סגור
תחנת רכבת ב בנימינה
תחנת רכבת. ספין של רגב (צילום: אלעד גרשגורן)

לכבוד יום ירושלים: שרת התחבורה מיחזרה את ספין הרכבת לכותל

הסיכויים הנמוכים ביותר להיתכנות המהלך לא הפריעו למירי רגב להודיע כי הנחתה "לבחון הקמת תחנת רכבת בסמוך לכותל"

שרת התחבורה מירי רגב הודיעה היום כי היא "הנחתה לבחון הקמת תחנת רכבת בסמוך לכותל" וזאת בנוסף לשתי התחנות התת קרקעיות הנוספות שמתוכננות לקום בירושלים במסגרת הארכת מסילת הרכבת הכבדה שמסתיימת היום בתחת יצחק נבון בכניסה לעיר.
מדובר בהבטחה ממוחזרת וכנראה בלתי ישימה, ואף בעבר תוכנן שהתחנה שתוקם בסמוך לכותל תיקרא על שם נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ. התוכנית לקידום רכבת לכותל המערבי קודמה בעבר על ידי שרי התחבורה ישראל כץ ובצלאל סמוטריץ' אך נזנחה לטובת התוכנית שתוביל להקמת תחנת ירושלים מרכז בסמוך לכיכר הדוידקה ותחנת החאן הסמוכה לעמק רפאים ולדרך חברון.
רק השבוע פרסם משרד התחבורה את התכנון "האמיתי" לתחנות הרכבת בירושלים ולא הזכיר את הכותל המערבי. תכנון נוסף שנשקל הוא הארכת התוואי מהחאן עד לאיזור תחנת מלחה ההיסטורית.
ההיתכנות בהקמת רכבת לכותל היא נמוכה מאוד, ולא סתם משרד התחבורה זנח את התוכנית הזו למרות ששני שרים כבר ניסו לקדמה. הקמה של מנהרה תת קרקעית שתגיע עד לכותל בעייתית גם מבחינה גאולוגית, גם מבחינה ארכיאולוגית וגם מבחינה גאופוליטית. מבחינה גאולוגית, החשש הוא שהקמת מסילת הרכבת התת קרקעית תוביל לשיבוש משטר המים של נקבת השילוח באופן שעלול להפסיק את זרימת המים שם. מבחינה ארכיאולוגית, חפירה בתוואי העיר העתיקה בירושלים צפויה להיתקל באינספור אתרים רגישים שבעייתי עד בלתי אפשר לחפור דרכם.
מעבר לכך, עבודות תשתית מהסוג הזה צפויות להיתקל בהתנגדות בינלאומית נחרצת ובעבר ממשלת ירדן טענה כי התוכנית מהווה "הפרה בוטה של החוק הבינלאומי". מלבד האמור, הקמה של תחנת רכבת לכותל משמעה פיצול תוואי המסילה מתחנת מרכז בהעיר באופן שעלול להפוך את תפעול הרכבת למסורבל לעומת האלטרנטיבה של תוואי אחד.
מבחינה תחבורתית, אנשי המקצוע במשרד התחבורה סבורים כי התוכניות הנוכחיות שכוללות הקמה של תחנת רכבת במרכז העיר ובחאן יעניקו כיסוי תחבורתי מיטבי לעיר. למשרד התחבורה ולמדינה יש תוכניות אחרות שיאפשרו הקמה של תשתית נסיעת המונים לכותל ובין השאר מדובר על הרכבל לכותל שגם הוא ספג ביקורת מצד ארגוני סביבה וארכיאולוגיה, והתוואי הזהוב של הרכבת הקלה.