סגור
מכונית רוסית לאדה קלאסיק אוטוואז
אסירים ירכיבו מכוניות? (צילום: יצרן)

על רקע המלחמה באוקראינה: אוטוואז רוצה להעסיק אסירים במפעליה

יצרנית הרכב הרוסית מנסה למצוא פתרונות יצירתיים לביקוש הגבוה בשוק המקומי בשל יציאתם של רוב יצרני הרכב המערביים מרוסיה עם פרוץ המלחמה; מצד שני, קיים מחסור בעובדים בשל הגיוס, וייתכן שהפתרון מבחינתה נמצא בבתי הכלא

המחסור בידיים עובדות על רקע המלחמה באוקראינה גורם ליצרני הרכב הרוסים ליישם פתרונות תעסוקתיים חריגים: יצרנית הרכב אוטוואז פנתה אל גורמים בשירות בתי הסוהר הרוסי במטרה לקבל אסירים אשר יסייעו בהרכבת מכוניות מתוצרתה.
על פי הפרסומים בתקשורת הרוסית, האסירים לא יהיו כאלה שנידונו לכליאה בגין עבירות אלימות קשות, אלא "רק" מי שנידונו לעבודה בכפייה במסגרת גזר דינם. אחת הבעיות עמן נדרשת אוטוואז, כמו חלקים נרחבים אחרים של המגזר התעשייתי ברוסיה, נוגעת למחסור בגברים צעירים בכושר עבודה, מכיוון שאלה גויסו למלחמה באוקראינה.
שלא במפתיע, אוטוואז מתמודדת בימים אלה עם ביקוש גבוה בשוק הרוסי, וזאת מאז יציאתם של רוב יצרני הרכב המערביים מהמדינה עם פרוץ המלחמה באוקראינה, אם כי מכוניות מתוצרת מערבית עדיין מיובאות לרוסיה בדרכים לא רשמיות, כגון רכישה במדינות בבלקן וייבוא, לא חוקי לעתים. אוטוואז עצמה היתה בעבר בבעלות חלקית של רנו, אך זו נסוגה מן השוק הרוסי והותירה את אוטוואז בבעלות מקומית.
העסקה של עובדי כפייה במפעלי יצרני רכב, בין אם מדובר באסירים ובין אם אלה שבויי מלחמה אינה פרקטיקה חדשה: בהיעדר צעירים גרמנים בכושר עבודה, העדיפו ב.מ.וו, פולקסווגן ומרצדס בנץ להשתמש בפועלי כפייה במפעליהן במהלך שנות מלחמת העולם השנייה, כאשר חלק מהם היו גם יהודים אשר הועברו ממחנות השמדה למפעלי החברות.