סגור
יו"ר נעם אבי מעוז
יו"ר נעם אבי מעוז בנאומו לאחר החתימה על ההסכם הקואליציוני עם נתניהו. תקציב עתק ביחידה לתוכניות חינוך חיצוניות וברשות לחיזוק הזהות היהודית הלאומית (צילום: עמית שאבי)

"אבי מעוז אדם חשוך, לא ניתן לו להשתלט על החינוך הממלכתי"

ההסכם הקואליציוני יאפשר לאבי מעוז בעל "הדעות החשוכות" להשפיע איזה תוכניות לימוד ירכשו מנהלי בתי ספר ב־2.4 מיליארד שקל; לפחות 40 ראשי רשויות הודיעו כי לא יאפשרו לכפות על החינוך הממלכתי שלא לעסוק בסובלנות למיעוטים; הסכנה הגדולה תתגלגל לפריפריה

מנהלת מינהל החינוך של עיריית תל אביב שירלי רימון־ברכה סבורה שאין להסתפק בהתחייבויות של ראשי הרשויות שתוכניות הלימודים בערים שלהם לא יפגעו מהעברת האחריות לתוכניות הלימודים לידי סגן השר המיועד אבי מעוז ממפלגת נעם. "המטרה שלי היא ששר החינוך הבא יגיד שהוא לא מוכן לקבל כך את המשרד. איך אפשר בלי היחידה הזו? זה מרוקן את המשרד מתוכן".
לדבריה, "ראשי הערים צריכים לצאת בקריאה שהם לא מוכנים שהיחידה תצא ממשרד החינוך ותעבור לאבי מעוז". זאת, למרות שראש העיר שלה רון חולדאי והיא היו הראשונים שפרסמו התחייבות שתוכניות הלימודים לא לא יפגעו. אך אי אפשר היה להתעלם מכך שמגל המחאות שפרץ בסוך השבוע נעדרו בדרך כלל קולות של רשויות מקומיות מהפריפריה.
"אנחנו בתל אביב יכולים לממן תוכניות סובלנות", אומרת רימון־ברכה, "אבל לי קשה עם הפריפריה, עם אוכלוסיות מסורתיות שמקבלות רק מה שאפשר תקציבית. איזו חברה תהיה פה בעוד עשר־עשרים שנה? אני בטוחה שראשי הערים ברובם לא רוצים שכל התוכניות של משרד החינוך יהיו לאומניות, רק סביב דת וחברון עיר אבותינו".
מעוז אמר בעבר ש"אלחם באג'נדה הזאת של משפחות שונות", "התרומה הגדולה ביותר למדינה של נשים היא שהן יינשאו ויגדלו משפחה לתפארת", "יש הבלטה מסוימת של אלימות נגד נשים דווקא", "חוק השבות משמש להורדה שיטתית של אחוזי היהודים בישראל". על היחידה שהוא עומד לקבל אמר מעוז בעבר ש״בסתר בסתר, קרנות וארגונים השתלטו על משרד החינוך, לקחו אותו בשבי, הכינו 3,000 תוכניות פרוגרסיביות". מעוז הוא נציגו של נשיא ישיבת הר המור הרב צבי טאו, החשוד באונס ועבירות מין והעניק בעבר גיבוי שיטתי לעברייני מין.
את גל המחאה הצית ההסכם הקואליציוני של הליכוד עם נעם שקובע שהיחידה לתוכניות חיצוניות וקידום שותפויות תועבר ממשרד החינוך למשרד ראש הממשלה. מדובר ביחידה שמאשרת את כל תוכניות ההעשרה במערכת החינוך בהיקף של 2.4 מיליארד שקל. בנוסף, תוקם עבור מעוז רשות לחיזוק הזהות היהודית הלאומית שתקבל תקציב עתק של 100 מיליון שקל בשנה הראשונה ו־150 מיליון מהשנה השנייה ו־15 תקני כוח אדם. עם תקציבים אלה יוכל לפעול לחיזוק תוכניות לימוד ברוח עמדותיו.
רימון־ברכה היא שפתחה את גל המחאה במכתב ששלחה למנהלי בתי הספר בו התחייבה "בשמי ובשם ראש העיר כי במידה ובעתיד לא יציע המשרד תוכניות ברוח העיר אנחנו נמשיך לתקצב תוכניות אלו מתקציב העירייה". היא גם הדגישה שהעברת היחידה "אינה אירוע פעוט או זניח. זו דרמה ניהולית שעלולה להפוך גם לדרמה ערכית. אני מניחה שכולנו חוששים מהתערבות פוליטית חד־צדדית וקיצונית בתכנים הנכנסים לבתי הספר". חולדאי הוסיף כי "יש כאן תופעה שהופכת את ישראל מדמוקרטיה לתאוקרטיה".

חיים ביבס: "ראשי הרשויות הם הקובעים היחידים למדיניות ברשות ואין התערבות פוליטית במערכת החינוך שתפעל תמיד בפלורליזם"

עד כמה שזה ישמע מוזר מה שאמור לעבור לאחריות מעוז היא יחידה של אדם אחד המנהלת את מרשם התוכניות החיצוניות של משרד החינוך. את היחידה הזו הקימה ב־2014 מנכ"לית משרד החינוך אז מיכל כהן. התפקיד של היחידה גדל בהרבה השנה כשהוכרזה רפורמת עצמאות המנהלים גפ"ן, מה שאומר שלרשות מנהלי בתי הספר עומדים יותר מ־2 מיליארד שקל לקנות תוכניות, פעולות והשתלמויות מתוך מאגר של 8,000 תוכניות. מדובר בכארבע שעות שבועיות לכיתה כלומר כ־10% מתוכנית הלימודים וכמעט כל מה שאינו שעות ליבה, אבל גם בהשתלמויות למורים שחשיבותן רבה אף יותר.
היחידה היא גוף מתאם ומתכלל ומי שבודק ומאשר את התוכניות הם מאות אנשי מקצוע שעובדים במשרד החינוך. כלומר, הניתוק בין היחידה לבין המשרד הוא גם אבסורד ארגוני. בכירה במערכת החינוך אמרה ש"זו יחידה קטנה שמתכללת את העשייה של כלל המשרד".
הבשורות הטובות בטווח הקצר: היכולת של מעוז להשפיע על התוכניות בשנת הלימודים הנוכחית מוגבלת מאוד. המכרז לתוכניות גפ"ן של השנה הסתיים במרץ. מנהלי בתי הספר קנו תוכניות עד סוף ספטמבר, כאשר לרשות כל מנהל עמדו בין חצי מיליון שקל ל־2 מיליון שקל. לכן סביר להניח שעיקר המאמץ של מעוז יוקדש לשינוי הקריטריונים כך שיגבילו תכנים ליברליים. בהחלט יתכן שהוא ימנה ועדה כדי שהיא תקנה תוקף של מינהל תקין כביכול למהלך.
רפורמת עצמאות המנהלים יצרה מצב שהאחריות לבחירת התוכניות עברה בעצם לידי הרשויות המקומיות והמנהלים. תוכניות אורתודוכסיות חשוכות יש במערכת גם היום ומי שלא רוצה לא בוחר בהן. החשש ממעוז מתמקד איפה בשני היבטים, האחד הוא חסימת תוכנית בעד להט"בים, משפחות חדשה וסובלנות למיעוטים. המשמעות של חסימה כזו היא שלא ניתן יהיה לקנות אותן מתקציבי גפ"ן אלא רק מתקציבים תוספתיים שאינם בהישג ידם של בתי ספר ברשויות חלשות. החשש השני הוא מהזרמת תקציבים לסבסוד תוכניות שמרניות כך שמנהלים יקבלו אותן בחינם ויתפתו לבחור בהן. "באים לבית ספר ואומרים 'אני אעשה לכם קצת קבלת שבת והכנה לבר מצוה'", מסבירה רימון־ברכה.
ראש הממשלה יאיר לפיד פרסם מכתב לראשי הרשויות המקומיות בו קרא להם "לא לשתף פעולה עם היחידה לתוכניות ושותפויות חינוכית במשרד החינוך כל עוד היא בשליטת מעוז. עליכם לשמש כעת כשומרי הסף כדי למנוע את ההרס הערכי של מערכת החינוך". בעקבות הדברים התפתחו חילופי האשמות בין לפיד ונתניהו על פגיעה בדמוקרטיה.
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון פרסמה הודעה לפיה "אדם ששנאתו אמונתו עם הדעות החשוכות ביותר יקבע מה התכנים שילמדו הילדים שלנו בבית הספר ומי הגופים שיפעילו אותם, עם תקציב של מעל 2 מיליארד שקל. מדובר בחרפה מוסרית ומכירת חיסול ערכית שתפרק את מערכת החינוך".
שאשא ביטון ציינה בשיחה עם "כלכליסט" שהבעיה אינה רק התכנים, אלא גם מי יאושרו כספקים. המשמעות היא אפשרות להחדיר למערכת ספקים חרד"ליים רבים, למרות שמדובר בחינוך ממלכתי ולהוציא ארגונים ליברליים וחילונים. היא ציינה שיש דרישות גם להעביר את החינוך החרדי לאחריות יהדות התורה ואת החינוך הדתי לאחריות הציונות הדתית ואמרה: "זו ממשלת פירוק מלא, מלא".
למחאה הצטרפה הנהגת ההורים הארצית שפרסמה כי "אין מקום לדעות אנטי ליברליות בחינוך הממלכתי. יחד נעמוד כחומה בצורה למנוע כניסת דעות חשוכות ונלחם בהטפה לשלילת זכויותיהם של אחרים, על רקע דת, מגזר או מגדר". נראה שמעוז כבר רשם הישג — גל תמיכה המוני בזכויות המיעוט.
בעקבות המכתב של רימון־ברכה החל גל הודעות של ראשי ערים ורשויות - 40 עד אתמול - שהבהירו שלא יתנו לפגוע בתכני החינוך בעירם. ראש העיר רמת גן כרמל שאמה־הכהן התחייב להקצות שתי שעות לסובלנות על כל שעה שתקוצץ. "נגיב כפי שהגבנו לבריונים החשוכים האחרים עד היום", כתב. ראש מועצת קריית טבעון עידו גרינבלום כתב למנהלי בתי הספר ש"המועצה המקומית תהדוף ניסיונות להכניס תוכניות שאינן תואמות לאופי הישוב ונממן בגאווה גדולה תוכניות המעודדות שוויון, גם אם ממשלת ישראל לא תתקצב אותן".
על רקע עמדותיו של מעוז בנושא תפקידן של נשים, בלט מכתב שפרסמו 8 מ־14 חברות פורום ראשות הרשויות המקומיות לנתניהו. הן ביקשו "לבחון מחדש את ההחלטה טרם ננקוט צעדים עצמאיים". ראשות הרשויות, בהן ראש מועצת קדימה־צורן קרן גרין וראש מועצת גזר רותם ידלין כותבות ש"כנשים אין ביכולתנו להישאר אדישות לאמירות הקשות של סגן השר המיועד". אלא שקשה שלא לשים לב לכך שאין במכתב שום חתימה של ראשת רשות מהפריפריה או הפריפריה החברתית.
חריגים מול שתיקת הפריפריה היו כמה ראשי מועצות אזורית מהצפון שיש להם גם תושבים ערבים. ראש המועצה האזורית גלבוע עובד נור פרסם הודעה ש"כרשות שמאמינה בקיום משותף ובזכות הקיום בכבוד של כל פרט בה, נמשיך לקיים את תוכניותינו המשותפות בכל מחיר". נור אמר ל"כלכליסט" ש"יש אצלנו חיים משותפים של יהודים וערבים. אנחנו נחושים שערכי שוויון הזכויות והשכנות הטובה ישמרו במערכת החינוך".
המשבר הכניס את ראשי הרשויות מהליכוד וביחוד את יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס למלכוד. ביבס הוא גם ראש עיריית מודיעין, אחת הערים החילוניות בישראל. ביום שישי הוא פרסם הודעה שהעניקה חצי גיבוי לשותפיו לשלטון המקומי: "ראשי הרשויות המקומיות הם הקובעים היחידים וימשיכו לקבוע את המדיניות בתחומי הרשות שלהם". במקביל ביבס העלה פוסט בפייסבוק לתושבי עירו. "העיקרון שלי הוא שאין כניסה או התערבות פוליטית במערכת החינוך והמערכת תפעל תמיד כמערכת פלורליסטית". אבל אין בדברי ביבס דרישה לבטל את העברת היחידה לתוכניות חיצוניות ממשרד החינוך לאחריות מעוז.
עד כמה יוכלו או ירצו המנהלים לבלום את ההתערבות של מעוז? מנכ"לית קרן רש"י, הפועלת לשוויון זכויות בחינוך ומנכ"לית משרד החינוך לשעבר מיכל כהן אומרת שמדובר ב"אדם חשוך שמתבטא נגד כל אוכלוסייה אחרת ולא מאפשר פלורליזם". עם זאת, "אני פחות מבוהלת כי למנהלים יש הרבה יותר כוח ממה שחושבים. כמנהלת בית ספר מה שלא רציתי, לא נכנס. ולא כל החלטה קיצונית של מנהל ההורים יאפשרו".
אין ספק שעידן מעוז יניב רשימות שחורות של תוכניות לימוד חשוכות. מי שצפוי לתפוס מקום מרכזי בניטור התוכניות הוא הפורום החילוני. מנהלת הפורום דיתי דגני פלד אומרת שכבר היום אפשר למצוא תוכניות של הגרעינים התורניים, מכוני המקדש וניידות חב"ד. "זה הזוי. זה מטורף. אבי מעוז הוא המסמר האחרון". בניגוד לכהן, היא מדווחת שקשה מאוד ליצור אצל המנהלים וההורים מודעות לבדיקת ספק התכנים, ו"שכמציעים להם תוכנית בחינם קשה מאוד לסרב. אנחנו לא בונים על המנהלים. מבחינתנו ההורים הם שומרי הסף".
יו״ר האגודה למען הלהט"ב, הילה פאר, מסרה כי העברת היחידה "זו הפקרה של הנוער הלהט"בי. בשנה בה 80% מבני הנוער הלהט״בי דיווחו שהתמודדו עם מקרי אלימות ושנאה, אבי מעוז מסמן לו למטרה לפגוע בהם". ארגון חוש"ן, המקדם שוויון ללהט"בים ומיגור ההומופוביה, מסר כי "נוער להט"ב חווה אובדנות פי 3 מבני נוער שאינם להט"בים. חינוך לסובלנות מציל חיים".
בלשכת אבי מעוז בחרו לא להגיב.