סגור

פרסום ראשון
הייבוא המקביל מתחזק: יבואנים חדשים ל-MG, לדאצ'יה וללקסוס

מרשימת זיכיונות הייבוא שפרסם משרד התחבורה ל-2022 עולה כי עיקר השינוי הוא בענף הייבוא המקביל שהתרחב משמעותית והשחקנים המרכזיים בו ייבאו מותגים שטרם הגיעו לישראל. כך, גלובל אוטו מקס רשמה לראשונה זיכיון לייבוא מקביל של פורשה

ענף הרכב הישראלי פותח את שנת 2022 עם מותגים חדשים אשר עתידים להגיע לישראל באמצעות יבואני הרכב הוותיקים – והרחבה ניכרת של מספר המותגים אשר מיועדים להגיע לישראל בייבוא מקביל. כך עולה מרשימת יבואני הרכב החדשים לשנת 2022, שמשרד התחבורה הפיץ השבוע.


רשימת יבואני הרכב ומותגי הרכב הרלוונטית לשוק הישראלי היא מסמך שמשרד התחבורה מפיץ מדי שנה אשר כולל בתוכו את כל מותגי הרכב המיובאים לישראל, הן בייבוא ישיר והן ביבוא לא ישיר (כלומר לא דרך יבואני הרכב הוותיקים), מועדי תפוגת הזיכיונות של היבואנים וכמובן גם פירוט המותגים השונים שמיובאים ארצה.
3 צפייה בגלריה
דאצ'יה סנדרו
דאצ'יה סנדרו
דאצ'יה סנדרו
(צילום: יצרן)

מהרשימה עולה כי בקרב יבואני הרכב הישירים, כלומר אלה שרוכשים את המכוניות ישירות מיצרן הרכב, כמעט ולא חלו שינויים, כלומר יבואני הרכב לא ויתרו על זיכיונות אך גם לא צברו, נכון לתחילת 2022, זיכיונות חדשים – לא של יצרני רכב סינים ולא של יצרני רכב מערביים. השינוי היחיד שעולה מן הנתונים של משרד התחבורה הוא שסמלת, יבואנית פיאט מחזיקה כעת גם בזיכיון הייבוא של FAW הסינית. כפי שפורסם בכלכליסט, מכונית ראשונה של חטיבת היוקרה של FAW נוסעת כבר בכבישי ישראל.
לראשונה גלובל אוטו מקס רשמה זיכיון לייבוא מקביל של פורשה
ואולם, עיקר התכונה בכל הקשור בייבוא רכב לא התרחשה במגרש של יבואני הרכב הוותיקים, אלא בתחום הייבוא המקביל, כאשר מרשימת הזיכיונות לשנת 2022 עולה כי השחקנים המרכזיים בענף הצליחו לצבור עוד זיכיונות חדשים, חלקם למותגים שעד כה לא הגיעו כלל לישראל. כך, מרשימת הזיכיונות עולה כי השחקנית המשמעותית ביותר בתחום – גלובל אוטו מקס רשמה לראשונה זיכיון לייבוא מקביל של פורשה.
3 צפייה בגלריה
פורשה טייקאן
פורשה טייקאן
פורשה טייקאן
(צילום: עמית שעל)

לצד הזיכיון של פורשה, רשמה גלובל אוטו מקס גם זיכיונות חדשים לייבוא של יגואר ולנד רובר. לצד גלובל אוטו מקס עולה מן הרשימה כי שחקנים נוספים בשוק נערכים להרחבה משמעותית של היקף הייבוא, כולל זיכיונות לייבוא מקביל של אופנועים. כך, אוטופוינט רשמה זיכיון לייבוא מקביל של אופנועים של ב.מ.וו וגם של לקסוס. גזפרו, אשר נחשבת לשחקנית משמעותית בתחום הוסיפה לרשימת המותגים שלה גם את דאצ'יה ורנו ואילו גשר גולן אשר פועלת בקצרין הגדילה את סל המותגים שלה עם זיכיונות חדשים לייבוא של אאודי, פולקסווגן ולנד רובר.
לצד אלה מופיע ברשימה לראשונה גם זיכיון יבוא למכוניות MG – באמצעות אופיר ליסינג. היצע המותגים החדשים אשר מופיעים בטבלת היבואנים המקבילים – החל בסיאט וכלה בלנד רובר מעיד על שני כוחות עיקריים שמשפיעים על הייבוא: ראשית, קלות הייבוא, כלומר כמה ליבואן הרכב המקביל יש יכולת להשיג מכוניות ממותג מסוים מהסוכנים בחו"ל ושנית – על האופן בו היבואנים המקבילים תופסים את צרכיהם של הלקוחות בשוק הרכב הישראלי, כלומר את יכולתם להתחרות ביבואני הרכב הוותיקים.

3 צפייה בגלריה
רכב MG דגם SZ חשמלי
רכב MG דגם SZ חשמלי
רכב MG דגם SZ חשמלי

בפועל, למרות שפע של הבטחות שפוזרו בעבר עם פתיחת השוק לייבוא מקביל קשה מאוד עד בלתי אפשרי למצוא בישראל כיום מכוניות בייבוא מקביל ש/מחיריהן זולים ממחירי המכוניות בייבוא ישיר. כך הפך הייבוא המקביל בשנת 2021 לענף שמסתמך על שתי "רגליים": היכולת לספק מכוניות יותר מהר מיבואני הרכב הוותיקים שנתקעו ללא מלאי – והיכולת לספק מכוניות מדגמים שלא ניתן להשיג אצל יבואני הרכב הוותיקים, כלומר מכוניות פלאג אין הייבריד, דגמים היברידיים מיוחדים (לדוגמה יונדאי אלנטרה הייבריד יובאה חודשים על ידי גלובל אוטו מקס לפני יבואה לישראל על ידי כלמוביל) ודגמי יוקרה.
בהנחה שמשבר השבבים העולמי ימשך אל תוך 2022 ולאור ההרחבה הניכרת במספר המותגים – סביר להניח ששנת 2022 תהיה שנת התחזקות משמעותית עבור ענף הייבוא המקביל.