סגור
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון
שרת החינוך יפעת שאשא ביטון (צילום: אלכס קולומויסקי)

המאבק על ציוני המיצ"ב: בג"ץ הורה לפרסם ציונים, משרד החינוך מתעלם

משרד החינוך סירב לבקשת התנועה לחופש המידע להעביר את תוצאות מבחני המיצ"ב לפי בית ספר, לדבריו: "בעקבות פרסום הנתונים בעבר, גורמי מקצוע הצביעו על פגיעה בתפקוד מערכת החינוך". כל זאת למרות שפסיקת בג"ץ מ־2012 מחייבת אותו לפרסם תוצאות מבחני הערכה ארציים

משרד החינוך סירב לבקשת התנועה לחופש המידע להעביר לידיה את תוצאות מבחני ההערכה החיצוניים בקריאה לכיתות ד' לפי בית ספר. זאת למרות פסיקה של בג"ץ מ־2012 המחייבת אותו לפרסם את תוצאות מבחני ההערכה הארציים.
ב־2012 הורה בית המשפט העליון למשרד החינוך, בעתירת התנועה לחופש המידע, לפרסם את תוצאות מבחני המיצ"ב לפי בית ספר. השופטים פסקו שלא מתקיימת עילה לחסיון המידע וכי לא הוכח שקיימת ודאות סבירה לכך שפרסום תוצאות בחינות המיצ"ב ברמה הבית ספרית יגרום לשיבוש ממשי בתפקודה התקין של הרשות הציבורית.
ב־2018 התגלו בעיות אמינות בבחינות המיצ"ב, כאשר מנהלי בתי ספר נחשדו בהטיית התוצאות באמצעות העברת תלמידים חלשים לכיתות עם הקלות. בעקבות זאת החליט המשרד לא לפרסם את התוצאות הבית ספריות של המבחן. ממשרד החינוך נמסר אז "כי קיבל את אישור המשנה ליועץ המשפטי לממשלה להשעיית פרסום הבחינות, זאת לאור שינוי הנסיבות והצורך לערוך בדיקה מקצועית של הנזקים שגורם פרסום תוצאות מבחני המיצ"ב ברמה הבית ספרית".
ב־2019 פנתה התנועה לחופש המידע לבית המשפט העליון בטענה של ביזיון בית משפט. בית המשפט קבע שעל התנועה להגיש עתירה חדשה, והתנועה העדיפה להמתין למבחן שלא נפלו בו פגמים.
בראשית השנה קיים משרד החינוך מבחני שפה ארציים בכיתות ד' שהחליפו את מבחני המיצ"ב ובאמצע יוני פרסם את התוצאות הכלליות אבל לא תוצאות לפי בית ספר. התנועה לחופש המידע העבירה בקשה לחופש מידע שעוסקת באחד מהיבטי המבחן ובין היתר התבקשו גם תוצאות בית ספריות.
משרד החינוך כתב לתנועה לחופש המידע כי "לאחר בחינת הבקשה מול גורמי מקצוע במשרד, נודיעך, כי אין באפשרותנו למסור את תוצאות המבחנים ברמה הבית ספרית היות שמסירת המידע תשבש את התפקוד התקין של המשרד ואת יכולתו לבצע את תפקידו". המשרד מסביר ש"בעקבות פרסום הנתונים בעבר, ברמה בית ספרית, גורמי מקצוע במשרד הצביעו על פגיעה של ממש בתפקוד של מערכת החינוך. כך, בין היתר, תועדה פגיעה בתהליכי הוראה ולמידה, פגיעה בתלמידים ובמורים וכן פגיעה חמורה במהימנות המבחנים".
מנכ"לית התנועה לחופש המידע עו"ד רחלי אדרי־חולתא מסרה בתגובה כי "אנחנו מתכוונים לעתור ומחפשים את הדרך הנכונה והיעילה ביותר להגשת עתירה". לדבריה, "כבר בתשובה לעתירה ב־2012 הביע המשרד חששות לגבי אותן תופעות שליליות, אך טענותיו נדחו. כעת, בחלוף כמה שנים גורמים במשרד החינוך יחד עם משרד המשפטים מבקשים להפחית מחשיבותה של הכרעה שיפוטית שנתנה בעניין עקרוני וחשוב של זכות ההורים לדעת על הישגי מערכת החינוך, והלכה למעשה מתעלמים מקביעותיו של בית המשפט העליון".
2012- בית המשפט העליון מחייב את משרד החינוך לפרסם את התוצאות הבית ספריות של מבחני המיצ"ב
2018- חשדות נגד מנהלים שהיטו את תוצאות מבחני המיצ"ב באותה שנה
2019- בעקבות החשדות, משרד החינוך מחליט באישור היועמ"ש לא לפרסם את התוצאות
2019- בג"ץ דוחה בקשת ביזיון בית משפט שהגישה התנועה לחופש המידע בטענה שיש צורך בעתירה חדשה
2022- משרד החינוך עורך בחינות הערכה חיצוניות חדשות בקריאה בכיתות ד'
2022- משרד החינוך מסרב לבקשה לפרסם את התוצאות הבית ספריות של הבחינות