סגור
מלחמת עזה קיבוץ בארי 21.10.23
הרס בקיבוץ בארי (צילום: דנה קופל)

פרסום ראשון
עקב שיקולים פוליטיים: המנהלת לשיקום העוטף תקבל השנה רק חצי מהסכום שהובטח

למנהלת תקומה הובטחו מיליארד שקלים, ואולם בפועל היא קיבלה רק כמחצית מהסכום, והיתרה תועבר אליה ב-2024; המשמעות: חלק מהספקים של המנהלת שהשלימו את עבודתם ייאלצו להמתין לתשלום לפחות חודשיים

מנהלת תקומה תקבל השנה רק 52% מהסכום הראשוני שהובטח לה ומיועד לשיקום יישובי עוטף עזה וסיוע לניצולי הטבח. עם הקמת המנהלת ב-22 באוקטובר החליטה הממשלה כי התקציב הראשוני שלה יהיה מיליארד שקל, ובאותו מועד היא קיבלה 100 מיליון שקל. את 900 מיליון השקלים הנוספים היא הייתה אמורה לקבל ביום חמישי האחרון, 9 בנובמבר.
ואולם הכסף לא הגיע באותו היום, ולפי החלטה שהגיעה לידי "כלכליסט" ואותה אמורה הממשלה לאשר היום (ראשון), המנהלת תקבל עתה רק 470 מיליון שקל, ואת 430 מיליון השקלים הנוספים היא תקבל ב-2024.
סמוטריץ' בחר לעכב כמחצית מהתשלום משום שאינו רוצה לפתוח עתה את ההסכמים הקואליציוניים, דבר שייצור מחלוקות עם שותפיו הפוליטיים. בכך, שר האוצר שוב מעדיף שיקולים פוליטיים צרים על פני סיוע מהיר ויעיל לאנשים שמתמודדים עם טראומה בגלל מחדלי הממשלה.
לפי ההחלטה, מנהלת תקומה תקבל הרשאה להתחייב בסכום של 900 מיליון שקל, אך כאמור רק כמחצית מהסכום הזה יועבר אליה עתה. כלומר היא תוכל לחתום על חוזים, אך לא לשלם יותר מ-470 מיליון שקל. המשמעות היא שספקים שעובדים עם המנהלת והשלימו את עבודתם לא יוכלו לקבל את התשלום, ויצטרכו להמתין לפחות חודשיים.
דווקא בעת הזו שבה עסקים ברחבי הארץ, ובעיקר בדרום, סובלים מירידה חדה בהכנסות, שר האוצר בוחר באסטרטגיה של דחיית תשלומים במקום להזרים כסף ולדרבן את הפעילות הכלכלית באזור שספג פגיעה אנושה בעקבות המלחמה.
הממשלה ידעה מראש כי התקציב שניתן למנהלת הוא ראשוני, נועד להניע את פעילותה ולספק מענה לצרכים דחופים של התושבים והרשויות המקומיות בעוטף עזה. ואולם כבר עתה ברור שההוצאות של מנהלת תקומה יהיו גבוהות מ-10 מיליארד שקל. אנשי המנהלת שוקדים כעת על תוכנית עבודה ודרישות תקציביות שיוגשו לממשלה בתוך כמה שבועות.
מנהלת תקומה מרכזת את פעילות הממשלה לשיקום ופיתוח עוטף עזה בכל תחומי החיים. בין היתר היא פועלת בתחומי הרווחה, בריאות, תרבות וחינוך; חידוש התשתיות והמבנים שנהרסו; ושיקום העסקים בכלל והחקלאות בפרט.
כבר עתה עולים בשטח צרכים רבים שעלותם נאמדת בעשרות מיליוני שקלים ומעלה. למשל, החקלאות מתקשה להתרומם בגלל הקרבה לאזורי הלחימה ומשום שאין עובדים; יבולים רבים נהרסו ולא נזרעו יבולים לעונה הבאה; תושבים שחוו טראומות ויזדקקו לליווי נפשי, מאות פצועים ובהם עשרות נכים שיזדקקו לשיקום; עסקים קטנים שנפגעו, מפעלים שהפסיקו לייצר. יש גם קשיים לוגיסטיים שנובעים מהעובדה שתושבים של מועצות מקומיות פזורים בכמה אתרים ברחבי הארץ.
לפי הצעת ההחלטה, המקור התקציבי למימון 900 מיליון השקלים הוא מתוך סכומים שהאוצר אמור להקצות למשרדי הממשלה ב-2024 על פי ההסכמים הקואליציוניים אך גם מתוך מקורות אחרים שאינם ידועים. "סכומים שהוקצו במסגרת החלטות ממשלה נוספות שהתקבלו ביחס לשנת 2024" נכתב בהצעה.