סגור
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' 5.2.24
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: שלו שלום)

החשבון של סמוטריץ': קיצוץ רוחבי של 5% שווה יותר מקיצוץ של 15% לערבים

בדיון על תקציב המדינה בוועדת הכספים היום, חברי הכנסת מהימין הסבירו לח"כים הערבים שהם לא חלק מהיחד: "אתם האויב". בנוסף, חברי הכנסת האחרים לא התייחסו לקיצוצים בחברה הערבית כלל

הדברים הבוטים ביותר לכאורה שנאמרו בדיון על תקציב המדינה בוועדת הכספים של הכנסת היום, נאמרו לח"כים הערבים ע"י ח"כ צבי סוכות מעוצמה יהודית: "ביחד זה לא אתכם, אל תתבלבלו. זה לנצח אתכם. אתם האויב", אבל האמת היא שאת אותו המסר קיבלו חברי הכנסת הערבים גם משאר חברי הועדה שלא התייחסו לקיצוץ בתקציבי החברה הערבית. הם קיבלו אותו מסר גם משר האוצר בצלאל סמוטריץ' שהעניק לנוכחים שיעור בחשבונאות יצירתית והסביר למה 15% קיצוץ לערבים זה פחות מ-5% קיצוץ רוחבי בתקציב המדינה.
יו"ר ועדת הכספים של הכנסת ח"כ משה גפני אמנם הודיע שיקיים דיון מיוחד בקיצוצים לחברה הערבית' אבל מה שהיה מיוחד היום בדיון הכללי על התקציב היה נוכחות שר האוצר. סמוטריץ' אמר דברים שהבהירו כמה הציבור הערבי הוא לא חלק מתמונת עולמו, למשל: "אף אחד לא מרגיש שחרב עליו עולמו. אף אחד לא מרגיש ששחטנו את הפרה הקדושה שלו. השתדלתי שהתקציב יהיה מאוזן...לא הלכנו למקומות קלים. לא פגענו בשכבות אוכלוסייה יותר מאחרות... אני משתדל להימנע מדריכה על מוקשים שיפוצצו את כולנו.... אני קשוב".


ח"כ אחמד טיבי מחדש-תעל בהחלט מרגיש שחרב עליו עולמו ופגעו בשכבות האוכלוסייה שלו הרבה יותר מאחרות. "מדובר בהחלטה נוראה שפוגעת הכי הרבה בחברה הערבית. 88% מהקיצוץ בתקציבי תוכניות הממשלה הוא בתוכניות החברה הערבית". ח"כ אימאן ח'טיב-יאסין מסיעת רע"מ אמרה שיש שלטים ברחובות 'יחד ננצח', אבל זה רק ברחובות. לא בחדר הזה". אז הסביר לה סוכות שהיא בכלל האויב. ח"כ עאידה תומא סלימאן מחד"ש-תע"ל הודתה לסמוטריץ' על השקיפות בסדרי העדיפויות, לדבריה "לקצץ למשרדי הממשל 5% ולערבים 15% זו אמירה פוליטית שאומרת שאנחנו לא ביחד".
אם היתה תקווה שלקראת הדיון בוועדת הכספים סמוטריץ' יתגמש - הוא הציע במקום זה להטוטנות אריתמטית. קיצוץ של 5% במשרדי הממשלה זה הרבה יותר מקיצוץ של 15% בתקציבים הגמישים", טען שר האוצר. זאת, לדבריו בגלל שחלק גדול מתקציבי הממשלה מיועדים לשכר ולמימוש התחייבויות ולכן ה-5% מתחלקים על חלק יותר קטן מהתקציב. מה שסמוטריץ' שכח להסביר זה למה הערבים צריכים לקבל תקציבים גמישים ואין להם חלק שווה בתקציבים הקשים ולמה הוא מקצץ באכזריות את תקציב סגירת הפערים הנובע מקיפוחם.
ועדה בראשות יו"ר פורום קהלת לכלכלה ד"ר מיכאל שראל קבעה שיש לתקן את נוסחת מענקי האיזון שמפלה את הרשויות המקומיות הערביות. עד שזה יקרה זרקו לערבים עצם של 200 מיליון שקל לשנה. סמוטריץ' הבהיר בישיבה שהוא רואה בסכום "כספים קואליציוניים" - לא הכספים לגרעינים התורניים, לא הכספים למאחזים הלא חוקיים, לישיבות או לתוספות שכר למורים. ה-200 מיליון שמאפשרים לרשויות הערביות לפנות אשפה ולא לפשוט רגל אלה כספים קואליציוניים.
חוות דעת של שורת גורמי ביטחון מזהירות שהקיצוצים בתקציבי הערבים מסכנים את השקט והיציבות בעורף הישראלי. די ברור ששר האוצר עיוור ומשיחי מכדי לגלות מינימום אחריות - שלא לדבר על צדק חלוקתי. זה מעביר את הכדור לראש שהממשלה. אם הוא לא יתערב, ותפתח חזית פנימית בגלל שהאזרחים הערבים יפנימו את המסר שהם באמת האויב של הממשלה, האחריות תהיה כולה שלו.