סגור
מימין עד המדינה שלמה פילבר וראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו
מימין: עד המדינה שלמה פילבר וראש הממשלה בנימין נתניהו (צילומים: יואב דודקביץ)

פרשנות
"נקמת הפרקליטות": למה בוטל הסכם עד המדינה של שלמה פילבר?

שלמה פילבר, בעדותו לפני שנתיים, לא הפגין ידידותיות כלפי התביעה. אבל קריסת סעיף השוחד בתיק 4000 הוא אחריותה הבלעדית של הפרקליטות, שכשלה בהוכחת "פגישת ההנחייה" שבה כביכול הורה נתניהו לפילבר להיטיב עם אלוביץ' ובזק. האם היא נוקמת בו על הצלחתו בהווה בפועלו למען מחנה הימין?

הכוונה של הפרקליטות לבטל את הסכם עד המדינה עם שלמה פילבר כפופה לשימוע. אם ההסכם יבוטל, פילבר ייחשף להגשת כתב אישום נגדו כשותף של נתניהו בעבירות של הפרת אמונים ותיווך לשוחד. המהלך של הפרקליטות משתלב במאבק על מעמדו המתפוגג של תיק 4000.
ראשית, סירבה הפרקליטות להצעת הגישור, לאחר מכן דחתה את המלצת השופטים למשוך את סעיף השוחד בתיק 4000 – הקטר של תיקי האלפים – ועכשיו היא מקדמת את המהלך נגד פילבר. זהו עוד ניסיון לאותת לשופטים במחוזי שמבחינת התביעה התיק חי ונושם.
עדותו של עד המדינה פילבר הייתה נדבך מרכזי בקריסת סעיף השוחד – במיוחד בהפלת תזת "פגישת ההנחייה" שבה כביכול הורה נתניהו למנכ"ל משרד התקשורת להיטיב עם אלוביץ' ובזק. אלא שהתזה, כזכור, נפלה לא כתוצאה מעדות פילבר אלא על סמך ראיות פורנזיות אובייקטיביות – האיכונים מהנייד שלו – שהמשטרה והפרקליטות כשלו מלהתאימם למועד הפגישה המבוקש.
מועד זה היה, לפני כתב האישום, בשבוע שלפני פגישתו עם שאול אלוביץ' ויועצו האסטרטגי אלי קמיר. בנפול התזה ביקשה הפרקליטות לתקן את מועד הפגישה בכתב האישום למועד "לא ידוע", אך סורבה.
נכון שפילבר בעדותו לא היה ידידותי במיוחד כלפי התביעה, אך בהינתן העובדה שעיקר הכישלון בסיפור האיכונים והפגישה הוא על התביעה, נראה המהלך נגדו נקמני-הרתעתי משהו. אולי הוחלט עליו לאור העובדה שפילבר, בלי בושה, מתפרנס בכבוד מסקרים לטובת הימין ונראה כמי שמתוגמל על סיבובי הפרסה בעדותו. בכל מקרה, במקרים בוטים יותר של הפרת הסכם עד מדינה, למשל עדי שלג בתיק נוחי דנקנר, לא בוטל ההסכם.