סגור
ילדים בפארק המדע ברחובות מציירים על הכביש
ילדים בפארק המדע ברחובות מציירים על הכביש (צילום: לירון באור פניק)

מאות אלפים הפגינו ברחבי הארץ, איילון נחסם למשך יותר משעתיים

השבת ה-12 של המחאה נגד המהפכה המשפטית: בהפגנה בת"א השתתפו מעל 200 אלף בני אדם; לפי המארגנים, מעל 65 אלף הפגינו בחיפה; אלפים חסמו את נתיבי איילון אחרי שהפילו גדר ברחוב יגאל אלון והדליקו מדורה; 28 מפגינים נעצרו, והמשטרה החלה לפנות אותם ומשתמשת במכת"זית

23:45 - המשטרה הפעילה מכת"זית והחלה לפנות בכוח את אלפי המפגינים שחוסמים את נתיבי איילון כבר כמעט שעתיים. המפגינים שרים "אם לא יהיה שוויון נחסום את איילון, נפלתם על הדור הלא נכון". 28 מפגינים נעצרו עד כה.
23:00 - אלפי מפגינים נגד המהפכה המשפטית חוסמים את נתיבי איילון כבר יותר משעה וחצי. המשטרה עצרה 23 בני אדם עד כה.
10 צפייה בגלריה
שוטר על סוס במהלך חסימה באיילון
שוטר על סוס במהלך חסימה באיילון
שוטר על סוס במהלך חסימה באיילון
(צילום: עופר צור)


22:45 - המפגינים נגד המהפכה המשפטית בתל אביב חוסמים את נתיבי איילון כבר יותר משעה. הם הדליקו מדורה על הכביש, גררו עמוד והניחו סלעים כדי לחסום איתם את הכביש. המשטרה עצרה 19 מפגינים עד כה.


10 צפייה בגלריה
חסימת איילון ב הפגנה נגד ההפיכה המשטרית
חסימת איילון ב הפגנה נגד ההפיכה המשטרית
חסימת איילון
(צילום: עופר צור)

21:35 - עשרות מפגינים נגד המהפכה המשפטית בתל אביב ירדו לאיילון מרחוב יגאל אלון וחוסמים לתנועה את הכביש מכל הכיוונים. זאת בזמן שמאות מוחים נוספים מנסים לאיילון מכמה נקודות על ציר יגאל אלון. מכת"זית הופעלה הישר מאיילון אל עבר המפגינים שמנסים לרדת סמוך לגשר יהודית. במקביל עימותים אלימים החלו בין המפגינים נגד המהפכה המשפטית לפעילי ימין ברחוב יגאל אלון בתל אביב.

10 צפייה בגלריה
חסימת איילון ב הפגנה נגד ההפיכה המשטרית
חסימת איילון ב הפגנה נגד ההפיכה המשטרית
חסימת איילון
(צילום: עופר צור)

21:05 - לפי הערכות שפורסמו מערוצי הטלוויזיה בהתבסס על צילומי רחפן של חברות ניתוחי קהל, בהפגנה הגדולה ברחוב קפלן בתל אביב משתתפים בין 195 ל-221 אלף בני אדם. רבבות נוספים מפגינים בשורת מוקדים ברחבי הארץ. לפי מארגני המחאה, בחיפה מפגינים יותר מ-65 אלף בני אדם.

10 צפייה בגלריה
ההפגנה נגד ההפיכה המשטרית ב תל אביב.
ההפגנה נגד ההפיכה המשטרית ב תל אביב.
ההפגנה נגד ההפיכה המשטרית בתל אביב.
(צילום: עופר צור)


20:40 - יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן אמר בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בחיפה כי "מעז יוצא מתוק, ואני בטוח שהמשבר הזה חייב להסתיים בהפרדה בין דת למדינה, בכינון חוקה ובהקמת בית משפט לחוקה". לדבריו, "לא ניתן להפוך את מדינת ישראל למונרכיה. נמשיך לשמור על הדמוקרטיה הישראלית, נמשיך לשמור על מדינת ישראל כמדינה יהודית, ציונית וליברלית".

10 צפייה בגלריה
מפגינה מניפה שלט בתל אביב
מפגינה מניפה שלט בתל אביב
מפגינה מניפה שלט בתל אביב
(צילום: עופר צור)


20:30 - ארבעה בני אדם נעצרו בהפגנה נגד המהפכה המשפטית בצומת כרכור, שבה משתתפים אלפים. המפגינים חוסמים את הכניסה והיציאה לכרכור, וגם את כביש 65 לסירוגין, ומשליכים אבוקות. המשטרה הפעילה מכת"זית נגדם.

10 צפייה בגלריה
המחאה נגד ההפיכה המשטרית ב נס ציונה
המחאה נגד ההפיכה המשטרית ב נס ציונה
המחאה בנס ציונה
(צילום: פטר קלנר)


20:15 - אלפי מוחים נגד המהפכה המשפטית הגיעו למתחם ההפגנה באור עקיבא, ובמקום נרשמו כמה עימותים ביניהם לבין כ-600 תומכים שצעקו לעברם "אנרכיסטים לכו מהעיר שלנו, עופו לעזה ואום אל פחם". הכביש במקום נחסם והמשטרה מפרידה בין הצדדים.

10 צפייה בגלריה
תומכי ההפיכה המשטרית ב אור עקיבא
תומכי ההפיכה המשטרית ב אור עקיבא
תומכי ההפיכה המשטרית באור עקיבא
(צילום: איתן גליקמן)

19:45 - אלפי בני אדם מפגינים נגד המהפכה המשפטית בנתניה. בהוד השרון מתקיימת "צעדת השפחות" במחאה נגד פעולות הממשלה.


10 צפייה בגלריה
הפגנה במסגרת המחאה נגד ההפיכה המשטרית ב תל אביב
הפגנה במסגרת המחאה נגד ההפיכה המשטרית ב תל אביב
הפגנה במסגרת המחאה נגד ההפיכה המשטרית בתל אביב
(צילום: שי סלינס)

בתוך עשרות פעילי ליכוד באור עקיבא זעקו לעבר מפגינים נגד המהפכה המשפטית "לכו הביתה, כאן רק ביבי. חכו תראו כמה ביצים תחטפו היום". הם תלו שלטים עם תמונות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, כמו גם שלטים עם הכיתובים "רק הליכוד יכול", "אנרכיסטים הביתה ולא באור עקיבא" ו"העם הוא הריבון - העם בחר רפורמה משפטית". בהמשך תצא צעדה מקיסריה לעיר, ומהמשטרה נמסר שעשרות שוטרים, כוחות סמויים ופרשים נפרסו באזור ושנחסמו רחובות בעיר.
19:00 - אלפי בני אדם מפגינים בצומת חורב בחיפה נגד המהפכה המשפטית, והם מניפים דגלי ישראל ודגלי גאווה. הם נושאים שלטים שבהם כתוב בין השאר "ישראל היא לא דיקטטורה", "מאפיה" ו"תחוקק עד מחר - אתה מזמן נבצר". בהפגנה יישאו דברים בהמשך יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, ח"כ מיכל שיר מיש עתיד, חתן פרס נובל לכימיה פרופ' אהרן צ'חנובר, הסופר אשכול נבו, סא"ל (במיל') רון שרף מ"אחים לנשק" וד"ר יעל ברדה, סוציולוגית ופעילה לשינוי חברתי.
בתוך כך אלפי בני אדם מפגינים בכיכר הבימה בתל אביב, ובהמשך הם יצעדו להפגנה המרכזית נגד המהפכה המשפטית ברחוב קפלן בעיר.
18:25 - מאות בני אדם מפגינים בצומת העוגן בכביש 4 וחוסמים את הנתיבים לכיוון צפון. עשרות מפגינים גם בצומת פרדסיה.
עשרות נשים צועדות בנס ציונה במחאה נגד המהפכה המשפטית, וצומת הקניותר בעיר נחסם לתנועה.

10 צפייה בגלריה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית ב נס ציונה
הפגנה נגד המהפכה המשפטית ב נס ציונה
הפגנה נגד ההפיכה המשטרית בנס ציונה
(צילום: לירון באור פניק)


17:55 - מפקד מחוז תל אביב של המשטרה, ניצב עמי אשד, אמר לפקודיו לקראת ההפגנה המרכזית נגד המהפכה המשפטית הערב בקפלן: "אני רוצה להצדיע לכם על העבודה שאתם עושים כל השבוע. המאמץ שאתם עושים משמעותי, בלעדיכם לא היינו יכולים להסתדר באירוע המאוד מורכב הזה. אתם עושים עבודה נפלאה". לדבריו, "אנחנו נמצאים בתקופה מאוד מורכבת. בהפגנות האלה אין אנשים שנגדנו, הם בסך הכול באים להפגין ואנחנו נדרשים לעשות את העבודה שלנו - אם זה להגן עליהם מפני פח"ע או מפני מוחים אחרים שרוצים לפגוע בהם. עלינו לייצר פעולה משטרתית שהמטרה שלה לאפשר איזונים מאוד עדינים בין הרצון להפגין לבין חופש התנועה של אחרים".
17:25 - אלפי בני אדם, בהם אנשי חיל הים ושייטת 13 לשעבר, מוחים מול ביתו של שר הביטחון יואב גלנט במושב עמיקם, אחרי שהאחרון תכנן לקרוא לעצור את חקיקת המהפכה המשפטית - וביטל את הצהרתו ביום חמישי האחרון בתום פגישתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. זה היום השלישי ברציפות שהמוחים הגיעו לביתו של גלנט, ומשם הם מתכננים להמשיך להפגנה באור עקיבא.

10 צפייה בגלריה
הפגנה ב צומת נהלל
הפגנה ב צומת נהלל
הפגנה בצומת נהלל
( צילום: צביקה גולן)

"גלנט, תתעורר. זה הזמן להסתער", אמרו המוחים, שצעדו לכיוון הבית והפגינו בגשם עם מטריות ודגלי ישראל. "הצבעת לחוק הנבצרות - הצבעת לדיקטטורה. אמרת שצריך לעצור את החקיקה - אז פעל".
17:00 - השבת ה-12 למחאות נגד תוכנית הקואליציה לקדם את המהפכה המשפטית החלה אחר הצהריים. הפגנות יתקיימו בעשרות מוקדים ברחבי הארץ, והמרכזי שבהם - בתל אביב, שם ייחסמו לתנועה רחובות רבים בסביבת רחוב קפלן - מוקד ההפגנה. גם בחיפה, שם צפויה הפגנה גדולה, ייחסמו ב-17:00 רחובות סביב מרכז חורב. בעיר רחובות יצאה לדרך אחר הצהריים צעדה של "השפחות", בדרכן לפארק המדע בעיר, שם מפגינים אלפים - שחסמו צומת במקום.
סופי בן דור, בתו של המרגל אלי כהן, תנאם שם הערב, ובשיחה עם ynet הסבירה מדוע חשוב לה לקחת חלק פעיל במחאה. "אני חלק מהעם שלי. אני סובלת ממה שקורה ובוכה כל יום כשאני רואה את מה שנתניהו וההנהגה מחליטים לעשות בצורה אגרסיבית. לכן אני רוצה להשתתף במחאה", סיפרה.
בן דור מתחה ביקורת חריפה על התנהלות הממשלה: "אני מזועזעת ממה שקורה, אני כועסת, אני רותחת ולא יכולה לעמוד מנגד. זה מחטף אגרסיבי שמכבסים אותו במילים וקוראים לו 'רפורמה'. זו מהפכה שלטונית חד-צדדית, אלימה ודורסנית". היא אמרה על אביה, שנודע כאחד מגדולי המרגלים הישראלים ותרם רבות לצה"ל: "גדלתי עם הערכים שלו, של מסירות, כנות, נתינה אין סופית ואהבת הארץ. אם אני הבת שלו, אני חייבת להשמיע את הקול שלי".
ראש הממשלה בנימין נתניהו אישר לפני כשנתיים כי בסוריה מחפשים אחר שרידי גופתו של כהן, שהוצא להורג ב-1965 בתלייה בלב דמשק. בן דור כינתה אז את הודעתו של נתניהו "ספין". על השבת שעונו של אביה על ידי המוסד אמרה כי "כשהביאו את השעון של אבא, נתניהו שלט בתזמון הפרסום לציבור, כך שזה בכלל לא פורסם כשהביאו את השעון, אלא מאוחר יותר - הוא בחר בדיוק את היום שבו פולין ביקשה ממנו הכרה בכך שהעם הפולני לא שיתף פעולה עם הנאצים".
בן דור הוסיפה כי "נתניהו החליט לשחרר את ההודעה על השעון כשהוא הבין שדעת הציבור לא שלמה בנושא פולין". על החזרת שרידיו של אביה אמרה: "זה חוב של עם ישראל כלפי אבא, ואני לא פותרת את נתניהו מלהביא את העצמות שלו".