סגור

פרשנות
טסלה הציגה נתוני שיא ב-2021, אז מדוע המניה נופלת?

הבעיות של טסלה לא מסתתרות בנתונים הכספיים והדו"חות המעולים לא חיפו על אכזבת המשקיעים מכך שליצרנית הרכב אין חזון מרתק לשנת 2022. המנכ"ל אלון מאסק ציין כי טנדר הסייברטראק רחוק מייצור וכי טסלה 2 תישאר גם השנה על שולחן התכנון. איך כל זה משפיע על פעילות החברה בישראל?

ביום רביעי השבוע פרסמה טסלה את דו"חות 2021. אפשר להגדיר אותם במילה אחת: מעולים. היצרנית הכתה את התחזיות התגברה במידה מסוימת על משבר השבבים העולמי והתמודדה עם הייצור על ידי הגדלת הנפח שלו בסין. אבל למרות הדו"ח המצוין, מניית טסלה הגיבה בירידות חזקות. במסחר המאוחר המניה ירדה ב-2.5%, ואתמול (חמישי) היא צנחה ב-11.6%.

מדוע בעצם הגיבו כך המשקיעים? הסיבה אינה טמונה בדו"ח הרווח וההפסד של טסלה או בקיבולת הייצור שלה. הסיבה לירידות נובעת ממה שאלון מאסק ציין מחוץ לנתונים הכספיים היבשים: לטסלה, בפועל, אין דבר חדש להציע ללקוחות.

2 צפייה בגלריה
אלון מאסק מפעל טסלה סין
אלון מאסק מפעל טסלה סין
אלון מאסק במפעל טסלה בסין. המשקיעים מחפשים חדשנות
(צילום: רויטרס)
המשקיעים ציפו למסיבת העיתונאים של טסלה כדי לשמוע על שני פיתוחים חדשים וחשובים: הראשון הוא הסייברטראק, הטנדר העתידני של טסלה. השני הוא מה שמכונה בקרב יודעי דבר "טסלה 2", כלומר המכונית הקטנה של טסלה שתהיה ממוצבת מתחת לטסלה 3. אבל מאסק הפתיע את המשקיעים וציין שהסייברטראק, בפועל, רחוק מייצור. יתרה מזאת, טסלה 2, כך ציין מאסק, היא פרויקט שהיה על שולחן התכנון של טסלה, אבל לא יצא לפועל. בנקודה זו נחשפו המשקיעים להיבט בעייתי: כפי שטסלה היא חברה סופר חדשנית אשר מסוגלת להציג מוצר חדש בין לילה, כך היא מסוגלת גם לגרוע מן ההיצע שלה מוצר בין לילה. למשקיעים נוח מאוד להסתמך על חדשנותה של חברה ויכולתה לשלוף שפנים מהכובע כאשר היא מציגה דגמים חדשים – פחות כאשר היא גורעת אותם מן ההיצע.
המשקיעים מבינים שלא במשחק פלייסטיישן
חשוב להדגיש: לא מדובר בהיצע המכוניות של טסלה, האם הן טובות, האם הן מהירות וכיצד הן מתנהגות בכביש, אלא בסוגיה שאינה קשורה בהכרח לביצועים: כיצד המשקיעים מגיבים לטסלה. המשקיעים מבינים שבשנת 2022 טסלה לא תיבחן על סמך יכולתה לייצר מכוניות ולהציג דגמים חדשים, אלא על סמך המשוואה הפשוטה: כמה הכריזמה של אלון מאסק תמשיך להניב הכנסות ביחס ליכולתה של החברה לחדש. ובעצם, כיצד החברה תחדש – בהתחשב בעובדה שפשוט אין לה דגמים חדשים.
טסלה היתה עד כה חברה מאוד טובה למשקיעים. אבל השבוע המשקיעים התעוררו למציאות חדשה בה הם נאלצו להבין לראשונה שלטסלה אין בעצם משהו מרתק להציע לשנת 2022. היצע הדגמים של טסלה כולל בפועל ארבע מכוניות- טסלה S, Y, X ו-3, שתיים מהן – מודל S ומודל X הן כבר סוסים זקנים במונחים של עולם הרכב.
בהקשר זה אנו עדים לסוגיה מעניינת שבפועל רק טסלה מתמודדת עמה: נתוני המכירות של טסלה מודל S ומודל X – מתחת ל-25 אלף מכוניות אשתקד, מוכיחים היטב שנוסחת הקסם של טסלה עובדת עד גבול מסוים. אצל כל צרכן של רכב ובמיוחד של טסלה יש מנגנון פשוט בו מידת הנחשקות של הרכב נמדדת גם חיצונית וגם פנימית. כלומר, מחד את האפליקציות, התוכנות והביצועים ניתן תמיד לשדרג בטסלה, אבל את הצורה החיצונית של מודל S אשר חוגגת השנה עשור להצגתה - כבר אי אפשר לשדרג. וניכר שהצרכנים גם התעייפו. כלומר, טסלה נותרה עם שתי מכוניות בהיצע שהן באמת רלבנטיות.
עד כה לטסלה לא היתה שום בעיה עם העובדה שיש לה שתי מכוניות רלבנטיות בלבד בהיצע. עובדתית, טסלה 3 היא המכונית החשמלית הכי נמכרת באירופה. אפשר אף לומר שזוהי אסטרטגיה מעולה: פחות משאבים מושקעים במחקר ופיתוח, פחות פועלי יצור, פחות חלפים, פחות מפעלים, ללא ספק מדובר בגן עדן של תקורות. הבעיה היא שהמתחרים של טסלה שמו לב כבר לפני שנתיים מה קורה בשוק ופשוט המתינו לנקודה בה הצרכנים יתעייפו. השבוע כל יצרני הרכב שאינם טסלה, אבל מתחרים בה, חיכו לשמוע מאלון מאסק מה יהיה בגורלה של טסלה 2, המכונית החשמלית שעולה פחות מ-25 אלף דולר. וכאשר מאסק ציין שטסלה 2 אינה צפויה להיכנס לייצור בקרוב, כנראה שנשמעה אנחת רווחה אדירה בפולקסווגן, ברנו, בניסאן ובמיוחד במשרדי יצרני הרכב הסינים.
בפועל, 2021 היתה שנת החדירה בה יצרני הרכב האירופים החלו למכור חשמליות. השבוע נשמעו לראשונה תחזיות של יצרני רכב עולמיים, החל בטויוטה וכלה ביונדאי על סיומו של משבר השבבים השנה. טויוטה כבר ציינה השבוע שהיא צפויה לייצר בשנת 2022 לא פחות מ-11 מיליון מכוניות בהתבסס על אספקת השבבים. הנהלת יונדאי הודיעה שהיא משערת שבמחצית הראשונה של 2022 משבר השבבים יהיה מאחוריה. גם בפולקסווגן כבר משחררים הצהרות על עליית קיבולת יצור – וליצרניות האלה יש יכולת לעשות את מה שהן עשו תמיד: לייצר קשת נרחבת של דגמים חשמליים, דגמי פלאג אין הייבריד ועוד.
טנדר קיצוני או טנדר דימיוני?
עוד נקודה בעייתית, אולי הכי בעייתית, היא נושא הטנדרים. כפי שפרסמנו השבוע ב"כלכליסט"' המאבק האמיתי בין טסלה וכל היתר מתרחש בזירה שהיא פחות מובנת לישראלים: שוק הטנדרים הגדולים. השוק הזה הוא של הרכבים הכי נמכרים בארצות הברית ויצרני הרכב האמריקאים הגדולים פשוט שמרו תחמושת, חיכו לשעת כושר, ואז הציגו את מה שהאמריקאים אוהבים: טנדרים. פשוטים, עם תדמית שמוכרת, עם מוניטין מוכח, עם שמות של שנות החמישים, בקיצור כל מה שלטסלה אין בתחום הזה. עוד נקודה בעייתית: הסייברטראק שמאסק בעצם הודיע שלא ייוצר השנה הוא הרבה יותר מטנדר. זהו "אימג' בוסטר" רציני לטסלה, רכב לא פחות ממדהים בביצועים, בעיצוב, בהכול. הבעיה היא שכאשר רכב הוא כל כך מדהים, הוא מתנגש עם המציאות, תרתי משמע: קשה לו מאוד לעמוד בתקנות בטיחות, קשה לו מאוד לעמוד בדרישות איכות כאשר העיצוב כה קיצוני, קשה לו מאוד לעמוד בדרישות שהגימיקים שהוא מציג באמת יעבדו, ראו ערך החלונות המתנפצים.

2 צפייה בגלריה
טסלה סייברטראק
טסלה סייברטראק
סייברטראק של טסלה. מוצר מרתק שמתמודד עם תקני הבטיחות

שוב, חשוב להזכיר: יש פער בין האופן בו המשקיעים רואים את טסלה, לבין האופן בו הלקוחות רואים את טסלה. וכאן יש בעיה: הסייברטראק הוא רכב אשר בוחן את גישתה החדשנית של טסלה, במונחים של "האם כל החדשנות הזאת לא מנותקת מהמציאות ברמה שבעצם לא מאפשרת לייצר את הרכב הזה". בינתיים, הסייברטראק הוא המוצר המרתק ביותר של טסלה, שהכי מחכים לו – ושהכי מאכזב את המשקיעים. במרצדס, במאזדה, בצ'רי, דחיות כאלה של השקת מוצר היו מתקבלות רע מאוד. השבוע חשפה רנו-ניסאן-מיצובישי את מפת הדרכים שלה להצגת דגמים חשמליים תוך הסבר מפורט על המועד בו יוצג כל דגם. ברנו-ניסאן-מיצובישי אם השקת דגם תידחה, יבוצע חראקירי ניהולי במטה החברה בטוקיו מאימת המשקיעים. בטסלה אפשר פשוט לומר למשקיעים שסליחה, אבל השנה לא יהיה טנדר. והמשקיעים מגיבים בהתאם.
ישראל היא שוק של דגם טסלה אחד
עד כה עסקנו רק באופן בו המשקיעים מסתכלים על טסלה. ונשאלת השאלה איך כל זה משפיע על ישראל? בפועל, ישראל היא שוק של דגם טסלה אחד – וממש בקרוב תחגוג שנה להכרזתה על כניסתו לישראל. את טסלה מודל S אי אפשר לראות בכביש ישראל. גם לא את טסלה מודל X. טסלה 3 היא מלכת המכירות של הרכב החשמלי של ישראל – ורישומי משרד התחבורה לשנת 2022 מוכיחים שבשבועות האחרונים כבר נרשמו על ידי היבואנית מכוניות טסלה מודל Y במחירים מוצהרים (כלומר לא סופיים) אשר נעים בין 290 ל כ-310 אלף שקל. אין זה סוד שבישראל שמחים לקנות טסלה – ובצדק רב. המחירים עלו, הצרכנים קנו עוד. אבל לפי דיווחי טסלה עצמה, שנת 2022 תמשיך להיות השנה בה היצרנית מבססת את פעילותה על שני דגמים בלבד: מודל Y וטסלה 3.
טסלה 3, כבר אמרנו, היא מלכת המכירות של אירופה ולטסלה יש אינטרס גדול לשמר את הסטטוס הזה. מודל Y היא דגם שנמכר היטב באירופה. וכעת טסלה צריכה למקד את עיקר מאמציה בדגמים שכן מוכרים ובשווקים שבהם ניתן למכור אותם היטב. כלומר, מחד - המאבק על מחירים יהיה כנראה קשה יותר ויתכן בהחלט שגם הקצאות הייצור לשוק הישראלי יהיו מצומצמות יותר. אבל מאידך – לזכות השוק הישראלי עומדים קונים נחושים שמוכנים לפתוח את הארנק. בנוסף, לטסלה חשוב לשמר את מעמדה בישראל כעוד מדינה בה היא שולטת בשוק החשמליות.
בהתחשב בעובדה שלשוק הרכב הישראלי עתידים להיכנס לא מעט דגמים חשמליים בשנה הנוכחית, המשימה הזאת תהיה קשה ותדרוש לא מעט חשיבה אסטרטגית מצד טסלה-ישראל לנוכח המצב שבעצם משתקף גם בדיווחי טסלה העולמית: היצרנית הופכת מ"ONE HIT WONDER" לאופרציה אשר צריכה להילחם על קיומה בשוק תובעני.