סגור
רכב חשמלי סיני דגם סיגאל של BYD באולם תצוגה בבייג'ינג
דגם סיגאל של BYD באולם תצוגה בבייג'ינג. ירידה בעירנות של נהגים (צילום: AP)

זה הפיצ'ר שבעלי מכוניות חשמליות אוהבים. עכשיו הוא יבוטל

ממשלת סין אסרה החל מ-2026 על פיצ'ר המאפשר עצירה מלאה באמצעות דוושת התאוצה, במטרה לשמור על עירנות הנהגים. לא סביר שסין, ששולטת בשוק הרכב החשמלי העולמי, תייצר דגמים מיוחדים לשווקים מערביים

מהשנה הבאה, יצרני הרכב הסינים לא יוכלו להציע במכוניות נוסעים את מה שהפך לאחד הפיצ'רים הפופולאריים ביותר במכוניות אלה: ONE PEDAL DRIVING, כלומר נהיגה באמצעות דוושת התאוצה בלבד עד למצב עצירה. כך עולה ממסמכי רגולציה שפרסם הממשל הסיני.
ONE PEDAL DRIVING, או "נהיגה בדוושה אחת" הוא מאפיין יעיל למדי, שמוצע כיום גם בחלק ניכר מהמכוניות החשמליות שמשווקות בישראל: מדובר במנגנון שמסתמך על יכולתו של מנוע חשמלי לשמש כגנרטור בזמן שהוא לא מסתובב תחת מאמץ. כלומר כאשר נהג הרכב לוחץ על דוושת התאוצה, המנוע החשמלי משתמש בחשמל אשר מוזן מהסוללה. אבל כאשר המנוע החשמלי אינו משתמש בחשמל והרכב עדיין בתנועה (למשל בירידה ארוכה), המנוע משמש כגנרטור אשר ממיר אנרגיה קינטית (כלומר אנרגיית התנועה) לחשמל – ומטעין מחדש את הסוללה כל עוד הרכב בתנועה - עד שהוא נעצר.
כיום רוב יצרני הרכב מציעים כמה רמות של נהיגה בדוושה אחת. ניתן לבחור בין טעינה רגילה של סוללת הרכב - ובין טעינה "חזקה" של סוללת הרכב שבולמת את הרכב בצורה אגרסיבית יותר ויכולה לשמש לטעינה משמעותית יותר, למשל בירידות ארוכות מאוד כמו הירידה מירושלים לים המלח. מעבר ליכולת לאגור אנרגיה, היתרון הגדול של מערכות אלה הוא שהן לא דורשות מהנהג להוריד את רגלו מדוושת התאוצה ומאפשרות לרכב להאט בצורה משמעותית עד למצב עצירה מלאה, למשל בפקקי תנועה.
ועם זאת, למרות היתרונות שגלומים במערכת, השלטון בסין החליט על שינוי של התקנות שבמסגרתו יצרני הרכב לא יוכלו עוד להציע מערכות שאוגרות אנרגיה עד לעצירה. במסגרת זו, מינואר 2026 לא תוצע המערכת בדגמי מכוניות חדשים בסין. לפי עיקרי הרגולציה הסינית: "התקנה החדשה נוגעת למערכת איחזור האנרגיה הנפוצה ברכב חשמלי וברכבי פלאג אין הייבריד ולא תאפשר לרכבים לשהות במצב בו שחרור דוושת התאוצה תביא את הרכב לעצירה מוחלטת".
הסיבה, לפי מסמכי הרגולציה הסינים היא ירידה בעירנותם של נהגים לאפשרות של מקרי חירום בהם נדרשת בלימה של הרכב באמצעות דוושת הבלם. יצוין כי בשלב זה לא ידוע האם השינוי ברגולציה הסינית יזלוג לשאר העולם, אך סביר להניח שבהתחשב בעובדה שכיום סין שולטת בעיקר ייצור הרכב החשמלי העולמי, יצרני הרכב הסינים לא ייצרו גרסאות "מיוחדות" בהן המערכת כן תפעל עבור שווקים מערביים.