סגור
משאית חשמלית סינית של JAC
משאיות חשמליות סינית של JAC (צילום: יצרן)

מכשירי תנועה ואוטומקס ייבאו לישראל משאיות סיניות של JAC

 JAC העניקה אישור עקרוני להקמת חברה משותפת, שתשווק בישראל משאיות ורכב כבד מתוצרתה. מכשירי תנועה תחזיק ב-60% מההון המונפק של החברה המשותפת ואוטומקס תחזיק ב-40% הנוספים. קבלת הזיכיון הסופית תלויה באישור הרגולטור

אוטומקס המייבאת לישראל את מכוניות JAC ומכשירי תנועה, יבואנית סוזוקי וצ'אנגאן יקימו חברה משותפת ליבוא של משאיות JAC הסינית. לפי ההסכם, JAC העניקה אישור עקרוני להקמת חברה משותפת לשני הצדדים שתשווק בישראל משאיות ורכב כבד של החברה. מכשירי תנועה תחזיק ב-60% מההון המונפק של החברה המשותפת ואוטומקס תחזיק ב-40% הנוספים. קבלת הזיכיון הסופית תלויה באישורי הרגולטורים. יו"ר דירקטוריון החברה המשותפת יהיה נציג של מכשירי תנועה כל עוד החברה תחזיק במעל 50% מההון המונפק של החברה. מכשירי תנועה תעמיד במקרה זה את הסכום המנדרש למימון רכישת המלאי והחלפים לארבע שנות הפעילות הראשונות.
ההסכם מחבר בין מכשירי תנועה שנחשבת לאחת מיבואניות הרכב הישירות (כלומר רוכשת מכוניות מהיצרן) הוותיקות בישראל לאוטומקס שהחלה את דרכה כיבואנית עקיפה, שרוכשת מכוניות מ"דילרים" של יצרני הרכב בחו"ל.
אוטומקס מחזיקה גם בזיכיון היבוא הישיר של מכוניות הנוסעים של JAC, מה שככל הנראה איפשר לה לקבל את הזיכיון ליבוא של המשאיות של החברה, מה שלהערכת גורמים בענף לא יכול היה להתבצע ללא גיבוי של יבואנית רכב גדולה יותר.
באשר לשוק המשאיות, מכשירי תנועה מחזיקה כאמור בזיכיון MAN הגרמנית, אך זיכיון זה אינו מאפשר לה להיכנס באופן משמעותי לפלח שוק מתפתח: משאיות חלוקה ורכבים מסחריים חשמליים. כיום עדיין מדובר בשוק שנמצא בחיתוליו, אך עם התגברות האכיפה נגד רכב מזהם ועם ציפייה להקלות רגולטוריות לגופים (למשל חברות מזון) שיעשו שימוש בצי נקי, כניסה לפלח השוק של משאיות ורכבי חלוקה מסחריים חשמליים היא בגדר חובה.
לפי רישומי משרד התחבורה, זיכיון השיווק של JAC היה בעבר בידי צ'יינה מוטורס – והזיכיון לשווק רכב מסחרי של JAC במשקל של עד 12 טון נמצא בידי EV MOTORS. במקרה של EV MOTORS הנתנייתית, לפי רישומי משרד התחבורה החברה עדיין מחזיקה בזיכיונות של JAC לשיווק מכוניות פרטיות ורכב מסחרי במשקל של עד 12 טון.