סגור
חיילים צה"ל מילואים ב גבול עזה 9.1.24 מלחמת עזה
חיילים בגבול עזה (צילום: Menahem Kahana / AFP)

תקציב 2024
לאן נעלמו 4 מיליארד שקל שסמוטריץ' הבטיח למילואימניקים?

למרות הצהרות שר האוצר כי תקציב תוכנית המילואים יעמוד על כ-9 מיליארד שקל, נראה שבאוצר מייעדים לכך 3.5 מיליארד שקל בלבד, לצד 1.5 מיליארד שכבר אושרו. לא ברור מהיכן יגיע המימון ל-4 מיליארד שקל נוספים, והאם המשמעות היא שתוכנית המילואים תצומצם

בשונה מהצהרות הממשלה על כך שתקציב תוכנית המילואים יעמוד על כ-9 מיליארד שקל, כעת נראה שבאוצר מייעדים 3.5 מיליארד שקל בלבד, זאת לצד 1.5 מיליארד שכבר אושרו. לא ברור מהיכן יגיע המימון ל-4 מיליארד שקל נוספים, והאם המשמעות היא שתוכנית המילואים תצומצם.
לפני כשבועיים הכריזו שרי האוצר והביטחון במסיבת עיתונאים על התוכנית שכוללת מענקים כספיים, סיוע לעצמאיים, סבסוד לימודים באונ' ועוד, זאת בטרם נקבע מהו המקור התקציבי. במסיבת העיתונאים הדגיש סמוטריץ' שהמשרד פעל לזהות את צרכי חיילי המילואים ועל בסיס זה קבע את תקציב התוכנית: "אני רוצה שתבינו, כאן עבדנו הפוך לחלוטין, בדרך כלל, כל סעיף מסתכלים כמה עולה ובוחנים, פה עבדנו הפוך, ישבנו ופשוט מיפינו את הצרכים, וכל מה שצריך יהיה, יהא אשר יהא תג המחיר, זה סדר העדיפויות הראשון, זה הציר, זה הבריח שסביבו ייבנה כל תקציב המדינה, זה החץ, היתד שתקענו בבסיס של תקציב המדינה, עולה כמה שעולה, עם כל היתר נסתדר".
בתחילת השבוע האחרון הוחלט כי התוכנית תבוצע בפעימות: נמצאו מקורות תקציביים מתקציב 2023 בסך של 1.5 מיליארד שקל, שנועדו לשלם למילואימניקים את כלל המענקים הכספיים עבור נובמבר ודצמבר. הממשלה אמורה לאשר 7.5 מיליארד נוספים במסגרת תקציב 2024 – חלק הארי שלהם מיועד למענקים כספיים לחיילי המילואים עבור חודשי השירות הצפויים ב-2024, וכ-2 מיליארד מתוכם לשיפוי מעסיקים על הוצאות סוציאליות כגון הפרשות לפנסיה שהם ממשיכים לשלם לחיילי המילואים. כאמור בטיוטת הצעדים התקציביים ל-2024, הממשלה ייעדה תקציב בסך 3.5 מיליארד שקל בלבד.
במשרד האוצר מסרו בתגובה כי "זו רק טיוטה ולא נתייחס לכך בשלב זה".