סגור

פרשנות
בקואליציה מתקשים לשדר "עסקים כרגיל"

הקואליציה מנסה להראות שהיא חיה ובועטת, אבל חבריה כבר פתחו בקמפיין בחירות. ליברמן תוקף את השמאל, לפיד קורץ למרכז וגנץ תוקף את בנט בניסיון להשיג קולות. הנהנה העיקרי בינתיים - מנסור עבאס שרושם הישגים בדרך לקלפי

"למי שמריח ריח בחירות - אני מציע לגשת לרופא אף אוזן גרון", כך הכריז אתמול שר האוצר אביגדור ליברמן בשיחה עם עיתונאים בפתח ישיבת סיעת ישראל ביתנו. עם זאת, נראה שמי שכבר מרגיש בריח הוא דווקא ליברמן עצמו: זמן קצר קודם לכן תקף את אבו מאזן וכינה אותו "מחבל שעוסק בטרור מדיני" ועקץ ח"כים ממרצ וכחול לבן שנפגשו עם אבו מאזן. באותה נשימה ליברמן שוב דחה את ההצעה לצרף את יהדות התורה לקואליציה המקרטעת.
הוא גם פזל לעבר קולות החיילים כשקרא לאשר את חוק "ממדים לחיילים", שנועד להעניק מלגת לימודים לחיילים משוחררים, ואמר שהוא היה זה שהתחיל במהלך וכינה את ח"כי הליכוד "טרמפיסטים" ו"טפילים". לכך מתווספות לקריאתו שלשום לשנות את "חוק הלאום" ולסייע ל"אחינו הדרוזים". בינתיים ליברמן ממשיך לפזר הבטחות להעביר את את תקציב המדינה ל־2023 "ונמשיך לתפקד".
1 צפייה בגלריה
נפתלי בנט יאיר לפיד בני גנץ השבעת הממשלה פוטו
נפתלי בנט יאיר לפיד בני גנץ השבעת הממשלה פוטו
ראש הממשלה בנט, שר החוץ ורה"מ החליפי לפיד ושר הביטחון גנץ
(צילום: רויטרס)

מחירי הדיור מעיקים

הממשלה צפויה לאשר את התקציב ב־16 ביוני 2022, אבל אף אחד לא מבטיח שהתקציב יעבור בכנסת. כדי להעבירו יצטרך ליברמן להקצות קופה גדולה לכיסוי גחמותיהם התקציביות של ראשי המפלגות והח"כים מהקואליציה, וגם בודדים מהאופוזיציה.
לגבי מחירי הדיור אמר: "עם התוכנית שנביא, נשתלט על מחירי הדיור. אני מקווה שנצא עימה בהקדם האפשרי. אני מאמין שאנו בדרך להשתלט על מחירי הדיור". עם זאת, גורמים ממשלתיים מטילים ספק אם התוכנית הממשלתית החדשה תגרום לשינוי כיוון במחירי הדיור מאחר שכשריח בחירות עולה באויר - הציבור חושש מעליית מחירים וקונה דירות.
בינתיים, כאילו מדובר במסרים מתואמים, גם ראש הממשלה החליפי יאיר לפיד מנסה לשדר "עסקים כרגיל". בפתח ישיבת סיעתו אמר לפיד: "התחלנו לעבוד על התקציב. אחרי שהתקציב הבא יעבור, כל אזרח בישראל יגלה שרמת החיים שלו עלתה. יוקר המחיה יירד, רמת החיים תעלה. זה תהליך, זה לא קורה ביום, אבל זה קורה עכשיו. העסקים כרגיל".
לפיד הוסיף כי "ראשי המפלגות ישבו אתמול ודיברו. מושב הקיץ התחיל מצויין, הקואליציה מנוהלת טוב יותר, אנחנו נחושים להמשיך את המגמה החיובית. יהיו כמובן נפילות, יהיו הצבעות שנפסיד, נתמודד עם זה".

גנץ מחפש לריב

בינתיים אף אחד לא מתמודד עם המריבה שפרצה השבוע בין יו"ר כחול לבן שר הביטחון בני גנץ לבין ראש הממשלה נפתלי בנט. לאחר שנציגי התקשורת עזבו את ישיבת הממשלה שבה השמיע בנט הכרזות מרחיקות לכת על הצלחתה של הממשלה, התפרץ אליו גנץ וטען שהוא לוקח ממנו את הקרדיט בפעילותו כשר ביטחון כאילו הוא שר רווחה. בנט השיב שפירגן לו בפייסבוק, אבל זה לא הרגיע את שר הביטחון. גנץ מריח בחירות ממש כמו ליברמן ולפיד (ויש אומרים גם בנט בעצמו), ועל כן הוא מרשה לעצמו להתעמת עם בנט שעסוק בניסון ללכד את סיעתו ימינה. גנץ, רוצה לקושש קולות מהמרכז, שעליהם נאבק מול לפיד.
במפלגות החרדיות חוזרים ואומרים כי לא מן הנמנע שאם הממשלה תקרוס ותיווצר סיטואציה של הקדמת הבחירות, הליכוד יציע לגנץ לכהן כראש ממשלה ראשון ברוטציה. יו"ר יהדות התורה ח"כ משה גפני תומך בכך ובלבד שלא יצטרך לחזר אחר קולות הבוחרים.
בינתיים, גם יו"ר רע"מ מנסור עבאס גוזר קופון. בשבוע שעבר נתן לקואליציה הזדמנות נוספת, כשהודיע שהוא מבטל את ההקפאה על כהונת סיעתו בקואליציה. המחיר לכך היה הפשרת מאות מיליוני שקלים מתקציבה של תוכנית החומש למגזר הערבי וגם מתן אפשרות לבנייה בלתי חוקית של 70 מ"ר לבתים בפזורה הבדואית (לעומת 50 מ"ר שניתנו בממשלות קודמות). עבאס צוחק כל הדרך אל הקלפי. ככל שהמצב יימשך הוא יצבור עוד הישגים אלקטורליים, כל עוד הוא יושב בקואליציה שכל כך רוצה ביקרו.