סגור

כשהכסף זורם צריך למקסם: רולס רויס מחזירה אופנה משנות ה-20

היצרנית החליטה להחזיר את האפשרות לבניית מרכב אישית - מכוניות המעוצבות לפי דרישותיו של הלקוח. עם זאת, הודגש כי לא יתאפשר עיצוב שחורג מהקו האסתטי של רולס רויס

כשלאנשים העשירים בעולם יש כסף פנוי, יצרני הרכב ממהרים להרחיב את היצע הדגמים היקרים שעליהם ניתן לגבות פרמיה נוספת. כך, רולס רויס, שגילתה שהשנה שעברה היתה הטובה בתולדות יצרנית רכבי הפאר החליטה להעלות מהאוב את אחת האופנות הבולטות ביותר משנות העשרים של המאה הקודמת - ה- coachbuilding - או בשפה פשוטה יותר: בניית המרכב האישית.
עד לשנות ה-20 המאוחרות של המאה הקודמת, יצרני רכבי היוקרה, החל ברולס רויס וכלה בדוזנברג (שכבר אינה קיימת) נהגו להציע ללקוחותיהם לרכוש את המכונית כשלדה עירומה שבה רק מותקנים המנוע והמכלולים העיקריים. לאחר מכן הלקוח העביר את המכונית אל בונה מרכבים אשר בנה למכונית גוף בעיצוב אישי על פי דרישותיו של הלקוח, יהיו אשר יהיו. חלק ניכר מאותם בוני מרכבים, כדוגמת פישר האמריקאית החלו את דרכם כבוני כרכרות במאה ה-18 ולכן המעבר לבניית מרכבי מכוניות נחשב עבורם טבעי לחלוטין, אבל באותם ימים המכוניות היו הרבה יותר פשוטות ולכן מלאכת התאמת המרכב האישי היתה פשוטה מאוד, זאת בניגוד למצב כיום בו מכוניות מודרניות, על אחת כמה וכמה מכוניות רולס רויס, הן יצירות מורכבות.
1 צפייה בגלריה
רולס רויס
רולס רויס
רולס רויס
(יצרן)
ועם זאת, כאמור, רולס רויס מודיעה כי היא חוזרת לייצר מכוניות coachbuilt, כלומר עם מרכבים אינדיבידואליים בהתאם לדרישות הלקוח. רולס רויס עצמה מייצרת מאז שנת 2003 את רוב דגמי החברה בהתאם לרשימה ארוכה של תוספות שכל לקוח דורש (למשל מקרר מיוחד וכוסות קריסטל במסעד המושב האחורי) אך תוספות אינדיבידואליות אלה הותקנו על ידי רולס רויס בתוך הרכב – בניגוד לעיצובים החדשים אשר משנים גם את העיצוב החיצוני לחלוטין.
אמנם רולס רויס ייצרה בשנים האחרונות קומץ של מכוניות coachbuilt – אך אלה היו שמורות לבני מלוכה. כעת, עם הצטברות כסף חדש בסין וגם במערב, היצרנית פותחת את האפשרות לכל מי שיכול לשלם. רולס רויס עצמה מדגישה כי כל מכונית רולס רויס "אישית" תעוצב ותתוכנן במפעלי רולס רויס בבריטניה, כאשר הדגם הראשון שימכר בתצורה זו יהיה הפאנטום - אך כדי למנוע מצבים בהם הלקוחות "משתוללים" ומעצבים לעצמם מכוניות מוגזמות שעיצובן יפגע בשמה הטוב של רולס רויס, מדגישה היצרנית כי מימדי המכוניות שיעוצבו עבור הלוחות לא יכולים להיות יותר גדולים מהמימדים הראשונים של המכונית שעליה העיצוב המיוחד מבוסס.
בנוסף מדגישה רולס רויס כי לא תאפשר עיצובים אישיים אשר חורגים מן הקו האסתטי של רולס רויס. כיאה לרולס רויס, היצרנית אינה מפרסמת את מחירן של מכוניות כאלה מאחר ומדובר במכוניות שכל אחת מהן לא רק מורכבת, אלא גם מתוכננת מן המסד עד הטפחות בהתאם לדרישותיו הספציפיות של כל לקוח.