סגור
חיילי מילואים ב עוטף עזה מלחמת עזה 14.12.23
חיילי מילואים בעוטף עזה בחרבות ברזל. לוחמים הורים יקבלו 3,900 שקל לחודש (צילום: Alexi J. Rosenfeld/Getty Images)

תוכנית הסיוע לאנשי המילואים: הממשלה אישרה את הפעימה הראשונה - 1.5 מיליארד שקל

הסיוע הוא לחודשים נובמבר ודצמבר, מתוך סכום כולל בהיקף של 9 מיליארד שקל. שר האוצר נמנע מלציין מהו המקור התקציבי למהלך; בין היתר, לוחם יקבל 1,400 שקל וכ-3,900 אם הוא הורה, וייכלל מתווה פיצויים לעסקים על ירידה בהכנסות

הערפל סביב תוכנית המילואים של סמוטריץ' מתפזר באופן חלקי: הממשלה אישרה היום (א') מיליארד וחצי שקל מתוך תשעה מיליארד שהובטחו.
הסעיף המרכזי בתוכנית הוא תשלום מענקים כספיים לחודשים נובמבר ודצמבר, וההערכה היא שהתשלום יתבצע תוך ימים ספורים.
לפני כשבוע וחצי הכריזו שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר הביטחון יואב גלנט במסיבת עיתונאים על תוכנית בהיקף של כתשעה מיליארד שקל, הכוללת מענקים כספיים, סיוע לבעלי עסקים ולסטודנטים, שיפוי מעסיקים על הוצאות סוציאליות, שוברים לחופשות ועוד. מכיוון שהתוכנית הוצגה לפני שנמצא מקור תקציבי לממנה, מאז פרסומה לא היה ברור כיצד ומתי תיושם.
הפיתרון של סמוטריץ' הוא חלוקת התוכנית לשלוש פעימות: החלק הראשון, כאמור בהיקף של כמיליארד וחצי שקל, יאושר היום בהחלטת ממשלה ושאר הפעימות יאושרו במסגרת תיקון תקציב המדינה לשנת 2024, בעוד כחודש. בהודעה לתקשורת, שר האוצר נמנע מלציין מהו המקור התקציבי למימון הפעימה הראשונה.
העיקרון המנחה בפעימה זו הוא לשלם את כל המענקים שכבר היו אמורים להיות משולמים לפי התuכנית, כלומר מענקים עבור נובמבר ודצמבר, בסכום של 1,400 שקל ללוחם ו-800 שקל לשאר חיילי המילואים, וכן מענקים חודשיים לחיילי מילואים שהינם הורים בסכום של 2,500 שקל ללוחמים ו-1,500 לשאר. כלומר, כל חייל לוחם שהינו גם הורה יקבל כ-3,900 שקל לחודש.
בנוסף, הפעימה תכלול השקת מסלול אדום למשרתי מילואים עצמאים שיאפשר לקבל פיצוי על ירידה בהכנסות, בדומה למסלול הקיים לעסקים בדרום ובצפון. כמו כן, תאושר הארכת תוקף התגמול המינימלי בסך 300 שקל ליום מילואים עד סוף 2024, וישולם מענק חד-פעמי בסך 2,000 שקל למשרתי מילואים שהינם הורים לילדים עם צרכים מיוחדים ואשר שירתו מעל 45 יום.
לעומת זאת, יישום כל שאר מרכיבי התוכנית, שאמורים לתגמל את הלוחמים עבור חודש ינואר והלאה, ימתינו לאישור התקציב בפברואר, אלו כוללים, מלבד המענקים החודשיים שכבר צוינו, מענקי כלכלת בית בסך 2,500 שקל ללוחמים ששירתו מעל 45 יום, סבסוד שכר לימוד (גם עבור השנה הנוכחית), שוברים בסך אלפי שקלים לחופשות משפחתיות ועוד.
סעיף נוסף שלא יאושר במסגרת הפעימה הראשונה הוא שיפוי מעסיקים על הוצאות סוציאליות של עובדים במילואים: מדובר באחד הסעיפים היקרים בתכנית, שעלותו מוערכת בכ-2 מיליארד שקל. בוועדת הכספים ערכו כבר מספר דיונים סוערים בנושא, וח"כ אייכלר אף החל לקדם הצעת חוק. לפי המצב כיום, מעסיקים מקבלים מביטוח לאומי פיצוי על שכר הברוטו שהם משלמים לחיילים במילואים, אך הם לא מקבלים פיצוי על ההפרשות לפנסיה והוצאות סוציאליות נוספות, שעשויות לעמוד על אלפי שקלים לעובד.
הסעיף היחיד שאינו תלוי באישור התכנית הוא קרן הלוואות לעצמאיים בערבות המדינה, שתממן את הריבית בשנה הראשונה, בהיקף של כמיליארד שקל. לקרן זו כבר נמצא מקור תקציבי, והיא צפויה להתחיל לפעול גם כן בשבוע-שבועיים הקרובים.