סגור
תחנת הכוח אורות רבין תחנת כוח
תחנת הכוח אורות רבין (צילום: עמית שעל)

רשות החשמל מקדמת הפחתה משמעותית של המס על הסולר

ברשות החשמל נערכים לאפשרות של הגדלת היקף השימוש בסולר על ידי תחנות הכוח עקב השבתה של אסדות גז נוספות, שתהיה כרוכה בעלויות גבוהות במיוחד. הפחתה משמעותית של הבלו תסייע לרשות להתמודד עם המצב

בשל הצורך להיערך לתרחישים שונים במשק האנרגיה במהלך המלחמה, לכלכליסט נודע כי ברשות החשמל מבקשים לקדם הפחתה משמעותית של הבלו על הסולר. זאת, במטרה לרסן את תעריפי החשמל עבור משקי הבית במצב שבו יאלצו תחנות הכוח לייצר חשמל בסולר. בשלב זה מדובר בהפחתת הבלו במשק החשמל בלבד והנושא מצוי כעת על שולחן משרד האוצר.
בימי השגרה כמעט שלא נעשה שימוש בסולר במשק החשמל נוכח הזיהום הכבד שנלווה לו ומחירו היקר, אבל ברשות החשמל מבקשים להיערך לתרחישם שבהם תחנות הכוח יצרכו כמות גדולה יותר של סולר. בשלב זה לא ידוע בכמה יופחת הבלו (מס הבלו על הסולר עומד על 3.2 שקל לליטר, לעומת 1.8 שקל לגז טבעי), אך המטרה של רשות החשמל ושל משרד האוצר שהביע נכונות לקדם את הבקשה היא לגרום לכך שאם תהיה עלייה משמעותית בשימוש המשק בסולר, תעריף החשמל ישאר זהה. לכן, ייתכן שהמס על הסולר יופחת כמעט לחלוטין, לשיעור אפסי.
בשל המלחמה בעוטף, האפשרות כשהיא תתרחב צפונה והשבתת אסדת הגז ״תמר״ נאלצה חברת החשמל להשתמש בעתודות הכספיות שלה כדי לממן רכש של דלקים יקרים בהיקפים גדולים. בשבוע שעבר הודיע דירקטוריון החברה כי בשל צרכי המלחמה והעתודות הנדרשות הוא יאפשר שימוש בכמיליארד שקל מכרית הביטחון של החברה. חברת החשמל נדרשת להגדיל את מלאי החירום של הסולר עבור כלל צרכי המשק - מה שכרוך בעלויות גבוהות מאוד, שהפחתת מס הבלו תסייע לה להתמודד עם חלקן.
כשפרצה המלחמה לפני כשבועיים דרש משרד הביטחון להשבית באופן מיידי את פעולתה של אסדת תמר הממוקמת בקרבת אשקלון כדי למזער את הסיכון לאסון במידה שתפגע רקטה באסדה הנחשבת יעד אטרקטיבי למתקפות טרור ולכן היא גם מגובה באמצעי הגנה משמעותיים. בעת מבצע ״שומר החומות״ ניסה חמאס לפגוע באסדה ללא הצלחה ובמשרד הביטחון החליטו להשביתה אף על פי שסברו שהיא לא נמצאת בסכנה ממשית.
השבתת תמר לצד המשך הלחימה אילצה את משק החשמל לבצע היערכות מחודשת, כשבין השאר החולט לתגבר את הזרמת הגז למשק באמצעות האסדות האחרות. בנוסף, המשרד להגנת הסביבה אישר הכפלה של קצב פריקת הפחם בתחנת הכוח ״אורות רבין״ לצורך הגדלת המלאים והבטחת הביטחון האנרגטי בזמן המלחמה. כעת, כאמור, המטרה היא למצוא פתרון לסולר נוכח האפשרות שייעשה בו שימוש למרות המשמעותיות הסביבתיות.
לעת עתה, השימוש במשק בסולר אכן גדל, אבל בהיקפים לא משמעותיים. לפי חישוב של פירמת היעוץ bdo בהתבסס על נתונים גלויים שמפרסמת החברה לניהול מערכת החשמל נגה, יצור חשמל בסולר בשבוע האחרון בישראל עמד על 1.8 מיליון קוט״ש לעומת 0.8 מיליון קוטש בשבוע שלפני המלחמה - כמעט הכפלה של השימוש בסולר, אבל עדיין רק 0.15% מסך יצור החשמל במשק.
חן הרצוג, מנהל שותף בפירמה, אומר כי במצב של תשלום מלא של הבלו כיום על הסולר, מדובר בעלות עודפת של 1.3 מיליון שקל בשבוע על תעריף החשמל. תגובת רשות המיסים: ״לאור המצב נבחנים תרחישים שונים ואנחנו נערכים בהתאם״.