שאלות ותשובות
הזמנתי מכונית מאוטומקס. האם עליי לדאוג שלא תגיע?
ארבעה בנקים גדולים חוששים שמעל 1,200 מכוניות שהוזמנו לא יגיעו לישראל, ולקוחות שרכשו רכבים ביבוא ישיר עלולים להישאר ללא מענה. האם כדאי להמשיך לרכוש מכוניות מהחברה, ועם מי לדבר על טיפולים ואחריות במקרה של קריסה? כלכליסט עושה סדר
פרשת אוטומקס הולכת ומסתעפת: חקירה פלילית בחשד לניפוח דוחות כספיים, בנקים שדורשים הקפאת הליכים מחשש לקריסה ונושאי משרה בכירים שנוטשים את הספינה הטובעת. לצד ההשלכות המשפטיות והכלכליות, גם הלקוחות נמצאים בחוסר ודאות - האם יהיה מי שייתן להם מענה במקרה של קריסה? ומה לגבי מכוניות שהוזמנו וטרם הגיעו ארצה? כלכליסט עושה סדר בפרשה הסבוכה.
מי זו אוטומקס?
אוטומקס היא יבואנית הרכב העקיפה הגדולה בישראל. כלומר, היא החברה שמייבאת הכי הרבה מכוניות לישראל ביבוא עקיף (שלא ברכישה ישירה מיצרני הרכב - אלא מדילרים בחו"ל). אוטומקס גם מייבאת ארצה רכבים סיניים ביבוא ישיר.
אלו מותגים היא מייבאת לארץ?
אוטומקס מייבאת עשרות מותגים ביבוא עקיף - החל מלינק אנד קו ועד הונדה, טויוטה ופורד. ביבוא ישיר היא מייבאת את JAC, יודו ו-JY.
מה קרה באוטומקס?
בחודש שעבר פשטו חוקרי רשות ניירות ערך ולהב 443 על משרדי החברה ועל בתיהם של נושאי משרה בכירים בה – חיים לוי, סמנכ"ל הסחר והרכש, תומר לוי, סמנכ"ל פיתוח עסקי (שניהם הם בניו של מנכ"ל אוטומקס דניאל לוי, שמחזיק גם ב־14% מהמניות שלה), ויערה אלפי, סמנכ"לית הכספים - וזאת במסגרת חקירה בחשד לביצוע עבירות לפי חוק ני"ע.
על פי החשד בפרשה, באוטומקס פעלו לנפח במרמה את התוצאות הכספיות והמאזנים, ככל הנראה על ידי דיווחים פיקטיביים על ביצוע עסקאות יבוא מקביל. החשדות והמעשים מתייחסים לשנים 2022-2024.
לפי החשד, כשנרכשו כלי רכב מספקים שונים, מחיר הקנייה שדווח היה גבוה מהתשלום בפועל לספק – כך שהוא כלל גם את הכסף ששולם בהמשך מהדילרים לאחים לוי. ובמילים פשוטות, לפי החשד האחים לוי גנבו כסף מהחברה. לפי החשד, מדובר בעבירות שגרמו לניפוח שווי המלאי בדו"חות החברה בשנים 2024-2022.
ומה קרה אחרי זה?
אחרי שהפרשה התגלתה, ארבעה בנקים גדולים - לאומי, מרכנתיל דיסקונט, מסד ומזרחי טפחות - הגישו לבית המשפט בקשה לצו הקפאת הליכים ומינוי נאמנים לחברה. ארבעת הבנקים הגדולים בעצם סבורים שאוטומקס עומדת לקרוס - ודורשים להקפיא את כל ההליכים נגדה מחשש שכמעט 170 מיליון שקל שהם הלוו לחברה ירדו לטימיון.
מה טוענים הבנקים?
לפי המסמכים שהגישו ארבעת הבנקים לבית המשפט (שמתייחסים רק לעסקי היבוא העקיף של אוטומקס ולעסקי האוטובוסים, ולא ליבוא הישיר), אוטומקס לוותה מהם כספים כדי לייבא ארצה 1,300 מכוניות. רק 55 מתוכן הגיעו לישראל, והבנקים חוששים ששאר הסחורה לא תגיע ולא תימכר. כתוצאה מכך, אוטומקס לא תוכל להחזיר לכל אחד מהם עשרות מיליוני שקלים שהיא חייבת.
ומה קרה בחברה מאז?
הספינה מתרוקנת: מנהל העסקים של אוטומקס, ינון עמית, שנמנה על מקימי החברה, הודיע שהוא עוזב, וכך גם היו"ר אמיתי וייס. בנוסף, המיזוג המתוכנן של החברה עם סייספארק, חברה ישראלית הנסחרת בנאסד"ק, בוטל ע"י האחרונה.
האם זו הפרשה הראשונה בה החברה מעורבת?
לא. נגד אוטומקס ונושאי משרה בה - המנכ"ל דניאל לוי; סמנכ"ל הסחר והרכש, חיים לוי; ומנהל העסקים הראשי של החברה, ינון עמית, שהתפטר בשבוע שעבר - תלוי ועומד כתב אישום בגין הברחת כלי רכב לישראל תחת אישורים מזויפים. פרקליטות מיסוי וכלכלה מנהלת כבר מעל לעשור חקירה שבה מעורבים גם בכירים באוטומקס. במסגרת אותה חקירה נחשדו בכירים באלבר (שזוכו בינתיים) ובאוטומקס, כולל ינון עמית, שהוא גם מנכ"ל אלבר לשעבר, בגין "הנמכת חשבוניות" - כלומר רישום כוזב של מחירם של רכבים - וזיוף של אישורי יבוא לרכבים שניתנו על ידי משרד התחבורה.
ומה הלאה?
המסמכים שנמסרו לבית המשפט על ידי ארבעת הבנקים חשפו שלאחרונה אוטומקס סגרה שתי סוכנויות ושהיא גם התקשתה לשלם לעובדים את המשכורות האחרונות. אולם מבחינת אוטומקס, עסקים כרגיל - והיא ממשיכה לפרסם את מרכולתה.
קניתי מכונית ביבוא עקיף מאוטומקס. יש לי עם מי לדבר על טיפולים ואחריות?
יבואני הרכב הישירים מחויבים מבחינה חוקית לטפל גם במכוניות שהגיעו לישראל ביבוא עקיף. כך למשל, אם קניתם טויוטה שיובאה ע"י אוטומקס, יבואנית טויוטה יוניון מוטורס חייבת לטפל בה.
ומה אם קניתי מכונית ביבוא ישיר מאוטומקס?
החוק מחייב יבואנית ישירה לספק אחריות וחלפים במשך שבע שנים (כמובן שהאחריות תלויה ביצרן). כל עוד אוטומקס קיימת ופעילה, הכל בסדר. אבל בשלב זה לא ניתן לדעת מה יהיה בעתיד. בחברה טוענים כמובן שהיא תתייצב, אבל לנוכח האירועים האחרונים, לא כדאי להמר על כך.
במקרה של חדלות פירעון או הערת עסק חי - למי שקנה רכב ביבוא ישיר מאוטומקס תהיה בעיה. אמנם יבואני רכב אמורים להפקיד ערבויות במשרד התחבורה להמשך פעילותם ולמקרה שיקרסו, אך כרגע לא ברור אם זה קרה בפועל ואם ללקוחות יהיה עם מי לדבר.
יש לי הזמנה למכונית של אוטומקס ביבוא עקיף שצריכה להגיע. האם עליי לדאוג?
לפי גרסת החברה - לא, אך לפי הבנקים - כן. הבנקים חוששים שמעל 1,200 מכוניות לא יגיעו לישראל. נכון לעכשיו, אוטומקס לא שלחה ללקוחותיה הודעות הרגעה ולא פרסמה שום הודעה פומבית בנושא. במקרה שהמכונית שהזמנתם לא תגיע בזמן - מומלץ לפנות לעורך דין.
ומה לגבי היבוא הישיר?
כפי שדווח בכלכליסט, החשדות של רשות ניירות ערך נוגעים גם ליצרנית הסינית JAC, אך הפרטים אסורים בפרסום. ייתכן בהחלט שהמותגים הסיניים של אוטומקס עלולים להיקלע ממש בקרוב למערבולת שתגרום לירידות ערך משמעותיות, אולי החלפה של זיכיונות, ואולי מצב בו מי שינהלו את המכירות שלהם יהיו בנקים. בכל מקרה, כרגע רכישה של המכוניות האלה היא בבחינת הימור.
מה יקרה למלאי?
אוטומקס מפרסמת גם עכשיו מכוניות חדשות ביבוא ישיר וביבוא עקיף. המספרים שנחשפו בכלכליסט ממחישים שלפחות על חלק מהמכוניות האלה מרוויחים יפה מאוד. בשלב זה לא ידוע עדיין מה יקרה למלאים - האם הבנקים ירצו למשל להנזיל אותם? האם הרכבים יימכרו בהנחות? בשלב זה מוקדם לדעת, אבל מה שבטוח - עדיף לשבת על הגדר מלרכוש מכוניות שכהגדרת הבנקים "מפוזרות בנמלים ברחבי הגלובוס".





























