סגור
הפגנה נגד המהפכה המשפטית מפגינים בתל אביב
מפגינים נגד ההפיכה המשטרית בת"א (צילום: AP/Ohad Zwigenberg)

חוקרי מוח מהאוניברסיטה העברית נגד ההפיכה המשטרית: "לא לפתוח את שנת הלימודים"

35 חברי מרכז ספרא למדעי המוח: "איך נצמיח דור חדש של חוקרים וחוקרות אם נאמנות לשלטון, ולא מצוינות אקדמית, תהיה התנאי לקידום?"

כל חברי מרכז ספרא למדעי המוח (אלס"ק) באוניברסיטה העברית בירושלים חתמו על דרישה לראשי האקדמיה להודיע שלא יפתחו את שנת הלימודים הבאה בשל ההפיכה המשטרית.
35 החוקרים כתבו בגילוי דעת שפרסמו: "בשנים האחרונות התרחשו מהפכות במדעי המוח, אשר עתידות לשנות את חיינו מן היסוד. חוקרי וחוקרות המרכז שותפים לפריצות דרך אלו, ולאורן אנו מחנכים דורות של מדעניות ומדענים צעירים, שמטרתם היא להיות חוקרי מוח מובילים, ולתרום לרפואה, לתעשיית ההיי טק המשגשגת שלנו, וגם ליכולותיו של צבא ההגנה לישראל". כל זאת, "עם תמיכה כספית מצומצמת, במדינה בה כל האזרחים והאזרחיות, כולל החוקרים והחוקרות, פועלים תמיד בצל איומים קיומיים".
לדבריהם, "לקסם המצוינות הזה דרושים רק שני מרכיבים. סקרנות וחופש מחשבה, אלא שהוא שברירי ביותר. כרגע, נראה שהחלומות הגדולים על מרכז ישראלי משגשג לחקר המוח עומדים בפני עתיד עגום. איך אפשר לחקור חלומות כשממשלתנו רואה במחשבה חופשית איום עליה? איך נחקור זיכרון כשהזיכרון מוכתב מלמעלה? איך נקיים קשרים בינלאומיים עם חוקרים מובילים בעולם כאשר תהיה כאן דיקטטורה, ואיך נצמיח דור חדש של חוקרים וחוקרות אם נאמנות לשלטון, ולא מצוינות אקדמית, תהיה התנאי לקידום באקדמיה?"
הם מציינים ש"זה קורה כאן ועכשיו. חברים חדשים מתמנים למועצה להשכלה גבוהה רק על בסיס קרבתם לדעותיו הפוליטיות של שר החינוך. אין לנו אשליות שממשלת נתניהו תתמוך באקדמיה. כל הווייתה היא שליטה כוחנית וחזונות משיחיים. אין לנו עמה דבר במשותף, ולא נשתף איתה פעולה בשום צורה. לא נרכין את ראשנו אלא נאבק בכל כוחנו כל עוד ההפיכה המשטרית נמשכת. בשעה זו כבר אין דרך להלך בין הטיפות, לנסות למצוא את שביל הזהב או לחכות ולראות כיצד המצב יתפתח. ברור לכל שהממשלה דוהרת בדרך המובילה למינוי פוליטרוקים וקציני פיקוח בהנהלות האוניברסיטאות, לשימוש בחנק תקציבי כדי לקדם אג'נדות של המשטר".
עוד הם מציינים כי "בשנים האחרונות לא יצאה שום פריצת דרך בחקר המוח מהונגריה, שלה היסטוריה מדעית מפוארת".
החוקרים קוראים לראשי האקדמיה להודיע עכשיו על אי פתיחת שנת הלימודים הבאה. לדבריהם, "כל פעולה אחרת תהיה חטא כלפי מורינו ומורותינו שהקימו כאן אקדמיה לתפארת והנחילו לנו ערכי שוויון ואוניברסליות, חופש אקדמי ושאיפה למצוינות, וכלפי דור ההמשך שראוי להמשיך מורשת זו בגאווה".