סגור
ח"כ יעקב אשר יהדות התורה
ח"כ יעקב אשר. להקל על הפירעון המוקדם של המשכנתא (צילום: ירון ברנר)

מבול של הצעות החוק שבבנק ישראל לא ממש יאהבו

יו"ר ועדת הפנים, ח"כ יעקב אשר, מציע להגביל את הקנס שמטילים הבנקים על נוטלי המשכנתאות בעת פירעון מוקדם; ח"כים אחרים קוראים לחייב את הבנקים ליידע לקוחות בעלי יתרה משמעותית בחשבונם בדבר חלופות השקעה אפשריות; בנק ישראל מתנגד להצעות חוק שנועדו להתערב ביחסי הבנקים ולקוחותיהם ועל כן סיכוייהן להתקבל בלא הסכמה קלושים

יו"ר ועדת הפנים ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) הניח היום (ב') על שולחן הכנסת הצעת חוק המגבילה את הקנס שמטילים הבנקים על נוטלי המשכנתאות בבואם לבצע פירעון מוקדם של ההלוואות. כידוע, בעת פירעון מוקדם של משכנתא נדרשים הלווים לשלם את העמלה במקרה שמדובר במסלול עם ריבית קבועה.
אשר מציע לחייב את הבנקים להעניק ללקוח בתנאי ההלוואה, מועד אחד לפחות לפירעון מוקדם של ההלוואה בתשלום עמלה תפעולית בלבד. "תיקון זה מוצע במטרה לאפשר לציבור הלווים פתרון מובנה למצב שכיח, בו הלווה נאלץ ליטול משכנתא לשנים ארוכות על מנת שסכום ההחזר החודשי יהיה נמוך באופן שעומד בקריטריונים של בנק ישראל, אולם בפועל קיים צפי סביר מראש מצד התאגידים הבנקאיים, כי הלווה יוכל לפרוע את המשכנתא במועד מוקדם יותר".
אשר מציע כי במקרה של פירעון מוקדם לפני מועד הפירעון הנוסף, עמלת היוון התשלומים תחושב לפי מועד זה ולא לפי מועד הפירעון האחרון של ההלוואה.
כמו כן, אשר מציע כי הבנקים לא יגבו עמלת פירעון מוקדם במקרה בו הלווה מבקש לבצע "מחזור משכנתא" – קרי החלפת הלוואה אחת באחרת – אצל אותו תאגיד בנקאי. לדבריו, מחזור משכנתא מבוצע פעמים רבות כדי לשנות את אופן הפריסה של ההלוואה (ובהתאם את גובה ההחזר החודשי) או כדי להתאים את הסדר המשכנתא לשינויים בתא המשפחתי (לדוגמה במקרה של גירושין). במקרים כגון אלו אין הצדקה כלכלית לגביית עמלת פירעון מוקדם ככל שהריבית אינה שונה או אפילו לעתים גבוהה יותר.
בנוסף , מוצע לחייב את נגיד בנק ישראל לדווח באופן שנתי לוועדת הכלכלה של הכנסת על סך עמלות הפירעון המוקדם שנגבו ועל סך הפרשי ההיוון השליליים שלא קוזזו על ידי תאגידים בנקאיים בשנה שחלפה, זאת במטרה להגביר את השקיפות בנוגע לתחרותיות בשוק הבנקאות וכן לקדם בחינה עתית של המודל הקיים.
בהצעת חוק אחרת, שהונחה היום על שולחן הכנסת, מציעים הח"כים ארז מלול ויונתן משריקי (ש"ס) לחייב את הבנקים להודיע לציבור לקוחותיהם אודות סכומי יתרה בחשבון עו"ש ובדבר חלופות השקעה המוצעות על ידי תאגידים בנקאיים ללקוחותיהם.
ח"כ ינון אזולאי (ש"ס) מציע בהצעת חוק לחייב הבנקים ליידע את לקוחותיו שהינם בעלי יתרת זכות פנויה בחשבון העו"ש, העולה על 10,000 שקל, או על כל סכום משמעותי אחר שיקבע המפקח על הבנקים, ולספק ללקוחות אלה מידע מלא על אודות מוצרי ההשקעה הבנקאיים שהוא מציע ותנאיהם.
הכנסת תצא לפגרת הקיץ בסוף החודש ולכן קידומן של הצעות הללו יידחה לכנס החורף. בנק ישראל מתנגד להצעות חוק של הח"כים שנועדו להתערב ביחסים בין הבנקים ללקוחותיהם ועל כן סיכוייהן להתקבל בלא הסכמה קלושים. בכל זאת, עצם הגשתן מהווה איום לבנקים לפיו אם לא יבואו לקראת הלקוחות הם עלולים "לחטוף" את הצעות החוק הללו.