בלעדי
לראשונה מאז 2021: פחות מ-16 אלף גניבות רכב בשנה
נתוני משטרת ישראל מראים כי עד כה ב-2025 נרשמו כ-15,200 גניבות רכב - ירידה של כ-19% לעומת שנה שעברה. חברות איתור הרכב טוענות לעלייה ב"ניסיונות גניבה" - אך כרגיל מסרבות לפרסם נתונים. הסיבות למגמת הירידה: שיפור מיגון ברכבים הסינים, הגברת פטרולים בקו התפר ומעבר גנבים ל"תעסוקה מבצעית" רווחית יותר
שנת 2025 תהיה השנה הראשונה זה זמן רב בה ירשמו פחות מ-16 אלף גניבות רכב - כך עולה מנתונים רשמיים של משטרת ישראל שנמסרו לידי "כלכליסט". כך, נכון להיום, ימים אחדים לפני סוף השנה האזרחית, נרשמו בישראל 15,153 גניבות רכב. כלומר, סביר להניח שעד סוף השנה יירשמו בישראל כ-15,200-15,399 גניבות. לשם השוואה, בשנה שעברה נגנבו לפי נתוני המשטרה 18,759 רכבים בישראל, בשנת 2023 19,982 רכבים, ב-2022 16,319 רכבים ובשנת 2021 נגנבו 8,748 רכבים.
במקביל למשטרת ישראל מפרסמות חברות איתור הרכב סקירות משלהן בהן הן טוענות לעלייה במה שהן מגדירות כניסיונות גניבה, אך בניגוד למשטרה הן מסרבות לחשוף את הנתונים לטענותיהן - ובמקביל גם גובות עמלות ודמי שימוש עבור פעילותן.
חשוב לציין, בניגוד לדיווחי חברות האיתור שמדווחות גם על ניסיונות גניבה ומתייחסות רק לרכבים שמצוידים במנגנוני האיתור שלהן- כלומר רכבים יחסית יקרים, נתוני המשטרה מבוססים על כל דיווח של אזרח ישראלי אשר נכנס לתחנת משטרה ודיווח על גניבת רכבו - בין אם הרכב ישן או חדיש.
הסיבות לירידה בגניבות מגוונות ואינן תלויות אקסקלוסיבית במשטרה. ראשית, בשלהי 2024 החלו יצרני הרכב הסינים לתגבר את אמצעי המיגון של דגמיהם השונים - מה שגרם לגנבים "לעשות שופינג" ולפנות לדגמים אחרים. לפי גורמים הקשורים למשטרה, בחלק מהמקרים גנבי הרכב כבר למדו כיצד להתגבר על הפיתוחים של יצרני הרכב, אך עדיין לא במידה שמאפשרת להם לשוב לפעילות מלאה. שנית, הגברת פטרולים בקו התפר - והתמקדות של גורמי פשיעה ב"תעסוקה מבצעית" שונה ורווחית יותר (למשל הברחות אמל"ח) גרמו לירידה בפעילות הגנבים.































