סגור
Dun's 100

הנגיד שלוקה בתסמונת הטיטניק

מדוע כלכלת ישראל עלולה לשקוע למצולות בכלל התעקשות הנגיד על העלאות הריבית

אין לי צל של ספק שנגיד בנק ישראל, הפרופסור אמיר ירון, מכיר היטב את הסיפור של ספינת הפאר טיטניק שירדה למצולות באפריל 1912, ימים מעטים לאחר שיצאה מנמל ליברפול שבאנגליה ברוב חגיגות והדר והוגדרה כספינה החזקה בעולם, שלעולמי עד לא תשקע למצולות ים.
נזכרתי בסיפור של טיטניק במהלך החודשים האחרונים, כשלאחר כל הורדת ריבית, התבצר הנגיד בעמדתו שבכך הוא מציל את כלכלת ישראל מהאויב המסוכן מכל, האינפלציה, ואף חזר והדגיש, פעם אחר פעם, שכלכלת ישראל כה חזקה, שהיא תוכל לעמוד איתן גם בפני גל נוסף של העלאות ריבית.
אז יש לי במטותא חדשות לנגיד. אמנם לא מוניתי כמוך לפרופסור בעל שם עולמי למימון ולא כיהנתי כמוך באוניברסיטת פנסילבניה, אולם, וזה אולם גדול, במשעולי האוניברסיטה של החיים אני צועד זה עשרות רבות בשנים ואני רואה מול עיני אור אדום מהבהב, סכנה ממשית לכלכלת ישראל דווקא כתוצאה מהצעדים הנחפזים שלך.
אז ממה נפשך, אדוני הנגיד? מדוע דווקא בצומת כל כך טובה בה כלכלת ישראל הייתה מצויה בצמיחה חסרת תקדים, ענף הייטק שגשג, האבטלה ירדה אל מתחת לשלושה אחוזים, שוק הדיור היה תוסס כפי שלא היה שנים רבות ותקציב המדינה סגר לחלוטין את הגרעון שנוצר בימי הקורונה, מדוע החלטת דווקא בטיימינג הזה לבצע שלוש העלאות ריבית ולבשר לכל עם ישראל שעוד יהיו העלאות נוספות?
בינינו: האם אתה רוצה בכוח להכניס את המשק הישראלי למיתון שאותו לא ידענו זה שנים רבות? האם אתה מרוצה, לדוגמא, מכך במהלך החודשים האחרונים הייתה ירידה תלולה במכירת דירות ובד בבד מאות אלפי נוטלי משכנתאות אומללים, צריכים כבר היום לשלם עוד כמה מאות שקלים מידי חודש בחודשו? וכיצד, אדוני הנגיד, אתה סבור שהם יצליחו לעמוד בתשלום של מאות שקלים נוספים?
1 צפייה בגלריה
רוני מזרחי נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת מזרחי ובניו זירת הנדלן
רוני מזרחי נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת מזרחי ובניו זירת הנדלן
רוני מזרחי נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת מזרחי ובניו זירת הנדלן
(צילום: עזרא לוי)

האם העלאות הריבית היה להן קשר, ישיר או עקיף, עם פתרון המשבר בשוק הדיור? האם סייעו, ולו במקצת, העלייה בהיצע? האם דאגת, למשל, שהבנקים המסחריים לא ינצלו את המומנטום הזה ובלי הנד עפעף יעלו אף הרם עוד כהנה וכהנה את הריבית שהם נוטלים מלוקחי המשכנתאות, עד כדי חמישה אחוזים בקירוב?
והאם ברצונך לפגוע עוד יותר בציבור הקבלנים, שגם כך נפגע קשות בשנתיים וחצי של הקורונה ומשבר המחסור במוצרי בנייה, ושרק בשנה האחרונה לפחות 500 מאיתנו פשוט את הרגל ועוד מאות רבות נקלעו לקשיים? האם באמת היית רוצה להחריף עוד יותר את המשבר הזה ולחסל סופית את שוק הבנייה?
ומדוע, לעזאזל, אתה חושש כל כך מהאינפלציה וטוען שהיא תגרום, כביכול, לנזק חמור פי כמה וכמה לנוטלי המשכנתאות? נכון, היא הגיעה כעת לקצב של ארבעה אחוזים לשנה, זה קצת יותר מההערכה המוקדמת, אולם להשוות את הארבעה אחוזים הללו ל- 400 אחוזים ויותר אינפלציה שהיו כאן בשנות ה-80 של המאה שעברה, האם אין בכך הגזמה פרועה למדי?
ונניח, אדוני הנגיד, שתצליח לדכא את האינפלציה שאתה כל כך חושש ממנה, האם אינך סבור שהמחיר שאזרחי מדינת ישראל משלמים כבר עכשיו, עוד בטרם ההעלאות הנוספות, הינו כבר היום כבד שבעתיים?
לא במקרה, הפרופסור ירון, פורסם בימים אלה, כי נגיד הבנק הפדרלי האמריקאי הולך כנראה לחזור בו מהמשך העלאות ריבית, ואולי אפילו יפתיע ויוריד בהמשך את הריבית בחזרה. זאת, כמובן, שראה במהלך החודשים האחרונים שהנזק בהעלאות ריבית היה גדול פי כמה מהתועלת שלו וגרם, בין היתר, להתרסקות חסרת תקדים של הבורסות לניירות ערך ושוק ההון והייטק בכלל.
על כן, לסיכום, על נא תהיה זחוח במשנתך, ובעיקר חשוב שתזכור את הזחיחות שליוותה את בוני הטיטניק ואת הקברניט וצוותו שפשוט התעלמו מקרחון שריסק תוך שעות מעטות את אניית הפאר החזקה והטובה בעולם והוריד אותה למצולות. חשוב על כך, אדוני הנגיד, לפני שהעלאות הריבית שלך יביאו את כולנו לקרחון שממנו כלכלת ישראל תתקשה לצאת עוד שנים רבות!
כותב המאמר רוני מזרחי הוא נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו"