סגור
שלמה פילבר משפט נתניהו
שלמה פילבר (צילום: יואב דודקביץ)

הפרקליטות מבטלת את הסכם עד המדינה עם פילבר: העמדתו לדין נשקלת בכפוף לשימוע

לפי הפרקליטות, ההחלטה התקבלה "לאחר שהונחה תשתית ראייתית המלמדת על הפרת הסכם עד המדינה". במכתב ששלחה לשלמה פילבר נכתב כי תשובותיו במשפט "סתרו פרטים מהותיים מהחקירות במשטרה", כמו קיומה של פגישת ההנחייה עם נתניהו. לאחר פרסום ההודעה צייץ פילבר: "אני מוכן!"

הפרקליטות הודיעה הערב (ב') למנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה פילבר על ביטול הסדר עד המדינה שנחתם מולו במסגרת חקירת עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. זאת, לטענת הפרקליטות, לאחר שבמסגרת העדויות של פילבר במשפט הוא סתר את הדברים שמסר בחקירה לגבי בקשות והנחיות שמסר לו נתניהו בעל פה וברמזים לסייע ולקדם אינטרסים עסקיים של איש העסקים שאול אלוביץ'. משמעות ההחלטה היא שהפרקליטות שוקלת להעמיד לדין את פילבר על מעורבותו באירועים. לאחר פרסום ההודעה צייץ פילבר: "אני מוכן!".
בפברואר 2018 חתם פילבר על הסכם עד מדינה בתיק 4000. פילבר נחשב אז לאיש סודו של נתניהו ושימש ראש מטה הבחירות של הליכוד בבחירות לכנסת. לאחר הבחירות נתניהו מינה אותו למנכ"ל משרד התקשורת. רשות ני"ע המליצה להעמיד לדין את פילבר על עבירות של מרמה והפרת אמונים לאחר שממצאי החקירה שלה העלו כי הוא קידם את האינטרסים העסקיים של בזק שהיתה בשליטת שאול אלוביץ' על חשבון האינטרס הציבורי.
"במסגרת ההסכם", טענה הפרקליטות במכתב לפילבר שנוסחו אושר על ידי היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב־מיארה, "התחייבת למסור הודעות אמת בפני גורמי החקירה; לא לבצע כל פעולה שתפגע במהימנות הודעותיך בפני החוקרים; לשתף פעולה באופן מלא עם רשויות האכיפה; ולמסור עדויות אמת מלאות ומפורטות".
לטענת הפרקליטות במכתב: "הונחה תשתית ראייתית המלמדת על הפרת הסכם עד המדינה. לאחר שנחקרת ברשות ני"ע ובמשטרה בין פברואר 2018 למרץ 2020 מספר פעמים התחייבת למסור רק את האמת. במהלך 28 ישיבות שהעדת בבית המשפט המחוזי בירושלים, וכבר בעדות הראשונה, לאור תשובותיך שסתרו פרטים מהותיים מהחקירות במשטרה, ביקשנו להכריז עליך עד עוין. בית המשפט איפשר לחקור אותך בחקירה נגדית, במקום בראשית".
בפרקליטות פירטו: "בעדותך סתרת את הגרסה שמסרת במשטרה כעד מדינה ביחס לפגישתך עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שאותה כינית פגישה ההנחיה, שלפיה נתניהו העלה נושאים לטיפול הקשורים לשאול אלוביץ'; קיבלת ממנו קווים מנחים לפעילותך במשרד התקשורת; הונחית להביא לאישורה של עסקת בזק־yes; ולמתן הורדת מחירים במסגרת רפורמת השוק הסיטונאי".
"לעומת דברים ברורים אלה", כתבה הפרקליטות לפילבר, "במהלך עדותך שינית את גרסתך בעניין טיב הנחייתו של נתניהו וסתרת את הגרסה שמסרת בחקירתך במשטרה".
במכתב הוסיפה הפרקליטות: "בבית המשפט סתרת את גרסתך בהודעות שמסרת כעד מדינה גם ביחס לתיאור טיבן של שיחות נוספות שקיים עמך נתניהו. שיחה אחת תוארה על ידיך כ'שיחת ניטור' ואחת כ'שיחת נזיפה'". מדובר, לפי הפרקליטות, בשיחה אחת שבה טען פילבר כי קיבל מסרים, מיועץ התקשורת ועד המדינה הנוסף ניר חפץ, להיטיב עם אלוביץ'. בשיחה השנייה, לדברי הפרקליטות, תיאר פילבר כיצד נזף בו נתניהו על כך שאינו מקדם את ההסכמות וההבנות עם אלוביץ'".
לסיכום, כתבה הפרקליטות, "נמנעת (פילבר — ת"ג) מלחזור על חלקים ניכרים מגרסתך כעד מדינה, ומסרת גרסאות שונות וחסרות ביחס לזו שמסרת כעד מדינה באופן שחייב את התביעה להקריא לך חלקים רבים מחקירותיך במשטרה. גם כשאישרת את המקטעים שהוקראו לך פעלת לגמד, למזער ולרוקן מתוכן את גרסאותיך כעד מדינה. במהלך עדותך אף ביקשת לחזור בך מאחת התשובות לנוכח בקשת התביעה להכריז עליך עד עוין".