סגור
מפעל טסלה ברלין גרמניה
מפעל טסלה, ברלין גרמניה (צילום: Patrick Pleuil | Picture Alliance | Getty)

האיחוד האירופי אישר: יצרני רכב "ימכרו זיהום" לטסלה

סטלאנטיס, טויוטה, פורד, הונדה וסוזוקי ישלמו לטסלה כדי שתרכוש מהם את עודפי פליטות הפחמן - כך שיעמדו בתקנות האיחוד האירופי ויימנעו מקנסות כבדים

בזמן שמכירות טסלה באירופה ובארה"ב במגמת ירידה, ליצרנית יש אפיקי הכנסה אחרים: לפי פרסומים באירופה, האיחוד האירופי אישר השבוע עסקת "מכירת זיהום" (Emission Pooling) של מספר יצרני רכב גדולים לטסלה, שבמסגרתה סטלאנטיס, הונדה, סוזוקי, טויוטה ופורד יצטרכו לשלם לטסלה כדי שזו "תרכוש" מהם את יתרות זיהום האוויר.
כיום יצרני רכב שמשווקים מכוניות באירופה חייבים לעמוד בדרישות הזיהום הממוצע של האיחוד האירופי. השיטה האירופית מעניינת וגם נכנסה בעבר לחוק ההסדרים בישראל אך נפלה. לפי עיקרי השיטה כל יצרן רכב שמעוניין למכור מכוניות באיחוד האירופי יכול למכור כמה שרק ירצה, אבל המכוניות חייבות לעמוד בממוצע מזהמים מסוים של פחמן דו חמצני. כלומר, בסוף כל שנה האיחוד האירופי מבצע חישוב של כמה מכוניות היצרן מכר ומה ממוצע הזיהום שלהן. ואם הממוצע הכללי חורג מהוראות האיחוד האירופי, היצרן משלם קנס.
כלומר, אם יצרן רוצה למכור מיליון רכבי שטח כבדים ומזהמים - הוא יהיה חייב למכור גם מיליון מכוניות חשמליות, שיאזנו את הזיהום. השנה קבע האיחוד האירופי שממוצע הזיהום הוא 93 גרם של פחמן דו חמצני לרכב - ממוצע נמוך מאוד שדורש מיצרני הרכב הרבה יותר משימוש במערכות היברידיות, אלא מעבר גורף למערכות פלאג אין הייבריד ומערכות חשמליות מלאות. ולגבי יצרנים שלא יעמדו בממוצע - הקנס שמוטל עליהם בסוף השנה הוא אדיר: 95 יורו לכל גרם של פחמן דו חמצני עודף שהרכב פולט בממוצע.
אבל בשיטה יש פירצה: יצרני הרכב יכולים להכריז שהם למעשה "שותפים" של יצרנים אחרים בכמויות הזיהום ולאיחוד האירופי אין בעיה עם השיטה התמוהה הזאת, מה שמייצר בריתות לא הגיוניות. לכן אויביה של טסלה חברו אליה והכריזו כי היא "שותפת הזיהום" שלהן. טסלה כמובן לא הופכת לשותפת זיהום בחינם: היא תגבה מהיצרנים סכום שהיקפו לא פורסם.
זאת ועוד, בינתיים מאז תחילת המו"מ של יצרני הרכב מול טסלה ריכך האיחוד האירופי את עמדותיו. וליצרני הרכב ניתנו עוד שלוש שנים לעמוד במכסות הזיהום, אבל היצרנים החליטו בכל מקרה לכבד את ההסכם מול טסלה, מכיוון שככל הנראה הוא יחסוך להם קנסות גם בתרחיש הנוכחי בו הם "רק" צריכים לעמוד ביעד של שנת 2021- פליטה של 106 גרם של פחמן דו חמצני לקילומטר.