סגור
יאיר לפיד עד עדות משפט נתניהו תיק 1000 חוק מילצ'ן היה שר האוצר תחת נתניהו בית משפט מחוזי ירושלים
יאיר לפיד היום בבית משפט מחוזי ירושלים (צילום: עמית שאבי)

פרשנות
עדותו של לפיד מחמירה את הפרת האמונים של נתניהו

עדותו של לפיד בתיק 1000 היא הכנה לעדות של ארנון מילצ'ן. האחרונה "נועלת" את נתניהו בדרך ללא מוצא. הבחירה של נתניהו – אם מילצ'ן הוא חבר או לא – היא גם הבחירה לאיזה בור של הפרת אמונים הוא ייפול: לבור המתנות האסורות לאיש ציבור או לבור ניגוד העניינים שבעצם ההתערבות הפסולה לטובתו

שלא בטובתו הפך יאיר לפיד לכלי משחק בידי התביעה וההגנה בתיק 1000. לפיד הוא הפרומו למילצ׳ן. התביעה זימנה אותו על מנת שיאשר כי נתניהו ביקש ממנו לבדוק ולקדם את הארכת תקנות הפטור ממס לתושבים חוזרים. נתניהו חשב שזה טוב, לפיד חשב שלא.
בטוח שטוב, השאלה למי? לנתניהו, למילצ׳ן, לעם ישראל? הפרת האמונים שמיוחסת לנתניהו בתיק הזה נוגעת לקבלת המתנות ממילצ׳ן. חסד גדול עשה היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט שחילץ את השניים האלה מאישום שוחד בתיק הזה. אולי בגלל שהעדיף את מילצ׳ן כעד מוצק בהפרת אמונים מאשר נאשם ש״יחבל״ באישום השוחד. מילצ׳ן נתן מתנות אבל המניע לא היה בהכרח אהבת חינם לבני הזוג נתניהו. בפרשה הזו נחשפו כמה מהציפיות של המיליארדר לתמורה, לסיוע מנתניהו. למשל, בחידוש הויזה האמריקאית, או במיזם עם המיליארדר ההודי טאטא, וגם בהארכת תקנות הפטור, ובכינויין העממי ״חוק מילצ׳ן״. לפיד הוא חוליית הקשר לחוק ולמילצ׳ן״.
מנדלבליט, בניגוד להמלצת בכירי הפרקליטות הסתפק כאן בסעיף הפרת האמונים וספג על כך ביקורת. לא בטוח שזיקת השוחד שנחשפה כאן חלשה יותר מזו שנחשפה בתיק 4000, תיק בזק-יס-וואלה. עדות לפיד סייעה לפיכך להגביה את הפרת האמונים במקרה הזה לדרגה גבוהה שמגרדת מלמטה את רף עבירת השוחד. לפיד תרם הערה מחזקת כשהעיד כי ראש הממשלה לא נוהג בדרך כלל להתעניין בתקנות מס. מצד שני, הוא גם סייע לנתניהו כשאמר שלהתרשמותו פניית נתניהו נועדה ״לסמן וי״, כלומר הוא לא באמת ביקש לקדם את האינטרס של מילצ׳ן אלא לצאת ידי חובתו בהתעניינות בשיחת מסדרון.
מצד שני, הסניגור עמית חדד לא החמיץ הזדמנות כדי להציג את לפיד כנהנתן (סיגרים זה לא רק ביבי), כעוד רקדן מרכזי בטנגו של ההון עם השלטון, וכמובן, כמוטב שנהנה מאכיפה בררנית של האכיפה הפלילית. את נתניהו חוקרים ומאשימים ועל לפיד חומלים. כמובן שאין שחר להשוואה. לא כל מי שמעשן סיגרים גם מקבל אותם כמתנה, לא כל מי שמקבל מתנות, מקבל אותם כאיש ציבור. ההבדלים האלה מהותיים, אבל במכונת הרעל – שלפיד זיהה בשאלות הסניגור – כולם מותכים ומומרים לדימוי שרצוי לנתניהו.
כאמור, לפיד הוא ההכנה למילצ׳ן שנועל את נתניהו בדרך דו סטרית ללא מוצא. אם מילצ׳ן הוא חבר טוב של נתניהו – מותר לו לקבל ממנו מתנות אבל אסור לו להתערב לטובתו. ומצד שני, אם הוא לא חבר טוב – אסור לו לקבל ממנו מתנות, אבל מותר להתערב לטובתו (כמובן כשההתערבות תואמת לטובת המדינה). לכן הבחירה של נתניהו – חבר או לא – היא גם הבחירה לאיזה בור של הפרת אמונים ייפול – בור המתנות האסורות לאיש ציבור או בור ניגוד העניינים שבעצם ההתערבות הפסולה לטובתו. לפיד בעדותו מתקף את עצם ההתערבות הפסולה.