סגור

זה לא מערכון של הגששים: מדינת ישראל יוזמת הקלות לשמן ברקס

משרד הכלכלה מקדם תיקוני חקיקה שמיועדים להקל על יבוא של נוזלי בלמים לישראל, כך שידרוש אישור של מעבדה מוסמכת לרכב ולא של מכון התקנים

"היה לנו ריגולז' ברקס, פלגים, פלטינות, שטנגה, פילטר שמן, שמן ברקס, החלפנו לך גם את האלמנט... את האלמנט אל תכניס לו לחשבון. האלמנט עלינו, און דה האוס", הסבירה שלישיית "הגששים" במערכון המפורסם. וללא קשר למערכון, משרד הכלכלה והתעשייה מקדם תיקוני חקיקה שמיועדים דווקא לייצר הקלה ביבוא של נוזל בלם לישראל, או "שמן ברקס" בלשון המוסכניקים.


נוזל הבלמים קיים ברוב המכוניות - בין אם מדובר במכוניות חשמליות, היברידיות או כאלה שמצוידות במנוע בעירה פנימי. תפקידו להעביר את תנועת הבלימה, כלומר הלחיצה על דוושת הבלם שכל נהג מבצע מאות פעמים בכל נסיעה, אל מנגנון הבלימה עצמו. כלומר הנהג לוחץ על דוושה, תנועת הדוושה עוברת אל מגבר הבלם ומגבר הבלם מעביר את נוזל הבלמים אל מערכת הבלימה שבארבעת הגלגלים. נוזל הבלמים סופח לחות - ולחות בנוזל הבלמים פוגעת ביכולת הרכב לבלום כראוי. לכן נוזל הבלמים ברכב מוחלף באופן סדיר (אם כי לא בתדירות שבה מוחלף לדוגמה שמן המנוע).

1 צפייה בגלריה
טיפול מוסך רכב תיקון
טיפול מוסך רכב תיקון
תיקון רכב במוסך. ארכיון
(צילום: טל שחר)

בדומה לרוב הנוזלים האוטומוטיביים, גם נוזלי בלמים צריכים לעמוד בתקן: מדובר בתקן ישראלי מספר 47 שמפרט את הדרישות לנוזלים במערכות בלמים הידראוליות של כלי רכב ממונעים ודורש אישורים של מכון התקנים. ואולם רשמיות תקן זה הוסר (כלומר התקן לא מחייב יותר) והמשמעות היא שנוזל בלמים, כך עולה מן הצו, ידרוש מעתה אישור של מעבדה מוסמכת לרכב. כיום קיימות בישראל חמש מעבדות מוסמכות לרכב ומעבדות אלה קשורות עם יבואני החלפים, בדרך כלל בהסכמים כוללים, כלומר המעבדה מאשרת ליבואן מגוון של חלפים - ובינם יהיה מעתה גם נוזל הבלמים.
העובדה שדווקא יבואו של נוזל הבלמים - אשר מוחלף ברכב מדי כמה שנים - עומד להפוך למעט יותר פשוט, עומדת בסתירה למאבק אחר שמתקיים בימים אלה על נוזל אוטומוטיבי אחר: שמן מנוע, שנמצא עדיין בליבו של דיון בנושא הטלת בלו על שמנים - דיון שנדחה מספר פעמים וצפוי ככל הנראה להתקיים בשבוע הבא.