פרסום ראשון
בלחץ הממשלה - דן ודניה סיבוס יחליפו בתוך שנה את ספק הקרונות הסיני בקו הכחול בירושלים
לאחר דחייה של ארבעה חודשים, הושלמה הסגירה הפיננסית לפרויקט הענק. קבוצת המלווים שמארגן בנק לאומי כוללת את בנק מזרחי, מגדל ועמיתים תעמיד כ-5 מיליארד שקל. הזוכות קיבלו שנה למצוא חלופה לספקית CRRC הסינית שנמצאת ברשימה השחורה האמריקאית
אחרי דחייה של ארבעה חודשים, נחתם ההסכם לבניית הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים. לכלכליסט נודע כי דן ודניה סיבוס השלימו אתמול (ב') סגירה פיננסית לפרויקט וסיכמו עם המדינה את ההליך להחלפת ספק הקרונות הסיני CRRC. דן ודניה קיבלו שנה לאתר ספק קרונות מחליף לסינים, וזאת בלחץ המדינה. במידה שלא ימצאו, הזכייה שלהן תבוטל.
החתימה על ההסכם הסופי צפויה הבוקר. ארבעה מלווים יעמידו את האשראי הענק לפרויקט. קבוצת המלווים שמארגן בנק לאומי כוללת את בנק מזרחי, מגדל ועמיתים. ארבעת הגופים יעמידו סכום של קרוב ל-5 מיליארד שקל לטובת הפרויקט. מי שמובילות את הפרויקט הן דן ודניה סיבוס. מדובר באחת מעסקאות המימון הגדולות שנחתמו בישראל בשנים האחרונות, בעיקר מאז פרוץ המלחמה באוקטובר 2023. מצד המממנים בעסקה היה לחץ להגיע לחתימה בתנאים שאליהם התחייבו, כיוון שהעסקה מבוצעת ביורו, והמטבע התחזק לאחרונה מול הדולר.
1 צפייה בגלריה


מימין אופיר קרני, מנכ"ל דן ורונן גינזבורג, מנכ"ל דניה סיבוס
(צילום: יונתן בלום אוראל כהן)
בימים האחרונים התחוללה סערה בפרויקט כאשר החתימה מול המדינה והסגירה הפיננסית נדחו בעקבות דרישה של הממשלה להחליף את ספק הקרונות הסיני שאמור היה לספק קרונות לפרויקט. באופן רשמי בישראל לא מתייחסים לנושא, אבל גורמים בסביבת המכרז מציינים כי מדובר בהחלטה חריגה שנובעת מהעימות האמריקאי-סיני, שכן החברה הסינית הממשלתית מצויה ברשימה השחורה של האמריקאים בצעדיהם לבלימת ההשפעה הסינית בעולם. בסופו של דבר, לכלכליסט נודע כי לאחר דיונים ארוכים מול המדינה, התחייבו דן ודניה להחליף את ספק הקרונות הסיני בתוך שנה. ספקית הקרונות CRRC הסינית כבר חתמה על הסכם בהיקף של כחצי מיליארד יורו וכעת תאבד את הפרויקט.
הפרויקט, שתקופת הזיכיון שלו נקבעה ל-25 שנים, כולל תקופת הקמה של 7 שנים ותקופת הפעלה ותחזוקה של 20.5 שנים. הקו הכחול, באורך של 31 ק"מ, יכלול 53 תחנות נוסעים, מתוכן 3 תחנות תת-קרקעיות במקטע באורך של כ-2 ק"מ במרכז העיר.
הפרויקט, שכולל גם 56 תחנות מתח, 68 צמתים, ו-3 מרכזי שירות – הוא קו הרכבת הקלה המאסיבי והמשמעותי ביותר שמערכת הרכבות הקלות בירושלים. הקו הכחול יחבר את השכונות גילה ותלפיות בדרום העיר עם רמת אשכול ורמות בצפון ירושלים, וישרת מאות אלפי תושבים מדי יום.
בנוסף, יוקם דיפו חדש בשכונת מלחה לתחזוקת הרכבות, אשר ישתרע על שטח כולל של כ-73,000 מ"ר. הדיפו יכלול מתקני תחזוקה מתקדמים, מערכות שליטה ובקרה, ושטחי אחסון לקרונות. עם השלמת הפרויקט עד סוף העשור (הפעלה מלאה עד 2030) הקו יפעל במקביל לקווים הירוק והאדום, וביחד יהוו רשת תחבורה ציבורית מקיפה המשרתת את תושבי ירושלים וסביבתה.