סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אלון מאסק X 24.7.23
אלון מאסק (צילום: Alain JOCARD / AFP)

"מאסק יצר מרחב בטוח לגזענים": X לא הסירה 98% מהפוסטים המסיתים שדווחו לה

מחקר חדש מראה כי מתוך 200 פוסטים שנדגמו הכוללים אנטישמיות, הכחשת שואה, הסתה נגד מוסלמים ופלסטינים וכדומה, 196 נותרו זמינים ברשת החברתית. רק כעבור שבוע, אחרי שכבר הגיעו לחשיפה נרחבת, הוסיפה הרשת הערה בראשם שלפיה הנראות של הפוסט הוגבלה. פוסטים אלו זכו במשותף ליותר מ-24 מיליון צפיות

הרשת החברתית X (לשעבר טוויטר) לא הסירה 98% מהפוסטים שכוללים אנטישמיות, הסתה לאלימות נגד יהודים, הכחשת שואה והסתה נגד מוסלמים ופלסטינים, ושדווחו לה בשבוע הראשון של נובמבר – כך לפי דו"ח של המרכז למלחמה בשנאה דיגיטלית (Center for Countering Digital Hate, CCDH) שפורסם אתמול (ג').
"אלון מאסק יצר מרחב בטוח לגזענים", אמר מייסד ומנכ"ל CCDH, אימראן אחמד, בהודעה לעיתונות. "זו התוצאה הבלתי נמנעת של קיצוץ בצוותי הבטיחות וניטור התוכן, הזמנת שחקני שנאה שנחסמו בעבר לשוב לפלטפורמה ומתן נראות גדולה יותר לכל מי שמסכים לשלם 8 דולר בחודש".
מאז פרוץ המלחמה, חוקרים שונים הצביעו על עלייה בהיקף ההסתה והאנטישמיות בפלטפורמות חברתיות שונות, ובראשן X. על מנת לבדוק את התמודדות הרשת החברתית של מאסק עם עלייה זו, ביקשו חוקרי CCDH לבחון איך היא מגיבה כאשר היא מקבלת דיווח ישיר על פוסטים שנוגדים בצורה מובהקת את מדיניות התוכן שלה.
בשלב הראשון, זיהו החוקרים רשימת חשבונות שמפרסמים באופן קבוע תכני שטנה. מתוך חשבונות אלו נבחרו בין פוסט אחד לשישה פוסטים עם תכני שטנה או הסתה מובהקים, שפורסמו לאחר מתקפת הטרור הרצחנית של חמאס. אלו כללו קריאות לאלימות נגד יהודים ומוסלמים, אמירות כמו "היטלר ראה את היהודים כפי שהם באמת", הכחשת שואה, קריקטורות אנטישמיות, האדרה של היטלר ונאציזם ואמירות שמוסלמים הם "עכברושים מסריחים" או שתושבי רצועת עזה כולם "חיות".
בסך הכל בחרו החוקרים 200 פוסטים מ-101 חשבונות. פוסטים אלו זכו במשותף ליותר מ-24 מיליון צפיות. 43 מהחשבונות היו חשבונות מאומתים, כלומר כאלו שמשלמים ל-X בעבור הצגת וי כחול וחשיפה גדולה יותר של התכנים שלהם. בין 31 באוקטובר ל-7 בנובמבר דיווחו החוקרים לטוויטר על הפוסטים המסוכנים, והמתינו שבוע על מנת לראות כיצד תגיב החברה לדיווחים. בעולם המדיה החברתית, שבו את עיקר החשיפה מקבל פוסט בימים הראשונים לאחר פרסומו, צריכה פלטפורמה להגיב כמעט מיידית, או בתוך פחות מיממה, לדיווחים על פוסטים מסוג זה. המתנה של שבוע נותנת ל-X מעל ומעבר לזמן הדרוש לטיפול בתכנים שכאלו, כאשר לאחר מכן כבר אין חשיבות מהותית להאם הפוסט הוסר או לא לאור החשפה שכבר צבר.
הממצאים בתום שבוע היו מייאשים: מתוך 200 פוסטים, 196 נותרו זמינים ב-X, כאשר השינוי היחיד היה הוספת הערה בראשם שלפיה הנראות של הפוסט הוגבלה. וזאת, שוב, לאחר שכבר מיצה את עיקר פוטנציאל החשיפה שלו. מהלך זה בעייתי יותר מהיעדר תגובה, שכן הוא מעיד על כך ש-X בחנה את הפוסטים, הסכימה שהם כולל תכני שטנה או הסתה, ובכל זאת בחרה במודע שלא להוריד אותם. בנוסף, מבין 101 החשבונות שדווחו, רק אחד הושעה ושניים נוספים "ננעלו" (ככל הנראה, עד שבעליהם יועילו וימחקו בעצמם את הפוסטים המסיתים).
"אחרי מעשי הטרור הזוועתיים וחסרי התקדים בישראל, והעימות הצבאי בין ישראל לחמאס, שחקני שנאה זינקו על ההזדמנות לחטוף את פלטפורמות המדיה החברתית כדי לשדר את הגזענות שלהם ולקדם אלימות פיזית נגד יהודים ומוסלמים", אמר אחמד. "X הבטיחה למפרסמים ולציבור שהם מטפלים בביטויי שטנה, אבל המחקר שלנו מצביע על כך שמדובר בלא יותר ממילים ריקות. המחקר שלנו חושף שלשחקני שטנה יש היתר חופשי לפרסם תכנים אנטישמיים אלימים וביטויי שטנה בפלטפורמה של אלון מאסק".