סגור
מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר
מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר (צילום: יואב דודקביץ)

מנכ"ל חברת החשמל נגד האוצר: "אם יקרה משהו הם יהיו הראשונים לברוח מאחריות"

מאיר שפיגלר מותח ביקורת חריפה על רשות החשמל ואגף התקציבים בטענה שהם לא מאשרים את דרישות ההצטיידות של החברה לשעת חירום, ומקשים על תפקודה. בדיון שנערך הבוקר בוועדת הכלכלה הוא דרש מהאוצר לשאת בעלויות הכרוכות ברכש החירום. רשות החשמל: "האמירות בדיון אינן מבוססות על המציאות"

בחברת החשמל מזהירים כי מחלוקות בשעת מלחמה בין הרגולטורים ובין החברה עלולים לגבות מחיר כבד ממשק החשמל ולפגוע ביכולתה של החברה לתפקד בשעת חירום ושגרה. במהלך דיון שנערך הבוקר (ב') בוועדת הכלכלה של הכנסת בנושא פעילות חברת החשמל במהלך המלחמה והערכות להמשך הלחימה, תקף מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר את רשות החשמל ואגף התקציבים באוצר, שלטענתו אינם מאשרים רכישת מלאי גיבוי לפי הדרישות המקצועיות של חברת החשמל.
לדברי שפיגלר, הרגולטורים לא מאשרים באופן מלא את דרישות הרכש של החברה כעת למרות שמדובר במלאי חיוני להבטחת אספקת חשמל סדירה וביצוע תיקונים נדרשים במקרה של הרחבת המערכה לצפון והימשכות הלחימה. זמן קצר לאחר תחילת הדיון הוחלט לקיים דיון סגור בכדי לדון בפרטי הרכש של חברת החשמל, שאינם ניתנים לפרסום.
לדברי שפיגלר, "מסתבר שיש גורמים שרואים עצמם יותר מקצועיים מחברת החשמל– רשות החשמל ואגף התקציבים. שיבואו ויראו מה המוצר ומשמעותו בשטח ואחר כך יקבלו החלטות וגם יישאו באחריות. הם לא האדונים ואנחנו לא חוטבי העצים ושואבי המים שלהם. הם רוצים לקבוע לנו מה לרכוש, באילו היקפים, ומתי. אבל אם יקרה משהו הם יהיה הראשונים לברוח ולא יישאו באחריות. כשאין חשמל יש כתובת אחת- חברת החשמל, ובצדק".
לפי דבריו של שפיגלר בדיון, בחברת החשמל הכינו תוכנית התמודדות במסגרתה נדרש רכש מלאי חירום (הכולל בין היתר שנאים הנדרשים להחלפה תדירה בעת נפילת רקטות), בגובה 700-600 מיליון שקל. המטרה של חברת החשמל היא להיערך לתפקוד שוטף עם מלאי המספיק לשישה חודשים, לעומת מלאי קיים של ארבעה חודשים וחצי בעת השגרה. זאת, כדי לאפשר מענה לצורכי החירום הנוכחיים, שעה שהמשק עצמו שרוי באי ודאות ונדרש להיערך לתקופת לחימה ארוכה.
אולם לפי שפיגלר, במשרד האוצר, ברשות החשמל ובחברת נגה, לא מאשרים לחברה להתקדם לרכישה באופן שיבטיח את הצרכים המקצועיים בשטח. "הם ניזונים מטבלאות אקסלים, שיבואו לראות מה קורה בשטח!״, הטיח שפיגלר ברגולוטרים. ״שינהלו את עצמם ולא את חברת החשמל. הם רוצים? אין בעיה. שיבואו לעבוד יש לנו מחסור בכוח אדם. שילכו להחליף כבלים כשיש להם טילים מעל הראש. זה לא פחות חשוב מאמל"ח. אם אין חשמל, כל בר דעת מבין מה המשמעות. זה עניין קיומי. אנחנו צריכים שיפסיקו להיכנס לנו לנשמה. שיחפשו עבודה אחרת. הרגולציה וביורקרטיה הורסות כל חלקה טובה במערכת".
בשבוע שעבר אישר דירקטוריון חברת החשמל שימוש בכמיליארד שקל מכרית הביטחון של החברה לטובת רכש דלקים והצטיידות לשעת חירום. חברת החשמל היא האחראית על רכישת דלקים עבור כלל תחנות הכוח במשק – גם הפרטיות. בשל השבתת אסדת הגז תמר בשעת החירום, נדרשת החברה כעת לספק את צרכי משק החשמל המשתנים. שפיגלר מחה בדיון על כך שחברת החשמל נדרשת לממן מכיסה את הוצאות החירום הלאומיות, מבלי שבמשרד האוצר יכניסו את היד לכיס, מה שעלול לפגוע בתפקודה השוטף של החברה בעתיד.
לדברי שפיגלר, ״לא יעלה על הדעת שאנחנו נהפוך להיות גורם פיננסי של אותם רגולטורים, כי יש להם באינטרסים שלהם להשתחרר ממטלה כלשהי, להעביר אותה לכתפי חברת החשמל ולשחרר את הכסף שיושת עלינו לצרכים אחרים. לא יעלה על הדעת שאם בשעת מלחמה אנחנו נדרשים לרכוש ציוד שבשגרה לא רלוונטי, שהכל יושת עלינו.
"אנחנו רוצים כדי לאפשר לחברה לתפקד גם ביום של אחרי, שלא יובילו אותנו למצב של חנק. מצב שנחזר על הפתחים כדי לבקש נדבות. זה לא יהיה. חושבים שחברת החשמל היא חלופה לבנק ישראל, שתתן את המענה לאגף התקציבים. אנחנו לא בנק של אף אחד".
אמיר שביט, יו"ר רשות החשמל אישר שהרשות לא אישרה רכישה של מלאי נוסף, אולם ציין: "יש מבנה ותהליך סדור של איך עובדים בחירום, אנחנו פועלים בהתאם להחלטות הממשלה וכרגע עוסקים בוויכוח שכבר עלה וניסגר. ניתן מה שצריך כדי להמשיך אספקה רציפה של חשמל לכמה זמן שצריך. התווכחנו שבוע ובסוף מצאו את הכסף. רשות החשמל נתנה את כל התמיכה והגיבוי, הוצאנו ניירות, נכיר ונאשר כל דבר נדרש כדי שההיערכות תוכל לקרות בכל הגזרות במשק החשמל. כל הוצאות המלחמה יוכרו לחברת החשמל והכסף יחזור כמה שיותר מהר. אני לא יכול לפרט כי הסוגיות רגישות מאוד״.
לאחר דבריו של שביט, החליט יו"ר הוועדה, ח"כ דוד ביטן להמשיך לקיים את הדיון בוועדה בפורום מצומצם וללא שידור, בכדי לדון בפרטים החסויים ולמצוא פתרונות למחלוקות בין הצדדים.
מרשות החשמל נמסר כי "הרשות דוחה את האמירות שנאמרו בדיון, שאינן מבוססות על המציאות. בדיון הסגור הציגה הרשות בצורה מפורשת את הפעולות שנעשות מסביב לשעון. האמירה כאילו הוגשה בקשה לגורמי ההמשלה עבור רכש ציוד ומלאים שלא אושרה היא שקרית. הרשות יחד עם משרד האנרגיה פועלים מסביב לשעון ללא הפסקה מאז השבעה באוקטובר מול כל גופי החשמל והממשלה הרלוונטיים בהתאם לתפקיד המוגדר להם בחוק ובלחימה הנוכחית".