סגור
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי (צילום: KHAMENEI.IR / AFP)

דיווח שוטף
ביידן: "המסר שלי לאיראן הוא Don't"; מטח כבד לצפון

עשרות רקטות נורו לגליל, צה"ל יירט שני כטב"מי נפץ של חיזבאללה; ארה"ב: "האיום האיראני אמיתי, נעשה הכל לשמור על ביטחון ישראל"; שר הביטחון יואב גלנט נפגש עם הגנרל האמריקני מייקל אריק קורילה: "העולם מבין כעת היטב מי זו איראן"; מאות צעדו באשכול למען השבת החטופים: "הם במנהרות 189 ימים, זו העת לחירותם"

00:00 - אזעקה בשדרות
22:06 - ביידן: "המסר שלי לאיראן - Don't". נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן התייחס לאיומים האיראניים לנקמה, והבהיר כי "המסר שלי לאיראן הוא - Don't". נשיא ארה"ב ציין כי הוא מעריך שהתקיפה תגיע בקרוב. אחרי שכבר הצהיר בימים האחרונים על "מחויבות ברזל" לביטחון ישראל, ביידן שב והדגיש הערב כי הוא מחויב לביטחון ישראל. "איראן לא תצליח", הבטיח. (רויטרס)
11 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן 12.4.24
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן 12.4.24
ביידן, הערב
(צילום: AP Photo/Alex Brandon)
20:40 - צה"ל: 2 כטב"מי נפץ של חיזבאללה חדרו מלבנון - ויורטו. דובר צה"ל עדכן כי בהמשך להתרעות שהופעלו בצפון הארץ לפני זמן קצר, זוהו כ-40 שיגורים שחצו משטח לבנון - חלקם יורטו והשאר נפלו בשטחים פתוחים. אין נפגעים. עוד נמסר כי "מוקדם יותר הערב, לוחמי ההגנה האווירית יירטו בהצלחה שני כטב״מי נפץ של ארגון הטרור חיזבאללה שחצו משטח לבנון. התרעה על ירי טילים ורקטות ברמת נפתלי הופעלה מחשש לנפילת שברי יירוט. בנוסף, זוהו מספר שיגורים שחצו משטח לבנון למרחב רמות נפתלי, אין נפגעים. כוחות צה"ל ביצעו בשעות האחרונות ירי להסרת איום במספר מרחבים בדרום לבנון". (איתן גליקמן)
11 צפייה בגלריה
תקיפה של צה"ל ב דרום לבנון 12.4.24
תקיפה של צה"ל ב דרום לבנון 12.4.24
תקיפה של צה"ל בדרום לבנון, מוקדם יותר היום
20:16 - אין נפגעים במטח הכבד מלבנון, שם דיווחו: "שוגרו 50 רקטות". ברשת "אל-מיאדין" שמזוהה עם חיזבאללה דווח כי יותר מ-50 טילים שוגרו מלבנון במטח האחרון לעבר הגליל העליון. לא היו נפגעים. (איתן גליקמן)
19:57 - רצף אזעקות בגליל. אזעקות המתריעות מפני ירי טילים ורקטות הופעלו בבית הלל, דפנה, הגושרים, כפר יובל, מעיין ברוך, קיבוץ דן, שאר יישוב, שניר ורג'ר שבאצבע הגליל. (ynet)
19:37 - פיקוד העורף על החשש לחדירת כלי טיס באצבע הגליל: "האירוע הסתיים". פיקוד העורף עדכן, בעקבות ההתרעות שהופעלו ביישובים באצבע הגליל על חשש לחדירת כלי טיס עוין, כי "האירוע הסתיים". לא נמסר אם כלי טיס כלשהו יורט. (ynet)
19:28 - התרעה על חשש לחדירת כלי טיס עוין באצבע הגליל. התרעה על חשש לחדירת כלי טיס עוין הופעלה בדישון, יפתח, מלכיה, מרכז אזורי מבואות חרמון ורמות נפתלי שבאצבע הגליל. ברמות נפתלי הופעלה גם אזעקה המתריעה מפני ירי טילים ורקטות. (ynet)

19:10 - אחרי האזעקות בצפון: צה"ל תקף מבנים צבאיים של חיזבאללה בדרום לבנון. צה"ל עדכן כי מטוסי קרב תקפו לפני זמן קצר מבנים צבאיים של חיזבאללה שבהם שהו מחבלים באזור עייתא א-שעב שבדרום לבנון. כמו כן, הותקף מבנה צבאי נוסף של חיזבאללה באזור א-טייבה. עוד נמסר כי במהלך היום זוהו כמה שיגורים שחצו משטח לבנון לגליל העליון, ללא נפגעים. כוחות צה״ל תקפו את מקורות הירי. צה"ל מסר בנוסף כי האזעקה שהופעלה בגליל העליון מחשש לחדירת כלי טיס עוין הייתה ככל הנראה התרעת שווא.
17:16 - הבית הלבן: "האיום האיראני אמיתי, נעשה הכל לשמור על ביטחון ישראל". דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי התייחס לאיומים האיראניים, ואמר במהלך תדרוך לעיתונאים כי "הבית הלבן עוקב אחר המצב מקרוב מאוד, ואנחנו נעשה הכול כדי לשמור על ביטחונה של ישראל". לדבריו, "האיום אמיתי. הפוקוס שלנו הוא להבטיח שלישראל יש כל מה שצריך והיא מסוגלת להגן על עצמה. קירבי לא השיב לשאלה האם ארה"ב תתערב באופן ישיר, אך הוסיף: "הנשיא ביידן הבהיר לצוות הביטחוני שלו שאנחנו ניקח ברצינות את המחויבות שלנו להגנה של ישראל". (דניאל אדלסון, ניו יורק)
17:09 - פיקוד העורף על החשש לחדירת כלי טיס בגליל העליון: "האירוע הסתיים". פיקוד העורף עדכן, בעקבות ההתרעות שהופעלו ביישובים בגליל העליון על חשש לחדירת כלי טיס עוין, כי "האירוע הסתיים". לא נמסר אם כלי טיס כלשהו יורט. (ynet)
16:59 - קבינט המלחמה התכנס, גלנט לגנרל אמריקני: "אויבינו לא יפצלו בינינו". קבינט ניהול המלחמה מתכנס כעת ודן בהיערכות לתגובה איראנית. לפני כן נפגש שר הביטחון יואב גלנט עם הגנרל האמריקני מייקל אריק קורילה, ואמר כי "העולם מבין כעת היטב מי זו איראן, אויבינו מנסים לפצל בין ישראל וארה"ב - אך משיגים את ההפך וגורמים לחיזוק הקשר". השניים דנו בהיערכות למתקפה איראנית נגד מדינת ישראל שעלולה להוביל להסלמה אזורית. בפגישה השתתפו סגן הרמטכ"ל אלוף אמיר ברעם וראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון תת-אלוף (מיל') דרור שלום. (אלישע בן קימון ואיתמר אייכנר)
16:08 - אזעקות בגבול הצפון - הראשונות בישראל אחרי כמעט 48 שעות. התרעה מפני ירי רקטות וטילים הופעלה במרגליות ובמשגב עם שבגבול הצפון.
15:17 - עשרות טילים, יותר מ-100 כטב"מים: זה "התרחיש החמור ביותר" לתקיפה איראנית. רשת החדשות האמריקאית CBS פירטה את מה שכינתה "התרחיש החמור ביותר" - שלפי שני גורמים אמריקאיים עשוי להתרחש תוך שעות. לפי אותם בכירים אמריקאים, ייתכן שמתקפת התגובה האיראנית תתבצע עוד היום, ותכלול ירי של עשרות טילים ויותר מ-100 כטב"מים לעבר מטרות צבאיות בתוך ישראל.
גורמים אלה העריכו כי לישראל יהיה "מאתגר" להתמודד מול מתקפה שכזו. לצד זאת, נכתב כי האמריקאים לא שוללים שאיראן תבצע מתקפה בסדר גדול קטן בהרבה, כדי להימנע מהסלמה דרמטית. (איתמר אייכנר)

11 צפייה בגלריה
טילים מונחי לווין איראן
טילים מונחי לווין איראן
טילים מונחי לווין של איראן
(צילום: The Warzone)
14:30 - מאות צעדו באשכול למען השבת החטופים: "הם במנהרות 189 ימים, זו העת לחירותם". כ-500 בני אדם צעדו באשכול למען השבת החטופים, במקביל למסע אופנועים שיצא מחיפה לכיוון קיבוץ רעים - שם נערכה מסיבת הנובה ב-7 באוקטובר.
אילן דלאל, אביו של גיא החטוף בעזה, אמר כי "איך אפשר יהיה לשבת בשולחן החג כשהאהובים שלנו נמצאים במנהרות כבר 189 ימים?". לדבריו, "התכנסנו כאן אחרי מפגן מרשים של אלפי אופנועים בדרישה אחת ויחידה: אנחנו רוצים את כל החטופים בחזרה הביתה עם המשפחות שלהם עוד השבוע. זוהי העת לחירותם". גם מורן סטלה ינאי ששוחררה משבי חמאס נאמה, ואמרה: "אני לא מאמינה שאני עומדת פה ומדברת איתכם, אני לא מאמינה שחזרתי לכאן. כשהייתי שם לא הצלחתי להאמין כל יום שאחזור". היא הוסיפה כי "כל מה שחשוב זה שכולם יחזרו הביתה ויצאו לחופשי. אנחנו זקוקים לנס גדול". (אילנה קוריאל)
14:10 - לראשונה: משאיות סיוע נכנסו לרצועה דרך המעבר הצפוני. כמה משאיות סיוע הוכנסו אתמול לראשונה דרך המעבר הצפוני לעזה, כחלק מהמאמצים להגברת נתיבי הסיוע ההומניטרי לרצועה בכלל, ולצפון הרצועה בפרט. כך מסר דובר צה"ל.
המשאיות, שנכנסו לעזה בתיאום עם צה"ל ומתאם פעולות הממשלה בשטחים, עברו בידוק ביטחוני קפדני בידי גורמי הביטחון של רשות המעברים היבשתיים של משרד הביטחון במעבר כרם שלום ובליווי כוחות צה"ל. (אלישע בן קימון)

11 צפייה בגלריה
כניסת משאיות סיוע הומניטרי לרצועת עזה דרך המעבר הצפוני
כניסת משאיות סיוע הומניטרי לרצועת עזה דרך המעבר הצפוני
(צילום: דובר צה"ל)

13:45 - קידם "פעולות טרור משמעותיות": כוחות הביטחון חיסלו הלילה בכיר חמאס בטובאס. כוחות צה"ל, שב"כ ומג"ב חיסלו הלילה במבצע חטיבתי בבקעה והעמקים את מוחמד עומר דראעמה, ראש תשתית הטרור של חמאס בטובאס. לפי דובר צה"ל, דראעמה היה פעיל חמאס מרכזי באזור ועסק בחודשים האחרונים בקידום פעולות טרור משמעותיות נגד ישראל. צה"ל חיסל לאחרונה גם את קודמו בתפקיד.
במהלך פעילות כוחות הביטחון ירה דראעמה לעברם מרכבו, ואף ניסה לדרוס אותם. בתגובה הם השיבו באש וחיסלו אותו, והחרימו אמצעי לחימה רבים שאותרו ברכבו, ובהם נשקים וציוד צבאי נוסף. כמו כן, במהלך המבצע השליכו מחבלים מטענים וירו לעבר הכוחות, שהגיבו בירי. מחבל נוסף חוסל, וכמה נוספים נפצעו. שני מבוקשים נעצרו ואמצעי לחימה נוספים הוחרמו. במהלך הפעילות חשפו הכוחות מטענים שהוטמנו מתחת לצירים במטרה לפגוע בהם. במקביל, פעלו כוחות הביטחון למעצר חמישה מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון. (אלישע בן קימון)
11 צפייה בגלריה
מוחמד רסול מחבל חמאס חוסל בשומרון
מוחמד רסול מחבל חמאס חוסל בשומרון
דראעמה והרכב שבו חוסל

13:37 - התגובה האיראנית: נתניהו יכנס הערכת מצב ביטחונית. ראש הממשלה בנימין נתניהו יקיים הערכת מצב ביטחונית בנושא המוכנות לתגובה איראנית בשעה 16:30. בהערכת המצב ישתתפו חברי הקבינט לניהול המלחמה. (איתמר אייכנר)

11 צפייה בגלריה
ביבי נתניהו ממסיבת העיתונאים  31.3.24
ביבי נתניהו ממסיבת העיתונאים  31.3.24
רה"מ נתניהו
(צילום: Marc Israel Sellem ג'רוזלם פוסט)

13:15 - צרפת מחזירה קרובי דיפלומטים מאיראן. שר החוץ של צרפת סטפן סז'ורנה המליץ לצרפתים להימנע כליל מהגעה לישראל - וגם לאיראן, ללבנון ולשטחים. כך אמר גורם בפמלייתו לסוכנות הידיעות הצרפתית. בנוסף קרא סז'ורנה לחזרת בני המשפחות של הדיפלומטים הצרפתים המוצבים מאיראן - על רקע האפשרות שתגובה איראנית לחיסול בדמשק תוביל להסלמה ולתגובה ישראלית. (AFP)
13:11 - בכיר אמריקאי: אם התגובה האיראנית תהיה לא-מידתית - נגיב בעצמנו. בהמשך לרצף המסרים האמריקאיים לאיראן, אמר בכיר אמריקאי לאל-חדת' הסעודי כי "המיליציות הפרו-איראניות ישתמשו כנראה בטילים בליסטיים, טילי שיוט וכטב"מים בתגובה נגד ישראל. הודענו לאיראן בבירור לא לכוון לאמריקאים במסגרת התגובה. אין לנו קשר לתקיפת האיראנים בדמשק. איראן הבינה את המסר. אנחנו לא ישראל שביצעה את התקיפה, ולאיראן אסור לתקוף אינטרסים שלנו".
ב"וושינגטון פוסט" פורסם היום כי שר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין הלין בפני מקבילו שר הביטחון יואב גלנט, על כך שישראל לא עדכנה את ארצות הברית לפני החיסול בדמשק. לפי הגורם האמריקאי שצוטט ב"אל-חדת'", "כל תקיפה איראנית נגד חיילים, בסיסים או אינטרסים אמריקאים תיחשב כהסלמה שדורשת תגובה. אם התגובה האיראנית תהיה מסלימה ולא תהיה תואמת לתקיפה בדמשק כל התרחישים הצבאיים פתוחים. גם כל שימוש של איראן בנשק כימי ייחשב להסלמה. נגיב בעצמנו אם התגובה תהיה לא-מידתית". (ליאור בן ארי)
11 צפייה בגלריה
יואב גלנט לויד אוסטין
יואב גלנט לויד אוסטין
יואב גלנט ולויד אוסטין
(רויטרס)


9:42 - צה"ל ושב"כ אישרו: חוסל מפקד מחמאס שהוביל השתלטויות על משאיות סיוע. צה"ל אישר כי כטב"ם של חיל האוויר, בסיוע אוגדת עזה ושב"כ, תקף וחיסל אתמול (ה') את רדואן רדואן, אחראי ביטחון הפנים במרחב ג'באליה של חמאס, אשר שימש גם כפעיל בזרוע הצבאית של הארגון. אתמול אמרו הפלסטינים כי רדואן היה מפקד תחנת משטרת ג'באליה.
לפי צה"ל ושב"כ, רדואן עסק במתן פקודות לפעילי ארגון הטרור והכווין השתלטויות של מחבלים חמושים על משאיות סיוע הומניטרי בצפון הרצועה. לפי ההודעה, "חיסולו פוגע ביכולת חמאס לפגוע ולהשתלט על סיוע הומניטרי במרחב ג'באליה". (אלישע בן קימון)

11 צפייה בגלריה
קולונל רדואן רדואן מפקד משטרת ג'באליה חוסל
קולונל רדואן רדואן מפקד משטרת ג'באליה חוסל
קולונל רדואן רדואן

7:59 - גורם ביטחוני: הפלסטיני שחוסל במזרח השומרון - "מחבל בכיר". גורם ביטחוני התייחס לדיווחים הפלסטיניים על חיסולו של מוחמד עיסאם שחמאווי על ידי צה"ל במחנה הפליטים אל-פארעה, מדרום לטובאס שבמזרח השומרון. לפי הגורם, המחוסל הוא "מחבל בכיר השייך לתשתית הטרור בטובאס". כוחות הביטחון עצרו בנוסף כמה מבוקשים, ולפי פלסטינים ישנם פצועים נוספים בתקרית. (אלישע בן קימון)

11 צפייה בגלריה
מוחמד עיסאם שחמאווי מחבל שחוסל בשומרון
מוחמד עיסאם שחמאווי מחבל שחוסל בשומרון
מוחמד עיסאם שחמאווי

7:51 - הנייה: בישראל אמרו שחיסלו את משפחתי כדי שנשנה את עמדתנו במו"מ - זה לא יקרה. ראש הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה אמר לרשת "אל-מיאדין", המזוהה עם חיזבאללה, כי בתקשורת הישראלית דיווחו שילדיו ונכדיו חוסלו "כדי ללחוץ על חמאס לשנות את עמדתו במשא ומתן. זה לא יקרה".
הנייה הוסיף כי "אנו מאשרים את דבקותנו בצורך להכריז על הפסקת אש קבועה וברורה ברצועת עזה, את דבקותנו בתנאי הנסיגה המוחלטת והחזרת העקורים לעזה ללא הגבלות, תנאים או מחסומים. ללא תנאים אלו, לא נלך לשום עסקה".
עוד אמר הנייה כי "מעשי הטבח והפשעים של הכיבוש בעזה משקפים את כישלונו האסטרטגי, משום שלא השיג את מטרותיו. הכיבוש הישראלי לא חיסל את חמאס ולא יחסל אותו; הוא לא החזיר את השבויים, ולא יחלץ אותם אלא באמצעות עסקה מכובדת. ישראל - הילד המפונק של המערב - כבר לא מה שהייתה, ותדמיתה נופצה. מה שקורה במסדרונות הדיפלומטיה מעיד על בידוד חסר תקדים של ישראל". (עינב חלבי)

11 צפייה בגלריה
איסמעיל הנייה המנהיג המדיני של חמאס 11.5.21
איסמעיל הנייה המנהיג המדיני של חמאס 11.5.21
איסמעיל הנייה
(צילום: גטי אימג'ס)

7:39 - דיווח: תקיפה איראנית צפויה תוך יומיים, על שטח ישראל. ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח כי תקיפה ישירות מאיראן על צפון ישראל או דרומה צפויה להתבצע ב-24 עד 48 שעות הקרובות, לפי גורם המעורה בנושא. עם זאת, לדברי גורם שתודרך על ידי המנהיגות האיראנית אמנם התקיים דיון בתוכניות – אבל החלטה סופית עדיין לא התקבלה. גורם אמריקני המעורה בנושא אמר כי לפי המודיעין האמריקני, תגובת נגד איראנית צפויה תוך ימים ו"כנראה לעבר אדמת ישראל" – בניגוד לאינטרסים ישראליים בחו"ל.
לפי הדיווח, מוקדם יותר השבוע הציגו במשמרות המהפכה למנהיגה העליון של איראן, אייתוללה עלי חמינאי, כמה אפשרויות לתקיפת אינטרסים ישראלים. יועץ במשמרות המהפכה, שמסר זאת, אמר כי אחד מהתרחישים שעלו לדיון היה תקיפה ישירה על ישראל עם טילים מתקדמים לטווח בינוני.
אבל חמינאי, לפחות לפי הדיווח, עדיין לא החליט סופית. הוא חושש שמתקפה ישירה תוביל לתוצאה הפוכה מהרצוי עבורו – כשישראל תגיבה במתקפת נגד מסיבית על התשתיות באיראן. "תוכניות המתקפה לפני המנהיג העליון, והוא שוקל את הסיכונים הפוליטיים", אמר היועץ. (יוסי יהושע)

11 צפייה בגלריה
המנהיג העליון ב איראן עלי חמינאי
המנהיג העליון ב איראן עלי חמינאי
המנהיג העליון ב איראן עלי חמינאי
(צילום: KHAMENEI.IR / AFP)
3:56 - הפנטגון: ישראל יכולה לסמוך על תמיכתה המלאה של ארה"ב אם תותקף ע"י איראן. שר ההגנה האמריקני, לויד אוסטין, הבטיח לשר הביטחון יואב גלנט כי "ישראל יכולה לסמוך על תמיכתה המלאה של ארה"ב" בהגנתה, אם תותקף על ידי איראן. כך נמסר מהפנטגון. (רויטרס)