סגור
מבחן רכב ליפמוטור טי 3
ליפמוטור T3 (צילום: דור מנואל)

דו"ח: חשמלית סינית בישראל עולה חצי מחשמלית מערבית

לפי ניתוח של JATO DYNAMICS למחצית הראשונה של 2023, המחיר הממוצע של רכב חשמלי סיני זול בעשרות אלפי דולרים מהמחיר הממוצע של רכב חשמלי שאינו סיני. בישראל למשל המחיר הממוצע של רכב חשמלי סיני עמד על 60 אלף דולר - לעומת יותר מ-120 אלף דולר לרכב חשמלי שאינו מסין. גם באירופה ובאוסטרליה הפערים משמעותיים

פערי המחירים בין מחירם הממוצע של רכבים חשמליים סינים ורכבים חשמליים של יצרני הרכב שאינם סינים מגיעים ליותר מ-50% בשווקים מסוימים, כולל ישראל. כך עולה מניתוח שמפרסמת JATO DYNAMICS המתמחה בניתוח ענף הרכב העולמי ואיסוף מידע עסקי על ענף הרכב.
הניתוח של JATO DYNAMICS מתייחס למחצית הראשונה של 2023 ועוסק במספר שווקי ליבה עולמיים אליהם חדרו יצרני הרכב הסינים בשנים האחרונות. לנוכח החשיפה הניכרת של שוק הרכב הישראלי ליצרנים הסינים – גם ישראל מופיעה בדו"ח.
הדו"ח עצמו מתייחס למחיר הממוצע של רכב חשמלי ולוקח בחשבון את מחירם של רכבים חשמליים סינים מכל הסוגים, החל ביוקרתיים וכלה בעממיים ומשווה אותם למחירם של הדגמים החשמליים של יצרני הרכב שאינם סינים, החל בעממיים וכלה ביוקרתיים.
העיסוק בכל סוגי הרכבים החשמליים ממחיש את פערי החשיבה בין הסינים ובין הלא סינים: בעוד שיצרני הרכב הסינים מספקים מכוניות שמחירן עממי, היתר מספקים מכוניות שמחירן הופך אותן לפחות בנות השגה, מה שגם מסביר את שיעור החדירה של הרכבים הסיניים למספר גדול של שווקי ליבה.
מעבר לכך, הפערים מתבטאים גם במכוניות חשמליות שאומנם דומות ברמת המאפיינים - למשל הגודל הפיזי של הרכב - אבל שונות בכל הקשור במבנה של עלויות הייצור, מה שהופך רכב אירופי או קוריאני ליקר יותר מרכב סיני בגודל מקביל.
עוד נקודה חשובה שעולה מן המחקר היא שההיצע הסיני נרחב יותר ועונה על יותר צרכי לקוחות. לדוגמה, המחקר מציין כי המכונית החשמלית הסינית הזולה בישראל היא ה-T3 של ליפמוטור, מכונית חשמלית שמחירה הרשמי נמוך מ-100 אלף שקל. לעומת זאת, מתחרים שאינם סינים כלל לא מציעים מכוניות חשמליות שמחירן נמוך מ-150 אלף שקל.
המחקר מונה שורה ארוכה של מדינות וגם יבשות (באירופה לדוגמה הפילוח הוא כלל-יבשתי) ובוחן את הפערים בין המחירים הממוצעים. כך, בישראל המחיר הממוצע של מכונית חשמלית סינית במחצית הראשונה של 2023 היה 60,153 דולר. לעומת זאת, המחיר הממוצע של מכונית חשמלית לא סינית היה 124,498 דולר.
באירופה הפער שונה - מחירה הממוצע של מכונית חשמלית סינית באירופה הוא 51,516 דולר. לעומת זאת, מחירה הממוצע של מכונית חשמלית לא סינית (מטבע הדברים עיקר המכירות באירופה הוא של רכב מתוצרת אירופה) עומד על 71,784 דולר. באוסטרליה המחיר הממוצע של מכונית סינית היה 37,434 דולר - והמחיר של מכונית חשמלית שאינה סינית היה 78,055 דולר.
מעבר לכך, המחקר בודק גם את שוק הרכב הסיני שנהנה מהיצע של מאות דגמים סינים חשמליים מכל סוג וגודל. לפי המחקר- המחיר הממוצע של מכונית חשמלית בסין במחצית הראשונה של 2023 היה 25,947 דולר. המחיר הממוצע של מכונית חשמלית לא סינית היה 58,365 דולר.