סגור

הכנסת אישרה: אחרי שלוש שנים, לישראל יש תקציב גם ל-2022

התקציב הדו-שנתי ל-2021 ול-2022 אושר הלילה במלואו. הובטח המשך קיומה של הממשלה ליותר משנה קדימה. בנט: "החזרנו את ישראל למסלול". שר החוץ לפיד: "קיימנו את ההבטחה". שר האוצר ליברמן: "בלי דרמה זה לא תקציב". בליכוד מודים: "אין יכולת אקטיבית להפיל את הממשלה"

תקציב המדינה לשנת 2022 אושר הלילה (בין ה' לו') ברוב של 59 חברי כנסת מול 56 חברי כנסת מהאופוזיציה שהתנגדו. זאת לאחר שאתמול אושרו חוק ההסדרים והתקציב ל-2021. בהמשך חל עיכוב באישור התקציב במלואו לאחר שאחד הסעיפים נפל בגלל טעות בהצבעה של חברת כנסת מהקואליציה, והיה צורך לשוב ולדון בו מחדש בוועדת הכספים.
העברת התקציב מבטיחה את המשך הקיומה של הממשלה הנוכחית ליותר משנה קדימה. ראש ההממשלה נפתלי בנט בירך ואמר כי "החזרנו את ישראל למסלול". מאידך בליכוד הודו ואמרו כי "אין יכולת אפקטיבית להפיל את הממשלה".
4 צפייה בגלריה
כנסת אישור תקציב נפתלי בנט יאיר לפיד אביגדור ליברמן מרב מיכאלי בני גנץ
כנסת אישור תקציב נפתלי בנט יאיר לפיד אביגדור ליברמן מרב מיכאלי בני גנץ
חברי הממשלה חוגגים
(צילום: צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
4 צפייה בגלריה
ראש הממשלה נפתלי בנט כנסת אישור תקציב המדינה
ראש הממשלה נפתלי בנט כנסת אישור תקציב המדינה
ראש הממשלה נפתלי בנט במליאת הכנסת
(צילום: EPA)
האישור מגיע לאחר דיון מרתוני שהחל ביום שלישי בבוקר והצבעות שהחלו למחרת. ישיבת המליאה התחדשה אחרי דיוני ועדות הכספים והכנסת לקראת השעה 02:10, זאת לאחר שהיה צורך לאשר בוועדה חוק לתקצוב מבני חינוך שנפל במליאה לאחר תיקו 59:59 בין הקואליציה והאופוזיציה. הסעיף נפל לאחר שחברת הכנסת אמילי מואטי מהעבודה טעתה והצביעה נגד. היא הסבירה: "טעות שלי, ישנתי שעתיים. סליחה, ממשיכים". ועדת הכספים התכנסה, דנה מחדש בתקציב, איפשרה לח"כים להגיש הסתייגויות וסיימה את אישור תקציב החינוך מחדש בחצות.
הישיבה במליאה נפתחה במחאה מצד חברי האופוזיציה מהרשימה המשותפת ומהליכוד על העובדה שהדיון נמשך אל תוך יום שישי. ח"כ יריב לוין, מרכז האופוזיציה, הודיע שהאופוזיציה לא תשתמש בהצבעות שמיות בשל כניסת השבת בשעה מוקדמת ומתוך רצון להתחשב בחברי הכנסת המוסלמים. "אין תקדים שמליאת הכנסת מתכנסת ביום המנוחה השבועי", מחה ח"כ אוסמה סעדי מהרשימה המשותפת בפני ח"כ איתן גינזבורג שניהל את ישיבת המליאה. ח"כ דודי אמסלם מהליכוד תקף את גינזבורג וכינה אותו שוב ושוב "בריון", "אפס", "שחצן" ו"מתנשא".

לקראת השעה 03:00 החלה ההצבעה על חוק התקציב. לאחר שהחלה ההצבעה השמית נטשו חברי הכנסת מהאופוזיציה את האולם. יו"ר הכנסת מיקי לוי (יש עתיד) מתח ביקורת על הנטישה: "צר לי שהצד של האופוזיציה לא כיבד את המעמד הזה". מנגד, חברי הקואליציה ניצלו את ההצבעה השמית, שלפו את הטלפונים הניידים שלהם והצטלמו יחד.
4 צפייה בגלריה
כנסת אישור תקציב נפתלי בנט יאיר לפיד אביגדור ליברמן מרב מיכאלי בני גנץ
כנסת אישור תקציב נפתלי בנט יאיר לפיד אביגדור ליברמן מרב מיכאלי בני גנץ
חגיגה בשולחן הממשלה בכנסת עם אישור התקציב
(צילום: צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
4 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו מליאת הכנסת
בנימין נתניהו מליאת הכנסת
בנימין נתניהו במליאת הכנסת
(צילום: עמית שאבי)

ליברמן: תקציב בלי דרמה זה לא תקציב

ראש הממשלה בנט בירך על אישור התקציב ואמר כי "הלילה הזה - החזרנו את ישראל למסלול. סוף סוף תקציב". גם שר האוצר אביגדור ליברמן בירך מעל בימת המליאה - והודה בהומור גם לח"כ אמילי מואטי, שכאמור - בעקבות ההצבעה השגויה שלה עם האופוזיציה על סעיף החינוך שנפל נמשכו הדיונים אל תוך הלילה. "אצל היהודים נהוג לברך על המוגמר ולכן עד עכשיו לא בירכתי", אמר. "אישרנו תקציב שמביא יציבות למערכת הפוליטית ובהירות לכלכלת ישראל. אני רוצה להודות לאמילי מואטי, כי תקציב בלי דרמה זה לא תקציב".


שר החוץ יאיר לפיד כתב בחשבון הטוויטר שלו כי "לקחנו אחריות. קיימנו את ההבטחה".


גם שר הביטחון בני גנץ בירך על אישור התקציב, ואמר כי מדובר גם בניצחון אישי עבורו, זכר לממשלה הקודמת עם בנימין נתניהו. "מי שפעל ממניעים אישיים והסב נזק רב למדינה ולאזרחיה יושב באופוזיציה, ומי שדואג לאזרחי ישראל נמצא בקואליציה", הוא הוסיף. "יש מנהיגים בירושלים שידעו להתאחד ולשים בצד את חילוקי הדעות".
שרת התחבורה מרב מיכאלי צייצה: "‏שלושה ימים, שתי שנות תקציב וממשלה אחת שפשוט שיחקה אותה בענק. גם עוד עשרות ציוצים לא יצליחו לתאר את תחושת הסיפוק והאחריות שבלהעביר סופסוף תקציב לישראל".


מנגד אמרו בסיעת ש"ס כי "על חודו של קול, 'הצליחה' קואליציית השבעים והמנותקים להעביר תקציב שכולו פגיעה מכוונת בקשישים, במוחלשים, בתושבי הפריפריה ובמשפחות ברוכות ילדים. ממשלה שהעומד בראשה לא עובר את אחוז החסימה פועלת נגד העם ומחוללת חורבן בערבות ההדדית ובאופי היהודי של מדינת ישראל".
מדיוני המליאה הליליים נעדרו מהמשכן לפי אתר הכנסת ארבעה ח"כים, כולם מהאופוזיציה: סמי אבו-שחאדה ואחמד טיבי מהרשימה המשותפת, מאי גולן מהליכוד ומשה ארבל מש"ס, שבהמשך חזר אל המשכן.

שביעות רצון באוצר: "רפורמות חשובות ביותר"

תקציב המדינה לשנת 2021 עומד על 432.3 מיליארד שקלים, ובשנת 2022 על 452.5 מיליארד שקלים. בשנת 2022 יעמוד תקציב החינוך על כ-70 מיליארד שקלים ותקציב מערך ההשכלה הגבוהה יעמוד על כ-12 מיליארד שקלים. תקציב הבריאות יעמוד על כ-45 מיליארד שקלים, תקציב משרד הביטחון יעמוד על כ-60 מיליארד שקלים, תקציב פיתוח התחבורה יעמוד על כ-36 מיליארד שקלים, תקציב משרד הרווחה והרשות לזכויות לניצולי שואה על כ-15 מיליארד שקל.
מנכ"ל משרד האוצר, רם בלינקוב, אמר כי "תקציב המדינה לשנים 2022-2021 מביא איתו רפורמות כלכליות חשובות ביותר לכלכלת ישראל שיוביל להתאוששות מהירה של המשק. התקציב מדגיש את החשיבות התקציבית עבור קידום הצמיחה במשק, פיתוח התשתיות, הגברת התעסוקה, הורדת יוקר המחיה וזאת במטרה לשפר את רווחתם של כלל אזרחי המדינה".
הממונה על התקציבים יוגב גרדוס הוסיף: "התקציב שאושר מביא לידי ביטוי את סדר העדיפויות של הממשלה בצורה אחראית ומכיל שורה של צעדים ורפורמות שיביאו לשיפור רווחת האזרחים ולהמשך צמיחת המשק בטווח הארוך".