סגור
מכוניות טסלה במפעל בגרמניה
מכוניות טסלה במפעל בגרמניה (צילום: בלומברג)

סערה בטסלה אירופה: מאסק מסרב לדון בתנאי ההעסקה של 130 עובדים שבדים

130 המכונאים דרשו מהיצרנית חוזה העסקה קולקטיבי ושיפור תנאים, ואולם יצרנית המכוניות החשמליות לא נענתה לדרישות. עובדי טסלה שבדיה פתחו בשביתה ב-27 באוקטובר ומאז הצטרפו אליהם המוני עובדים במדינה שמביעים תמיכה

בזמן שאלון מאסק נערך לביקור בישראל כדי להנמיך את גובה סערת האנטישמיות ברשת החברתית X ונטישת מפרסמים את הפלטפורמה בעקבותיה, סכסוך נוסף שלו הולך ומתגבר - והפעם הוא גם מאיים ישירות על כושר הייצור של טסלה.
תחילת הסכסוך המורכב שכולל כעת דוורים, עובדים שמסרבים לפנות אשפה ממתקני טסלה ועובדי נמלים שמסרבים לפרוק מכוניות טסלה, הייתה ב-130 מכונאים שעובדים במרכזי שירות טסלה בשבדיה. המכונאים דרשו מהיצרנית חוזה העסקה קולקטיבי ושיפור תנאי העסקתם, וזאת על רקע כמה מהלכים שהתרחשו בעולם בחודשים האחרונים שהביאו לשיפור משמעותי בתנאי העסקתם של עובדים בתעשיית הרכב בארה"ב.
עם זאת, טסלה אינה מאפשרת לעובדיה בארה"ב להתאגד וגם טסלה באירופה לא נענתה לדרישותיהם של קומץ המכונאים משבדיה, מה שגרם לעובדי טסלה שבדיה לפתוח בשביתה ב-27 באוקטובר.
טסלה התעלמה מדרישות העובדים, אלא שהשובתים משתייכים לאחד מסניפי IF METALL - ארגון עובדים שבדי שהוקם בשנת 2006. לפי פרסומים בשבדיה, הארגון, שהוא הגדול מסוגו במדינה, מונה מעל 200 אלף חברים מתחומים שונים, החל בנדל"ן וכלה בטקסטיל ומוסכי רכב. כך, לאחר ש-130 המכונאים של טסלה הודיעו על שביתה הצטרפו אליהם כהזדהות עובדים נוספים שמאוגדים ב-IF METALL.
כך למשל הודיעו עובדי הנמלים בשבדיה לפני כארבעה שבועות כי לא יאפשרו פריקת מכוניות טסלה בארבעת נמלי שבדיה המרכזיים. תגובת IF METALL לא הסתכמה בחסימת נמלים: גם ארגוני עובדים שבדים שאינם קשורים ל-IF METALL הודיעו כי יחרימו את טסלה, וכך כעת תשעה ארגוני עובדים שבדיים מסרבים לשרת את טסלה. במקרה של הדוורים השבדים מדובר בבעיה משמעותית: בשבדיה לוחיות הרישוי למכוניות חדשות מסופקות לבעלים על ידי הדואר וכל עוד הדוורים מסרבים לספק לוחיות רישוי לרוכשי טסלה, הן לא יכולות לנסוע בכבישי המדינה, כך הדוורים למעשה עצרו את מסירות טסלה בשבדיה.
לפי אתר IF METALL, "הסכמי עבודה קולקטיביים הם הבסיס של שוק העבודה השבדי ולפי עקרונות אלה ארגוני העבודה השבדים קובעים את כללי המשחק בשוק העבודה ללא הפרעה מצד המדינה והפוליטיקאים. תשעה עובדים מתוך עשרה בשבדיה נכללים במסגרת הסכמים אלה הכוללים שכר הוגן, פנסיה, הגדרה לשעות ההעסקה, חופשות והודעות פיטורים. הסיבה העיקרית לנקיטת הפעולות נגד טסלה היא הבטחת תנאים הוגנים ובטוחים לעובדינו. ניסינו לדון בתנאי ההעסקה מול טסלה במשך זמן רב ללא הצלחה ואין ביכולתנו אלא לשבות".
מאסק עצמו הגיב ב-X לשביתה השבדית ובמיוחד למהלך שביצעו הדוורים וציין כי "זה מטורף לחלוטין" – אך בינתיים הצטרף לשביתה גוף נוסף: Hydro Extrusions השבדית המתמחה ביציקות חלקי מתכת. Hydro Extrusions היא אחת מספקיות טסלה ומייצרת חלקי מתכת עבור היצרנית בברלין. לפי הודעת IF METALL, כחמישים עובדים בספקית חלקי המתכת מסרבים לייצר חלקים שיסופקו לטסלה, משמע פסי הייצור הגרמנים של טסלה עלולים להיעצר בקרוב אלא אם יימצא פתרון לתנאי העסקתם של 130 מכונאים במוסכי טסלה בשבדיה.