סגור
מוסף שבועי 7.12.23 מליאת הכנסת ריקה
מליאת הכנסת (צילום: עמית שאבי)

נחשף בכלכליסט
ועדת הכנסת אישרה את ההמלצה: שכר הח"כים יוקפא ב-2024

שכר הח"כים אמור היה להתעדכן בחודש הבא בשיעור עליית השכר הממוצע במשק בשנת 2023, אך כפי שנחשף בכלכליסט, ועדת אלבשן המליצה כי הוא לא יעודכן כעת. במקום זאת יעודכן ב-2025 בגובה עליית השכר הממוצע במשק בשנת 2024 בלבד. יו"ר ועדת הכנסת: "אנחנו צריכים להוות דוגמה, במיוחד בעת הקשה הזו"

ועדת הכנסת החליטה היום (א') להקפיא את שכר הח"כים בשנת 2024, בהתאם להמלצתה של ועדת אלבשן לקביעת שכרם ותנאיהם של חברי הכנסת. בשבוע שעבר חשף כלכליסט את המלצת הוועדה.
שכר הח"כים אמור היה להתעדכן בחודש הבא בשיעור עליית השכר הממוצע במשק בשנת 2023 כולה. מנתונים שנמסרו לוועדה, בחודשים ינואר-ספטמבר עלה השכר הממוצע במשק המחושב על ידי המוסד לביטוח לאומי ב-8%. לנוכח העלייה במספר העובדים שהוצאו לחל"ת בעקבות המלחמה בחודשים אוקטובר-דצמבר, סביר להניח שהשכר הממוצע במשק עוד יעלה.
ועדת אלבשן דנה בהקפאת שכרם של הח"כים בעקבות מכתב ששיגר אליה בשבוע שעבר יו"ר הכנסת ח"כ אמיר אוחנה (הליכוד). בראש הוועדה עומד פרופ' יובל אלבשן, וחבריה הם פרופ' יורם עדן וד"ר קרן בר-חוה.
הוועדה סבורה כי "אכן המלחמה הקשה שנכפתה עלינו מביאה עמה השלכות כלכליות קשות על כלל המשק ופגיעה כלכלית ברבים מאזרחי המדינה. בנסיבות אלה על חברי הכנסת לתת דוגמא אישית ולוותר על העלייה הצפויה בשכרם בשל עליית השכר הממוצע במשק בשנת 2023", נכתב במכתב ששלחה הוועדה ליו"ר ועדת הכנסת, ח"כ אופיר כץ (הליכוד).
זאת ועוד, הוועדה סבורה כי מאותם טעמים ראוי לקבל החלטה זהה על הקפאת העדכון בשכרם של יתר נושאי המשרה: הנשיא, רה"מ, השרים, סגניהם והשופטים. הוועדה הודיעה כי תעביר המלצה כזו ליו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני. "שילוב החלטות אלה ישפיע גם על עובדים ועל נושאי משרה לשעבר שיצאו לגמלאות ושכרם מוקבל או צמוד לשכרם של נושאי משרות אלה", כתבה הוועדה.
הוועדה המליצה כי בינואר 2025 יעודכן שכרם של הח"כים בגובה עליית השכר הממוצע במשק בשנת 2024 בלבד. כלומר, העדכון לא ייקח בחשבון את עליית השכר הממוצע בשנת 2023, שממנה כאמור לא ייהנו חברי הכנסת לאחר שיחליטו להקפיא את שכרם כעת.
יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ אופיר כץ, אמר כי "אין צורך לנמק את המובן מאליו: אנחנו נבחרי ציבור, אנחנו צריכים להוות דוגמה תמיד, ובמיוחד בעת הקשה הזו. נמשיך לפעול על מנת לסייע למצבם הכלכלי של האזרחים ולייצב את המשק".