סגור

הבשורה של החשמליות להייטקיסטים: סוף עידן הדלקן

יותר ויותר חברות שמתחילת להציע לעובדיהן חשמליות בליסינג מנצלות את ההזדמנות כדי להפסיק לשלם להם על תדלוקים, בטענה שהחשמל זול משמעותית. ברשימה: אמדוקס, אלביט, ואחרות בדרך

בשבועות האחרונים החלו חברות גדולות במשק להציע סוף סוף לעובדיהן מכוניות חשמליות בליסינג, ואחרות יצטרפו בחודשים הבאים.
כניסה של שוק משתמשי הליסינג לשוק החשמל אמורה להיות בשורה חיובית לעידוד מהפכת הרכב נטול הזיהום בישראל, שכן מדובר בפוטנציאל רכישות של כ-70-80 אלף מכוניות בשנה. נכון להיום המדינה מעודדת אותו, עם הנחה בסך 1,000 שקל לחודש במס שווי השימוש. עבור החברות מדובר בפוטנציאל להקטנת עלויות משמעותית באחזקת הרכבים, ועבור אלה שנסחרות בנאסד"ק, עם קידום במדד הירוק של הבורסה בניו יורק, בזכות הקטנת השימוש ברכבים מזהמים.

3 צפייה בגלריה
בלינק Blink עמדת הטענה רכב חשמלי
בלינק Blink עמדת הטענה רכב חשמלי
בלינק Blink עמדת הטענה רכב חשמלי
(צילום: Blink)

אולם עובדים שמבקשים לעבור לרכב חשמלי מגלים שיש קאץ': יותר ויותר חברות מנצלות את השינוי כדי להפסיק לשלם על תדלוק הרכב הצמוד לעובדים שיבחרו לעבור לחשמל, בנימוק שמדובר בעלות נמוכה משמעותית משל תדלוק בנזין וסולר. דלקן הוא אחד מסמלי הסטטוס של מחזיקי הרכב הצמוד ששווה להם לעתים כמה אלפי שקלים בודדים לחודש, וסעיף תקציבי שעולה לחברות ההיי טק מאות מיליוני שקלים בשנה.
"עלות נמוכה יותר"
אמדוקס הייתה חברת היי טק הגדולה הראשונה שערכה יריד רכב חשמלי לעובדיה, עוד במאי, עם 6 דגמים. כחברה עם צי של 1,650 מכוניות, מדובר בפוטנציאל גדול לחשמליות.
"אנחנו בעד המהפכה החשמלי ובקמפוס החדש שבונה החברה יותקנו מראש מאות עמדות טעינה לחשמליות", אומר חן פורמן, סמנכ"ל תפעול גלובאלי באמדוקס. "עובד שייבחר לעבור לחשמלית נתקין לו בבית עמדת טעינה על חשבוננו, אבל התשלום על החשמל, כולל בעמדות טעינה ציבוריות, יהיה על חשבונו. מדובר בהוצאה קטנה לעומת עלויות דלק, לא יותר מכמה מאות שקלים בחודש, ועובדים שעוברים לחשמלית מקבלים הטבה גדולה יותר בשווי השימוש". בחברה מציינים כי גם עלות הליסינג לרכב נמוכה יותר, כדי לפצות על כך.

3 צפייה בגלריה
בצלאל מכליס נשיא אלביט מערכות
בצלאל מכליס נשיא אלביט מערכות
בצלאל מכליס, מנכ"ל אלביט מערכות

אלביט מערכות, שהייתה בין הראשונות שהכניסו לשימוש כמות גדולה של היברידיות בצי העובדים, החלה להציע לעובדים חשמליות. החברה פרסה כבר יותר מ-40 עמדות טעינה במתקניה, מכרמיאל ועד רחובות. גם אלביט לא תשלם על טעינות שיתבצעו מחוץ למתקני החברה.
"תשלום העלויות ברכב חשמלי מסובך יותר"
ICL (לשעבר כימיקלים לישראל), ש-25% מצי רכבי העובדים שלה היברידי והיברידי נטעו כיום, הכניסה לאחרונה לרשימת האופציות דגמים חשמליים, והחלה להתקין עמדות טעינה במתקני החברה, אם זאת, החברה תממן בעצמה את החשמל לעובדים.
בכיר באחת מחברות ההיי טק הגדולות בארץ, שתציע גם היא בחודשים הבאים חשמליות לעובדים, עם חשמל על חשבונם, מסביר ש"תשלום עלויות הטעינה לעובדים הרבה יותר מסובך מאשר מימון הדלקן: לשלם בנפרד על הטעינה הביתית, לשלם בנפרד לכל אחת מחמשת חברות הטעינה הגדולות שמפעילות עמדות ציבוריות. זה היה מכשול למעבר לרכב חשמלי אם היינו צריכים לעשות את זה".

3 צפייה בגלריה
טסלה 3 2021
טסלה 3 2021
טסלה 3
(טסלה)

יצוין שההנחה הגדולה בשווי השימוש למי שמקבל חשמלית מהמעסיק בתוקף רק עד סוף השנה, ועשויה לקטון או להתבטל כליל בשנה הבאה במסגרת ניסיונות האוצר להקטין את הגרעון בתקציב המדינה.
בינתיים כבר רשמו מכירות הרכב חשמלי שיא בחמשת החודשים הראשונים השנה: כ-2,800 חשמליות עלו לכבישי ישראל בין ינואר לסוף מאי, פי 4 מהתקופה המקבילה אשתקד. לעיקר הזינוק אחראית טסלה ישראל עם כ-1,400 מסירות של מודל 3 עד כה, לפני 450 יחידות של MG ZS EV. סוגרות את החמישייה אאודי אי טרון (160), GAC GE3 (110) ומרצדס EQC (עם 80 מסירות).
מלבד הביקוש למודל 3, שנמכר בעיקר בדגם הבסיסי שלו שמחירו מתחיל ב-187 אלף שקל, דומה למכוניות מנהלים עם מנועי בנזין, בולטים ברשימה חשמליות אחרות עם מחירים עממיים יותר, כמו פיג'ו e2008 (עם 76 יחידות) ו-U5 של איווייס הסינית (64 יחידות). אבל עיקר המכירות הן עדיין של חשמליות יוקרתיות, כאשר לאאודי ולמרצדס מצטרפת פורשה טייקאן ומיני קופר, עם 35 יחידות כל אחת.