בלי מתווה בגרויות ועם ערפל סביב התעודות: משרד החינוך לא מצליח ליירט את הבעיות
מחזור שספג את כל המשברים: תלמידי י"ב שעברו את הקורונה, המחאה ומלחמת עזה עומדים לסיים את הבגרות תוך כדי מלחמה עם איראן. משרד החינוך שוקל לאפשר ויתור על בחינות ולהסתמך על ציונים פנימיים, אך 1,200 תלמידים שנותרו ללא בית זקוקים להקלות מיוחדות
הדבר שאפיין את השבוע הראשון של המלחמה במערכת החינוך הוא אי ודאות גדולה, אי ודאות לגבי בחינות הבגרות, אי ודאות לגבי חלוקת התעודות וטקסי הסיום, לגבי המסעות לפולין ולגבי בתי הספר של החופש הגדול. לזכות משרד החינוך יאמר שהוא ניסה ליצר ודאות למשל בהחלטה שכל השבוע הראשון יהיה מקוון, אבל מול כמות הבעיות שמחכות לפתרון לא היה סיכוי למשרד שממילא לא מתאפיין בגמישות גדולה.
ספק אם היה אי פעם מחזור בישראל שספג כל כך הרבה משברים כמו המחזור שמסיים עכשיו את כיתה י"ב. את חטיבת הביניים הם העבירו בסגרי הקורונה. כיתה י' לוותה במתח העצום של ההפיכה המשטרית וכיתות י"א ו־י"ב עברו במלחמת עזה. על פי מחקרי ה־OECD זה עתיד לעלות להם בכמה אחוזי שכר לאורך כל החיים. את הבגרויות האחרונות הם אמורים לסיים במקביל למלחמת איראן. משרד החינוך רצה לדחות את הבחינות ככל האפשר.
אבל בשבוע האחרון עלתה דרישה של ארגון המנהלים מנהיגים למתווה גמיש שיאפשר לתלמידים שמעוניינים לוותר על בחינות ומועצת התלמידים הצטרפה לדרישה. משרד החינוך צפוי לפרסם מתווה חדש היום.
מכיוון שביטול מוחלט של הבחינות יהפוך את תעודות הבגרות של התלמידים לתעודות סוג ב' מבחינת מערכת ההשכלה הגבוהה, קשה להאמין שזה יקרה, אבל סביר שהמשרד יסכים להמיר לפחות חלק מהבחינות בציונים הפנימיים של בתי הספר. בעיה קשה במיוחד מעוררים 1,200 תלמידים שנשארו ללא בית, שאפשר להעריך שכמאה מתוכם הם תלמידי י"ב וסביר שיהיה צורך בהקלות מיוחדות עבורם.
למידה מרחוק מעצם טבעה מגדילה פערים. לשכבות החזקות תמיד יש יותר מחשבים, אינטרנט חזק יותר ויותר פרטיות לתלמידים. בימי הקורנה חילקה המדינה 150 אלף מחשבים ניידים כדי שלכל משפחה יהיה לפחות מחשב אחד. אבל גם המחשבים ששרדו מתוכם הם עכשיו קשישים ביותר והמדינה כמובן לא קנתה חדשים, למרות שהצורך היה ברור. בחברה הערבית היו ישובים בקורונה שבכלל לא היתה בהם למידה. אצל החרדים הלמידה מרחוק, ככל שהיא מתקיימת, מתבצעת באמצעות טלפונים מהדור הישן או דפי עבודות.
מכיוון שאנחנו בסוף שנת הלימודים אין באמת ציפייה שהתלמידים יספיקו חומר בלמידה מרחוק אלא בעיקר לספק לתלמידים מסגרת תמיכה רגשית וקשר חברתי. קשה גם לצפות מהמורים לעבוד ימים שלמים כשהם תקועים עם הילדים שלהם בבית ולעיתים בני הזוג במילואים ולכן במקרים רבים הלימודים במקוון חלקיים. החשיבות העיקרית של הלמידה מרחוק היא בתגבורים של תלמידי התיכונים ובתחום הזה נותר יתרון מובהק לטובת החזקים. כך בדיוק קרה גם בימי הקורונה ובתחילת מלחמת עזה.
אי בהירות שוררת גם לגבי השאלה האם התעודות יוענקו פנים אל פנים או יוצגו בצ'ט. המשרד פרסם מתווה לחלוקת תעודות בשיחות וידאו אבל אז פיקוד העורף התיר מפגשים במקלטים.
שתי השאלות המשמעותיות יותר הן לגבי בתי הספר של החופש הגדול והמסעות לפולין. כמו שהדברים נראים עכשיו שנת הלימודים גם בבתי הספר היסודיים (שנגמרת ב־30 ביוני) תסתיים כשהתלמידים בבתים. ממילא כשהמדינה תשוב ותפתח רבים מההורים לילדים הקטנים יזדקקו לבתי הספר של החופש הגדול. אבל לפחות בינתיים אין הודעה רשמית שברגע שזה יהיה אפשרי הם יפעלו. לגבי המסעות לפולין המתוכננים לחודש יולי, לא רק שלא ברור האם יהיו טיסות. הבעיה היא שאם בגרויות ידחו ייתכן שהתלמידים יצטרכו להישאר כאן.