סגור
חיילי מילואים ב עוטף עזה מלחמת עזה 14.12.23
חיילי מילואים. "שחרור משרתי המילואים המתמודדים בבחירות לרשויות יבוצע בהתאם לצרכים המבצעים ולהתפתחות זירות המלחמה" (צילום: Alexi J. Rosenfeld/Getty Images)

"כ-4,000 מילואימניקים מתמודדים לרשויות" - אבל נתניהו סירב לדון בדחיית הבחירות בממשלה

על פי הנתונים שאסף צה"ל, 70 משרתי מילואים מועמדים לראשות עיר או מועצה אזורית. עם זאת, ראש הממשלה סירב לבקשת שר הפנים ארבל לדון היום באפשרות לדחות את הבחירות

"כיום ישנם 3,983 משרתי מילואים שגויסו במסגרת המלחמה ומתמודדים בבחירות לרשויות המקומיות, מתוכם כ-2,346 נמצאים בשירות מילואים פעיל. 70 משרתי מילואים פעילים מועמדים לראשות עיר או מועצת איזורית, 115 משרתי מילואים המועמדים לרשויות המקומיות משרתים בתפקידים פיקודיים", כך עולה מנתונים שהעביר אל"מ חיים בן מויאל, עוזר הרמטכ"ל, למפקדת פיקוד העורף, אגף המבצעים, רמ"ט שר הביטחון וגורמי צבא אחרים.
המסמך היה אמור לעלות היום (א') לדיון בממשלה לפי בקשת שר הפנים משה ארבל (ש"ס) כדי שתקבע את עמדתה אם לקיים את הבחירות לרשויות המוניציפליות במועד שנקבע ל-30 בינואר 2024. עם זאת הדיון לא יתקיים מאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו סירב לכך. הנושא לא הוצב מראש על סדר יומה של הממשלה, והמשמעות היא המשך אי הבהירות לגבי קיום הבחירות המוניציפליות המיועד לסוף החודש הבא.
אל"מ מויאל הדגיש כי "שחרור משרתי המילואים המתמודדים בבחירות לרשויות יבוצע בהתאם לצרכים המבצעים ולהתפתחות זירות המלחמה. ככל שהנסיבות המבצעיות יאפשרו זאת הם ישוחררו על מנת שיוכלו לממש את זכותם להיבחר. בחינה זו מתבצעת בימים אלה ותושלם בהקדם".
עם זאת הדגיש כי "ישנם משרתים שמתמודדים בבחירות המוניציפליות שמטעמים מבצעיים לא ניתן יהיה לשחררם. צה"ל ימשיך לפעול למימוש זכויות היסוד של משרתיו לצד הצרכים הביטחוניים והמבצעיים הנובעים מן המלחמה וחובתו להבטיח את ביטחון המדינה".
עמדתו של שר הפנים ארבל היא שיש לקיים את הבחירות במועדן. עם זאת, בשבוע שעבר הושג "דיל" בין יו"ר ש"ס אריה דרעי לבין שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית) לפיו ש"ס תסיר התנגדותה לדחיית הבחירות המוניציפליות ל-27 בפברואר 2024 כפי שמתיר החוק, בתמורה לביטול שתוכנן ע"י סמוטריץ' של הטלת מס על משקאות ממותקים.
ניתן לדחות את הבחירות המוניציפליות בשיגור צו בעניין לוועדת הפנים ע"י שר הפנים ואישורו ברוב של 12 מבין 15 חברי הוועדה, או בחקיקה ראשית.
מבדיקת כלכליסט שפורסמה בשבוע שעבר עולה כי למרות ה"דיל" אין רוב לאישור הדחייה בוועדת הפנים, והשר ארבל מסרב לשלוח צו כזה לאישור הוועדה. כמו כן, נוכח התנגדות בליכוד ובמחנה הממלכתי אין רוב בקואליציה בעד הצעת חוק שהגיש בשבוע שעבר ח"כ אוהד טל (הציונות הדתית) לדחיית הבחירות המוניציפילות.