סגור
הממונה על הביטוח עמית גל ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב
ממלא מקום הממונה על רשות שוק ההון עמית גל (מימין) ומנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב. למי יש סמכות לקבוע

בכיר ברשות שוק ההון תוקף את משרד הבריאות: "מי לוקח אחריות על המבוטחים הסיעודיים?"

רשות שוק ההון ומשרד הבריאות מתנצחים על הפתרון הראוי להתרוקנות של הקרנות המשלמות את התגמולים הכספיים למבוטחים הסיעודיים. אחרי שמשרד הבריאות הורה לקופות החולים לא לכבד את הוראות רשות שוק ההון בנוגע להרעת התנאים בביטוחים, כעת מגיעה התגובה. "מה משרד הבריאות חושב שיקרה?", תהה בכיר ברשות

אחרי שמנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב מסר שלשום לרשות שוק ההון והביטוח כי אין בכוונתו לאפשר קידום צעדים חד־צדדיים בקשר לביטוח סיעודי קבוצתי של קופות החולים, ואף הורה לקופות לא לכבד את ההוראה עד מציאת פתרון מוסכם, הגיעה תגובתה של רשות שוק ההון.
"הפוליסות הן ביטוח לכל דבר ועניין: התביעות יכולות לעלות בגלל משתנים דמוגרפיים (כמו תוחלת חיים) ומשינויים בשוק ההון (כמו שיעור הריבית). זו בדיוק הסיבה שבגללה הן מפוקחות על ידי הממונה על שוק ההון, בעל כלים לפקח על פוליסות כאלה והיא יודעת לאזן בין השיקולים של טובת הצרכן, לבין היציבות ארוכת הטווח. לא ברור מה הסמכות של משרד הבריאות להנחות את קופות החולים שלא לקיים את ההוראות. כמו כל פוליסת ביטוח אחרת, הפוליסות של קופות החולים, התנאים שלהן, והפרמיות שמשולמות בהן מאושרות על ידי רשות שוק ההון", הסביר בכיר ברשות.


ברשות שוק ההון מודים כי הצעד אותו היא מובילה אינו פופולרי וכואב, אבל מסבירים כי הוא נועד לשמור על יציבות התוכניות לביטוח סיעודי כדי שימשיכו לפעול בצורה תקינה ולשלם למבוטחים בשנים הבאות. הבכיר ברשות שוק הון מסר עוד: "מה משרד הבריאות חושב שיקרה? מי לוקח אחריות על המבוטחים? הרי אם לא יבוצעו הפעולות הדחופות לאיזון תוכניות הביטוח הסיעודי, בעוד חודשים ספורים המבוטחים עלולים למצוא את עצמם בפני שוקת שבורה ועם פגיעה הרבה יותר קשה בזכויות שלהם".
ברשות מזהירים כי בסוף שנת 2023, צפויים להסתיים המכרזים של שתי קופות החולים מכבי וכללית. אומנם המצב בתוכנית של כללית, המבוטחת על ידי הראל גרוע יותר באופן משמעותי, אך גם לגבי קופת החולים מכבי, המבוטחת על ידי הפניקס, ישנה סבירות שלא ימצא מבטח חדש. במצב כזה, לפי התקנות, צפויים 4 מיליון המבוטחים הסיעודיים בשתי הקופות האלה לעבור לתוכנית ביטוח המשכית המתנהלת על בסיס ביטוח הדדי, בדומה לקרן פנסיה והתנאים בה יכולים להשתנות לפי המאזן ארוך הטווח. תוכנית כזו מנוהלת ללא מעורבות של קופת החולים ולא מתאפשר בה צירוף של מבוטחים חדשים. מכיוון שקרנות של קופות שונות נמצאות במצב אקטוארי שונה, כנראה שיהיו הבדלים בגובה הפרמיה בפוליסות ההמשכיות.
הבכיר ברשות שוק ההון הוסיף: "משרד הבריאות לא מציע פתרון שימנע את הפגיעה הקשה במבוטחים. זה מצטייר טוב לצאת באמירה שצריך למנוע נזק למבוטחים. אבל זה מובן מאליו. המהלך לא נועד לפגוע במבוטחים אלא להביא לאיזון הביטוח הסיעודי. זה פופוליזם. הביטוח הסיעודי בנוי על קרנות מבוטחים והן המקור לתשלום התביעות. כולם יודעים את זה".
עוד מזהירים ברשות כי במקרה של הפסקת שיווק הפוליסות בקופות החולים ושחיקה בתנאים של הפוליסות ההמשכיות, "תשלומי הסיעוד עלולים ליפול על תקציב המדינה. מדובר בסכומים שנאמדים היום בכ־3 מיליארד שקל והם צפויים לעלות עם השנים, ומדובר במקרה זה באירוע מאקרו־כלכלי".
בתחילת החודש, פרסמה הרשות הוראות להערות הציבור לפיהן תקופת ההמתנה בפוליסה תוארך מחודשיים לחצי שנה וכן תבוצע הפחתה בתגמולי הביטוח החודשיים, מסכום של כ־6,100 ש"ח לסכום של 5,500 ש"ח. לפי נתוני הרשות, כ־4.6 מיליון אזרחים מבוטחים במסגרת הביטוח הסיעודי הקבוצתי לחברי קופות החולים שמשלמים מדי שנה תגמולים בהיקף של כ־3 מיליארד שקל.
"הבהרנו כי לא נאפשר קידום צעדים חד־צדדיים בקשר לביטוח סיעודי קבוצתי של קופות החולים", כתב בר סימן טוב לממלא מקום הממונה על רשות שוק ההון עמית מגל, במכתב שהגיע ל"כלכליסט". "אנו מתנגדים לצעדים הפוגעים בזכויות של המבוטחים, ולעניין זה אציין כי הארכת תקופת ההמתנה מ־60 ימים ל־180 ימים בהם המבוטח יהיה סיעודי ללא קבלת כל שיפוי מעמידה נטל כלכלי ותפעולי כבד שמשפחות רבות לא יוכלו לעמוד בו, ויביא מצידו לבחירה בחלופות אשפוז על פני טיפול ביתי או קהילתי. בנוסף, אנו מתנגדים גם לצעדים הכוללים העלאת תשלומי המבוטחים תוך פגיעה בתחרות בין הקופות והעלאה משמעותית של יוקר המחיה של מיליוני המבוטחים בביטוח סיעודי קבוצתי".
בר סימן טוב טוען עוד כי מעבר לפגיעה בשירות למבוטחים העלאת התשלומים גם פוגעת ביכולתם של מבוטחים רבים להמשיך לשלם את התשלום החודשי ובכך מעמיד אותם בסכנה ברורה לאבד את הזכויות עליהן שילמו שנים ארוכות, "מצב שאינו מקובל ונמצא בליבת האחריות שלנו כרגולטור של מערכת הבריאות בישראל", לטענתו.
בנוסף מדגיש מנכ"ל משרד הבריאות, "צפויה השפעה על יכולתם של מבוטחים לעבור מקופה לקופה בהתאם לצרכים הרפואיים המשתנים, על מצבם הכלכלי של מיליוני מבוטחים ועל חלופות האשפוז העומדות לרשותם של המבוטחים. השפעה זו תדרוש מהממשלה ומקופות החולים לממן את חלופות האשפוז למבוטחים אשר לא יעמדו בתשלומי הביטוח, והיא שמה בסימן שאלה כבד את יכולתן של קופות החולים (ללא תמורה או בתמורה זניחה) להוסיף ולסייע לחברות הביטוח להציע לציבור פוליסות ביטוח סיעודי קבוצתי".
במכתבו, ממשיך וטוען בר סימן טוען כי המצב הפיננסי המסוכן אליו נקלעו הביטוחים הסיעודיים "מחייב גיבוש מדיניות ממשלתית רחבה ומתואמת אשר תכלול את כלל הגורמים המעורבים בנושא לצורך גיבוש פתרונות בני קיימא". בר סימן מטיח בעמית גל הממונה על רשות שוק ההון כי "מהלך של העלאת מחירים והפחתת זכויות, על השפעותיו כבדות המשקל המתוארות לעיל, מחייב דיון ציבורי מסודר בממשלה ובכנסת".
היות ובר סימן טוב מודע לחוסר הקשב של הממשלה והכנסת הנוכחיות בסוגיות אזרחיות שלא קשורות להפיכה המשטרית, הוא מזהיר כי "עד לגיבוש פתרונות מוסכמים, הנחייתנו לקופות החולים לפיה לא נאפשר שיווק פוליסות הכוללות את השינויים שביצעת — הן בפרמיה והן בתשלומים, מבלי שנבחנו פתרונות חלופיים, עומדת בעינה".