סגור
העיתון הדיגיטלי
15.05.25
אאודי 8A
אאודי A8 (רונן טופלברג)

גם אאודי עוצרת המשלוחים לארה"ב - מה תהיה ההשפעה על ישראל?

אפקט מלחמת המכסים: היצרנית הגרמנית מצטרפת ללנד רובר ויגואר ועוצרת את המשלוחים בארה"ב; המלאי הקיים במדינה יאפשר לה להמשיך ולמכור מכוניות במשך כחודשיים; אאודי נמצאת בנחיתות מול המתחרות מרצדס בנץ וב.מ.וו, שיש להן מפעלים בארה"ב

אאודי הגרמנית מצטרפת ללנד רובר ויגואר- ועוצרת באופן מיידי את כל משלוחי הרכבים החדשים מגרמניה לארה"ב, כך מדווחים אמצעי תקשורת בארה"ב. ברקע: המכסים שהטיל נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, ואשר הוקפאו ל-90 יום.
לפי הדיווחים, מספר מכוניות אאודי שנמצאות שכרגע במלאי בארה"ב הוא כ-37 אלף - כך שהחברה תוכל להמשיך ולמכור כלי רכב במדינה במשך כחודשיים. לפי נתוני אאודי ארה"ב, היצרנית מכרה בארה"ב כ-42.7 אלף מכוניות חדשות ברבעון הראשון של השנה, ו-196 אלף ב-2024 כולה - ירידה של 17% לעומת 2023.
לשם השוואה, ב.מ.וו מכרה אשתקד כ-396.6 אלף מכוניות, וב-2023 - כ-375 אלף מכוניות. מרצדס בנץ מכרה בארה"ב כ-374 אלף מכוניות ב-2024, וכ-373 אלף מכוניות ב-2023.
הודעת אאודי מיועדת "לכבות שריפות" בכמה מישורים. ראשית: בחברה סבורים כי טראמפ עשוי לבטל את המכסים - כך שהיא מעדיפה "לשבת על הגדר". אפשרות נוספת היא שאאודי תנצל את החודשיים הקרובים להסבה של המפעלים הקיימים של הקונצרן, למשל מפעל אינטרנשיונל - לייצור של מכוניות אאודי. אבל זהו תהליך ארוך ומורכב. האפשרות האחרונה והבעייתית יותר קשורה למצבו הכספי של קונצרן פולקסווגן, שבימים אלה חווה שורה של קיצוצים ופיטורים.
ואולם הבעיה העיקרית של אאודי אינה היצוא של מכוניות מאירופה לארה"ב, אלא דווקא המתחרות: למרצדס בנץ וב.מ.וו יש מפעלים בארה"ב, ובמקרה של ב.מ.וו - גם במקסיקו. זאת ועוד, שתי המתחרות הגרמניות של אאודי כבר הודיעו כי יספגו, לפחות בחלק מהמקרים, את ההתייקרויות ולא יגלגלו אותן לצרכנים האמריקאים.
לפיכך, אם אאודי תצטרך לייקר את המכוניות שלה בארה"ב, היא תהפוך ללא תחרותית מול מרצדס בנץ וב.מ.וו שבכל מקרה מוכרות יותר ממנה בשוק האמריקאי.
עד כמה שוק הרכב האמריקאי חשוב לאאודי? לפי דוחות היצרנית, בשנה שעברה אאודי מכרה 1.67 מיליון מכוניות. באמריקה הצפונית כולל ארה"ב נמכרו כ-230 אלף מכוניות. אבל שוק המכירה העיקרה של אאודי הוא דווקא סין - עם כ-650 אלף מכוניות. באירופה (ללא גרמניה) נמכרו אשתקד כ-466 אלף מכוניות אאודי, ובגרמניה - כ-198 אלף.
סביר להניח שלאור העובדה שארה"ב היא שוק משמעותי מאוד לאאודי, היצרנית תמצא פתרון. אבל אם התנודות יימשכו ושוק הרכב האמריקאי ייהפך ליותר בעייתי, אאודי תיאלץ להצטרף לרשימה ארוכה ומכובדת של יצרני רכב אירופיים שמכרו מכוניות בארה"ב ונאלצו לסגת מהמדינה, הן עקב חוסר רווחיות והן בשל בעיות אמינות.
כזכור, רנו, פיג'ו, פיאט ויצרני רכב אחרים שיווקו את מרכולתם בארה"ב בעבר. חלקם (פיאט) שבו לשם בשנים האחרונות. רנו, שהיתה בשעתו חלק מקונצרן AMC (שכלל גם את ג'יפ) שיווקה בארה"ב בשעתו את רנו 5 שנקראה "לה קאר" ואפילו את רנו 9. פיג'ו שיווקה בארה"ב את ה-505 וה-405. גם פיאט היתה זמינה בשעתו לרכישה בארה"ב. אבל במקרה של הדגמים הללו, שהיו חלופה "קטנה" עבור הצרכנים האמריקאים, כניסתן של היצרניות היפניות לארה"ב בשנות ה-70, ובעיות אמינות מהן סבלו המכוניות האירופיות, דחקו את החברות האירופיות מהשוק האמריקאי.

השפעה ישראלית: רק בשוק היוקרה

עצירת היצוא של היצרנים האירופים עשויה ליצור הזדמנויות עבור השוק הישראלי, אם כי בהיקף מצומצם, בדמות יצירת מלאים נקודתיים של מכוניות שיוצעו במחירים נוחים לסוכנים ויבואנים. ואולם כאמור, לעת עתה מדובר רק ברכבי יוקרה, כך שהמרוויחים העיקריים יהיו כנראה יבואני הרכב הישירים וסוכני יבוא עקיף.
במקביל, המכסים של טראמפ על מכוניות זרות דווקא עשויים להביא להתקרבות בין סין לאירופה. בקרוב צפוי האיחוד להתחיל בשיחות עם הממשל הסיני על החלפת שיטת המיסוי האירופית על רכב סיני, הקובעת מכס שרירותי בהתאם לזהות היצרן - לשיטה שתקבע למכוניות מחירי מינימום.
המטרה העיקרית של ביטול המכסים האירופיים על מכוניות סיניות אינה בהכרח להיטיב עם יצרני הרכב במדינה, מאחר שלפי ההצהרות, מחירי המינימום שיקבע האיחוד האירופי עדיין יפגעו באטרקטיביות של המכוניות הסיניות ביבשת. המטרה היא למוטט את המגבלות שהטילה סין על סחורות אירופיות (לדוגמה משקאות אלכוהוליים) שפגעו בייצוא מהיבשת לענקית האסייתית. כעת, כשעתידו של השוק האמריקאי לסחורות אירופיות מעורפל, סין עשויה להפוך לחלופה ראויה לארה"ב.