סגור
טויוטה פריוס
טויוטה פריוס, חלוצת ההיברידיות (צילום: טויוטה)

תשכחו מחשמליות - האמריקאים נוהרים דווקא למכוניות ההיברידיות

מתחילת השנה נרשם זינוק של 50% ברכישת מכוניות היברידיות בארה"ב, והן נמכרות בקצב המהיר פי 3 ממכירות החשמליות ופי 2 ממכירות רכבים מונעי בנזין

המכוניות ההיברידיות זוכות לעדנה מחודשת. בוול סטריט ג'ורנל דיווחו כי המכירות בארה"ב של המכוניות ההיברידיות זינקו ב-50% בחודשיים הראשונים של השנה, שיעור צמיחה גבוה משל המכוניות החשמליות, שצמחו ב-13% לאורך אותה תקופה. ההיברידיות נמכרות בממוצע בתוך 25 ימים מרגע הגעתן לסוכנויות, קצב המהיר פי 3 ממכירות המכוניות החשמליות וכפול מקצב מכירות המכוניות המונעות בבנזין, כך לפי חברת המחקר אדמונדס.
מכוניות היברידיות (המשלבות בין מנוע בנזין ומנוע חשמלי) חולשות על נתח קטן אך יציב בשוק המכוניות האמריקאי מאז השיקה טויוטה את מכונית הפריוס לפני שני עשורים. הופעתן של המכוניות החשמליות אמנם הובילה לירידה מסויימת בביקוש להיברידיות, אך בשנים האחרונות ההתעניינות והמכירות שלהן חזרו לעלות.
אחת הסיבות לכך טמונה ביצרניות הרכב עצמן, שהרחיבו את היצע המכוניות ההיברידיות שלהן. חלקן עשו זאת כדי לעמוד בחוקי הפליטה הנוקשים, ואילו אחרות ניצלו זאת כדי להשיג יתרון תחרותי. טויוטה, החברה המובילה בשוק ההיברידיות, מציעה כיום בארה"ב מודל היברידי כמעט בכל הדגמים הרגילים שלה, ובחלק מהדגמים, כמו הקאמרי החדשה, הדגם ההיברידי הוא האפשרות היחידה הקיימת.
בהתאם, מספר המודלים ההיברידיים הנמכרים בארה"ב עלה ב-40% בחמש השנים האחרונות לסביבות 70 דגמים ב-2024, והמכוניות ההיברידיות זמינות עתה בדגמים ובגדלים רבים יותר. חברות נוספות שבשנים האחרונות החלו להציע דגמים היברידיים כוללות את וולוו, BMW, יונדאי, קיה וג'יפ. הדגמים הללו יכולים לנסוע עד כ-60 ק"מ על חשמל בלבד לפני שמנוע הבנזין נכנס לפעולה.
במקביל, חברות שעד כה נמנעו מייצור היברידיות, נכנסות גם הן לתחום. כך למשל, ג'נרל מוטורס שהעדיפה להתמקד במכוניות חשמליות, מתכננת כעת להשיק מספר דגמים היברידיים בצפון אמריקה. בדומה, מנכ"ל פולקסווגן בצפון אמריקה, פאבלו די סי, אמר כי בחברה בוחנים את האפשרות של הוספת דגמים היברידים נוספים להיצע בארה"ב.
לנוכח העלייה במכירות ובביקוש, בפורד כבר הכריזו כי בכוונתם להגדיל פי 4 את מכירות המכוניות ההיברידיות בחמש השנים הבאות. בחברה אף הודו כי התקשו לעמוד בביקוש לגרסה ההיברידית של מודל פורד מאבריק. "בהיברידי הלקוחות לא צריכים לשנות את ההרגלים שלהם", הסביר מנכ"ל פורד ג'ים פארלי את הביקוש הגואה להיברידיות, על חשבון הרכב החשמלי.
יתרון נוסף שפועל לטובת ההיברידיות הוא הירידה במחירן לעומת המכוניות המונעות על בנזין. המחיר אמנם נותר גבוה ב-9% מהמכוניות הרגילות, אך מדובר בירידה יחסית, לעומת פער של 43% במחיר שהיה קיים ב-2007.