aiways מיידעת כי הנושאים יוסדרו ובתוך כל הקושי אנו משדרים אופטימיות ומקווים לחזור לייצר במהרה. אנחנו בכל מקרה מתארגנים למקרה שזה יארך יותר זמן, גם בהקשר לחלפים, וממשיכים לתת שירות בסטנדרט הגבוה שלקוחותינו מקבלים מיום הקמת המותג. כל לקוח המבקש לבטל הזמנה, כמקובל, מקבל את כספו חזרה".
3 צפייה בגלריה
רכב חשמלי קונספט AIWAYS U6 ion
רכב חשמלי קונספט AIWAYS U6 ion
. היצרנית ממשיכה להיות אופטימית. AIWAYS U6